Karolína Milerová - vnučka výtvarníka Zdeňka Milera, autora postavičky Krtečka

5. červen 2013

Do Tandemu přišla Karolína Milerová - vnučka Zdeňka Milera a majitelka autorských práv „Krtečka“. S Janem Rosákem se například bavila o tom, jakým byl vlastně Zdeněk Miler dědečkem, mluvili také o tom, jak Krtek dobývá svět.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hezké chvíle s Tandemem vám i dnes, milí posluchači přeje Jan Rosák. Dobře víte, že k nám do Tandemu chodí zajímavé osobnosti kulturního i společenského života a dnes vám představím mladou sympatickou dívku, která nese jméno slavného českého výtvarníka. Předesílám, že dřív než ji, jsem osobně poznal jejího dědečka, teď mohu konstatovat, že mají skoro podobný úsměv. Pozvání do Tandemu přijala vnučka Zdeňka Milera a také vlastně majitelka autorských práv Krtečka Karolina Milerová. Vítám vás, dobrý den.

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hned po písničce se společně vydáme do Hodkoviček a proč, to prozradíme za chvilku.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak ty Hodkovičky, které jsem tedy uvedl před tou písničkou, jsou pro vás, kteří náhodou neznáte Prahu tak dokonale, jsou jednou z takových částí Prahy, Praha 4 hned vedle Modřan a Podolí, se dá říct, no a tam se právě narodila Karolina Milerová. Nebo tam jste se narodila nebo v Podolí?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Já jsem se narodila původně v Podolí, ale byla jsem, v Hodkovičkách jsem strávila dětství, mládí, vlastně půlku života nebo třičtvrtě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Bylo to ve společnosti dědečka?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Určitě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
On bydlel sám, viďte.

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže vy jste mu v podstatě mohla už od toho nejútlejšího dětství takříkajíc koukat do ruky, je to tak?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Přesně tak. Já jsem vždycky za ním chodila nahoru, on měl takový ateliér, tak vždycky jsem tak jako přihlížela jeho tvorbě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No ale já jsem si někde přečetl, víte, jak se to říká, že co má člověk doma, toho si tolik neváží, že vy jste prý až tak Krtečka jaksi moc nemilovala, že jste radši měla Barbíny. Je to pravda?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
No to bohužel pravda je. Ale já jsem ho měla moc ráda, když jsem byla mladší, ale pak, jak jsem vyrostla už, ty Barbíny to jelo každej den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je jasný, já to měl doma, dvě dcery, to je úplně jasný. A Krteček opravdu se odsunul i u nás trošičku do pozadí. No ale já si myslím, že jste si ho znovu objevila až teď, viďte?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Určitě, no. Tak vlastně já jsem s ním každý den v práci.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď jste s ním každý den, k tomu se samozřejmě dostaneme. Ale teď k vašim dětským tužbám, co se, co se budoucího povolání týče. Mít doma takového úspěšného výtvarníka, takového geniálního tvůrce Krtečka, tak to samozřejmě by vás mohlo trošičku směřovat k tomu, že budete taky dělat výtvarničinu, anebo ne?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
No, já jsem taková trošku v uvozovkách černá ovce, protože u nás v rodině všichni malujou, všichni i z tátovy strany, i z matčiný a já hrozně nesnáším, když mi někdo jako něco vnucuje, co mám dělat. Takže já vždycky udělám, já vždycky udělám ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hodně to zkoušeli?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
... přesnej opak, takže všichni vždycky říkali, ať maluju, maluju, maluju, ale já jsem takovej neposed, jo, takže já nevydržím hodinu sedět na zadku, tak bohužel, malování jako.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak když ne malování, tak co vás bralo jinýho?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
No já vždycky, když jsem byla malá, tak jsem chtěla bejt herečka a zpěvačka. To si pamatuju, to byla moje odpověď konstantní a pak když jsem byla v pubertě, tak jsem hrála v Divadle Sklep chvíli, to bylo fajn, ale nikdy jsem to nerealizovala to povolání jako, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Nevěnovala, no bohužel. To mě tak odrazovali jako od něho, ale ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak Sklepáci to dotáhli většinou docela daleko, že jo? A vy jste se teda rozhodla, že budete dělat něco jiného a vystudovala jste co třeba?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Já jsem studovala mezinárodní vztahy a teďko jsem studovala byznys v angličtině na angloamerický škole, takže já jsem vždycky poslouchala svýho tátu, kterej říkal - to je sice hezký, ale to tě neuživí. A měl pravdu, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, v podstatě měl pravdu. Každý rodič, jehož ratolest se rozhodla třeba dělat, vím já, herectví, zpěv a tak, tak říká - měl bys dělat něco pořádnýho.

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Přesně tak, no. A mě to mrzelo hodně, já jsem to milovala úplně strašně to herectví.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nakonec ta vaše studia toho managementu vám opravdu jsou hodně ku prospěchu, protože teď, jak už jsem říkal úplně v úvodu, jste vlastně majitelkou autorských práv Krtečka, no a v tomto smyslu se také váš další život odvíjí. O tom si dneska určitě popovídáme.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vnučka Zdeňka Milera, slavného autora slavného Krtečka, je dnes hostem Tandemu a to mě samozřejmě směřuje k docela logické otázce. Jestliže dědeček jaksi je milován tou naší dětskou populací a nejenom naší, ale v podstatě skoro na celým světě, tak mi řekněte, jaký byl váš dědeček ale opravdu dědeček? Jestlipak se taky jako dědeček projevoval, nebo jestli svou energii prostě musel věnovat tomu malování?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Ne, ne, ne. On byl jako pracovně hodně disciplinovaný, ale vždycky tak ve 3 hodiny přestal pracovat a jel pro mě do školy nebo do školky a vlastně mně se věnoval celý odpoledne vždycky, jo, takže já mám na něj nejkrásnější vzpomínky. Někdy i bral jakoby moje kamarády k nám a opravdu udělal prostě úžasnej kus práce na mým dětství.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Víte co, ty filmy Krtečka, nejenom filmy, i knížky samozřejmě, jsou protknuty humorem, takovým opravdu jemným, mírným, ale, ale humorem. Tak byl dědeček takový, šlo to jaksi z jeho naturelu?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
No naprosto, naprosto. On byl strašně vtipnej člověk a strašně milej. Jeho všichni prostě zbožňovali.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No já už se ani příliš nepamatuju, jestli mi říkal něco o nějakých svých dalších zálibách. Co třeba měl takhle rád dědeček? 

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
On rád jezdil do přírody. My jsme pořád jezdili na nějaký výlety na Karlštejn nebo na Berounsko nebo na Křivoklát a to jako musím říct, že za to jsem mu hodně vděčná, protože v dnešní době už jakoby děti moc nejezdějí takhle na výlety a my jsme furt někam jezdili na chalupu, do Krkonoš, a vlastně v tý přírodě jsme si pak hráli s dědou vždycky. Dělali jsme různý, já nevím domečky pro trpaslíky a bylo to hrozně fajn.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dědeček s váma dělal tyhle ty ptákoviny s prominutím, jo?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
No, no, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je hezký.

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
On jako, jakákoli sebemenší ptákovina, co mě napadla, tak on do toho šel se mnou vždycky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak ono je to opravdu vidět na těch filmech, protože tam je takový fantazie a takovýho humoru. Jinak dědeček byl nepochybně i taková jako družná povaha, takže měl kamarády třeba?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Jo, měl kamarády. Já si pamatuju, že s babičkou vždycky chodili na koncerty nebo zvali si jakoby známí domů právě jakoby z těch uměleckejch kruhů, pana Krčka nebo pana Klímu. To byli jako jejich velký přátelé. A určitě spoustu kamarádů měl, ale jako nikdy nevyhledával takovou jako velkou společnost, spíš takovou komorní jako těch nejbližších přátel.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobře. Tak samozřejmě rodina mu byla určitě nejbližší, no a jedna členka této rodiny, Karolina Milerová je dnes hostem Tandemu. Povídáme si a budeme si určitě povídat i dál, i o dědečkovi.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Samozřejmě, že osobnost Zdeňka Milera bude pořád v pozadí toho našeho povídání s Karolinou Milerovou, jeho vnučkou, jak už jsem taky říkal majitelkou autorských práv Krtečka, což je velice důležité, protože vy jste se toho v podstatě jaksi vyzbrojena tou školou, těmi vašimi studiemi na angloamerické vysoké škole, kde studujete, nebo už jste dostudovala ten management?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
No dostudovala.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dostudováváte.

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
S tou prací dostudovávám.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže vyzbrojena těmito znalostmi a vědomostmi jste založila firmu, která právě autorská práva Krtečka spravuje. Ale víte co mě zaujalo? Proč se jmenuje anglicky ta firma? Little Mole.

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
No, my jsme pořád řešili takový jakoby dilema, protože to slovo krtek, někde ve světě ho znají, někde ho neznají a my jsme potřebovali jakoby pro tu firmu nějakej unifikovanej název, jo, takže se jakoby ta firma jmenuje Little Mole, neznamená, že chceme předělávat krtka na little mole, ale potřebujeme, aby to prostě lidi ve všech zemích světa stejně pochopili, jo, a to bylo hrozně těžký, protože vlastně Krtka znají všichni lidi v různejch zemích pod jiným jménem, jo. V Japonsku to je mura, v Číně to je jenšu, v němčině to je Maulwurf, takže my jsme prostě potřebovali nějakej jednotící prvek, jako takovej trademark. No a prostě little mole nám přišel nejlogičtější, že prostě jakoby anglicky mluví většina populace, tak jsme to takhle udělali.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To si ho tak v těch zemích přejmenovali? To mu dali jaksi místní ...

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
No, přesně tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... místní obchodníci mu dali to obchodní jméno?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Přesně tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně jo?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A co to zde, jak jste říkala v němčině?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Maulwurf.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Maulwurf. A co to znamená?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Krtek.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je krtek Maulwurf, jo?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Ano. Oni vlastně jakoby do každýho jazyka přeloží to slovo krtek ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo takhle, aha, aha. Maulwurf, ježíš, to je strašný jméno teda. Little Mole bude asi opravdu lepší. Řekněte mi, když jsem si povídal s vaším dědečkem, tak se pamatuju, že říkal, že v podstatě celý svět Krtka miluje a jediná Amerika ho pořád ještě nepřijala. Jak to vypadá v současné době?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
V současný době to vypadá dobře. My tam máme dva lidi, jednoho máme v New Yorku, jednoho máme v L.A., a ty lidi tam vlastně dohadujou nějaký potenciální rozvoj. Ale jelikož do Ameriky nemůžete jít dvakrát a když už tam jdete, tak musíte jít s velkým divadlem, aby ty lidi si toho všimli, tak to není jakoby věc na půl roku, ani na rok. Prostě si to musí fakt dobře jakoby připravit. A ta značka musí bejt prostě hotová, když tam jde, jo, protože já samozřejmě z toho profesního hlediska tam vidím ještě určitý nuance, který jsou potřeba doladit, než půjdeme ven úplně jakoby na tyhle ty trhy. A pracuju na tom.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čím se tam dá prorazit? Předpokládám, že takový ty věci jako třeba figurky a já nevím přívěsky a takové ty, jak se tomu říká anglicky ...

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Margin desing.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... Margin desing, přesně tak, tak jsou až takový jako, řekl bych, přídavný element, ale nejdůležitější jsou asi knížky a filmy, viďte?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Filmy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Filmy.

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Přece jenom, filmy knížky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to já si myslím, že ty filmy by v Americe, a docela mě to překvapuje, že už to dávno nezabralo, že by tam zabrat mohly, protože je to v podstatě trošičku jaksi styl těch, těch amerických filmů jaksi tou, tou roztomilostí postaviček i to, akční sice nejsou tak, ale možná právě proto by zabrat mohly?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Určitě. Já doufám, doufám, že to prostě bude fungovat, jo. Já si myslím, že ta figurka je tak svérázná a úplně univerzální a zároveň originální, že si myslím, že to úspěch bude mít. Akorát, že tam to načasování je strašně důležitý a člověk musí mít opravdu všechno perfektně připravený, než udělá ten krok, protože to uděláte jenom jednou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No to je jasný. Jasný. Ale já mám takový pocit, že by bylo asi dobře, kdyby se vám povedlo, tahle já bych to asi, takhle bych se o to snažil, aby se toho chopil třeba nějaký schopný americký režisér a natočit třeba film pro Hollywood třeba i v 3D.

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
No, my máme teď dva lidi, právě jednoho v Číně a jednoho v Hollywoodu v L.A., a ty lidi tam samozřejmě něco rozjednávají, ale my jsme hodně opatrní, jo, protože vlastně ty nový filmy mu dá úplně novej směr tý značky, jo, a musí to být prostě fakt perfektně a musí to být v tom starým duchu, musí to být prostě krásný, musí to být milý, musí to být nevinný. Tam je tolik aspektů, na kterejch je potřeba pracovat, jo, že to fakt bude běh na dlouhou trať. Ale ty lidi o to mají zájem, prostě baví je to, jdou do toho s nadšením.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hlavně aby v tom viděli budoucnost.

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Přesně tak. To viděj, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale máte pravdu, ten duch je třeba zachovat, protože by bylo opravdu škoda a možná i veliké zděšení by zavládlo u nás, kdybychom najednou tady uviděli americký film, jak Krteček bojuje s vesmírnými vetřelci třeba ...

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
No jasně, to určitě ne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... tak to asi ne.

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
To určitě ne.

/ Písnička /

/ Zprávy /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak za normálních okolností bychom si teď, když si povídám tady v Tandemu s vnučkou Zdeňka Milera Karolinou Milerovou, bychom si někoho zavolali, aby nám třeba řekl, dejme tomu, kdybychom se hodně rozmáchli i z Číny třeba, jak se tam Krtečkovi daří a podobně. Ale já mám lepší nápad. Před časem, bohužel už je to drahně měsíců, jsem si povídal v léčebně pod Pleší se Zdeňkem Milerem. Byl to velice hezký rozhovor, a já si myslím, Karolino, že budete mít docela radost, když si teď kousek toho rozhovoru společně poslechneme a vy tam uslyšíte i jeho zmínku o rodině, jak to vnímal a samozřejmě ve spojitosti s Krtečkem. Souhlasíte?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak dobře, tak dáváme slovo Zdeňkovi Milerovi.

Zdeněk MILER, výtvarník, otec Krtečka
--------------------
No, tak mám dvě dcery a jedna dcera ta se potatila, ta maluje a maluje velice dobře.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mimochodem, já jsem se dozvěděl, že ty hlasy, které jsou v Krtečkovi, takové ty jejda, pozor, tak to jsou vaše dcery. Je to tak, jo? 

Zdeněk MILER, výtvarník, otec Krtečka
--------------------
No, oni totiž, to bylo tak, že, že ty holky mě poslouchali, a když já jsem jim řekl, aby se hezky usmály, tak oni se hezky usmály, to já mám 20 nebo 30 nebo snad 40 let mám je nahraný a já je pořád používám do všech ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pořád tyhle ty hlasy, vážně?

Zdeněk MILER, výtvarník, otec Krtečka
--------------------
... to se rozmnožuje, protože ty jsou tak hezký, že ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jejda je prostě, to je překrásný, nezapomenutelný.

Zdeněk MILER, výtvarník, otec Krtečka
--------------------
... no, akorát jen jeden problém jsme měli, když Krtek nemohl, nemohl najít kalhotky, nemohl jaksi ty kalhotky dělaj, tak si sednul na hromádku a začal plakat. A my jsme právě potřebovali nějakej hezkej pláč. A to byste neřekl, jak je to těžký někomu říct, aby se hezky ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zaplakal, no.

Zdeněk MILER, výtvarník, otec Krtečka
--------------------
A teď jsem byl úplně zoufalej, měli jsme to u toho zvukaře, tak já jsem použil jednu takovou tu, že jsem tý Kateřině nejstarší, tak jsem vynadal jako, jako ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Chudinka.

Zdeněk MILER, výtvarník, otec Krtečka
--------------------
... pořádně jsem ji zcupnul, nevím za co, našel jsem si nějakej důvod a ona začala brečet. A protože ona na to nebyla zvyklá, že jí fotr, který ji má rád, tak najednou ji takhle setře. No ona začala brečet, ale ta brečela tak krásně, že teda to opravdu na tý hromádce ten Krtek, to je ona.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jste ani nevěděla, Karolino, viďte, nebo jste to, znáte tuhle příhodu?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
To jsem věděla, no, ale takhle jsem to neslyšela ještě live. To je krásný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No je to hezký. Tak jaký to bylo poslouchat zase dědečka po nějaký době?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
No mě to vždycky hrozně dojme takovýhle věci. Já furt jakoby, je to jenom rok a furt na něj jako hodně vzpomínám, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to je dobře. Tak teď si dáme nějakou písničku a potom si budeme vzpomínat dál.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak před písničkou jsme poslouchali záznam, aspoň kousek rozhovoru se Zdeňkem Milerem. A bylo to takové připomenutí veselých chvilek, ale docela i dojemné. Karolina Milerová, která je dnes hostem Tandemu, jeho vnučka, samozřejmě zavzpomínala trošičku jaksi nostalgicky, ale ne že bych chtěl jaksi dál jaksi zůstávat v té trošičku smutnější náladě, ale chci se vás zeptat, protože to vždycky bývá spojeno jaksi i s obchodem a vůbec jaksi s prosazováním nějakých zájmů. Jestlipak je to jednoduché třeba toho Krtečka ve světě prosazovat, anebo narazila jste někde tak, že by, že by, dejme tomu, řekli ne, nezlobte se, ale tohle to prostě není pro nás, pro náš naturel?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
No já bych to neřekla úplně jakoby, že, že to souvisí s národností, ale souvisí to s náturou, jo. My jakoby v různejch zemích se snažíme vybírat si partnery, který budou stejně nadšená pro to jako my, protože to je úplně nejdůležitější věc.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak je vybíráte?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
No tak buď to jsou konkrétní lidi, který se zabejvají tou obchodní činnosti, nebo to jsou velký firmy. Taky záleží na velikosti tý země, jo, protože v Rusku potřebujete jinýho člověka než v Srbsku a je to, je to různý, jo. Taky v různých zemích je to jinak rozvinutý ta značka. A určitě se nám stane jako jo, že někde prostě máme schůzku s firmou a pak se to nějak nevydaří, ale většinou my ty firmy přesvědčíme.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A čím je přesvědčíte? Tím, Krteček je asi největší argument, viďte?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Já si myslím, že právě tím, jak my tomu věříme a jak vlastně my pro to pracujeme a jak jsme přesvědčený o tom, co chceme. Tak ty firmy i přes nějaký počáteční jakoby váhání většinou do toho jdou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak oni třeba, dejme tomu, testují, jestli ten produkt, že to tak nazvu tvrdě, Krteček že zabere. Testují to na dětech třeba na dětských divácích?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
No určitě, určitě to testují na dětech. No ale tak ono jakoby v hodně zemích zvlášť z toho východního bloku ten Krteček se tam vysílal hodně dlouho v dobách komunismu, takže vlastně to znají prarodiče, znají to rodiče, znají to děti, takže ta pozice tím je docela zjednodušená, jo, ale samozřejmě na tý popularitě je pořád potřeba pracovat. To nepřijde samo.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Posloucháte Tandem. Dnes je jeho hostem vnučka Zdeňka Milera, autora slavného Krtečka, Karolina Milerová. Mě pochopitelně zajímá, jak to s Krtečkem bude dál? Tak to, že expanduje do světa, to je váš jaksi úmysl samozřejmě, vaše snaha, a taky vaše zásluha, že se to daří, protože jste si to vzala jaksi za své. Jste také majitelkou autorských práv, ale řekněte mi, co dejme tomu nové filmy, nové příběhy Krtečka? Kdo je teď bude, jestli budou, kdo je bude vymýšlet, kdo je bude kreslit?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Určitě budou, ale já ještě to jakoby úplně nemůžu říkat na 100 %, kdo to bude dělat a jak, protože vlastně ten tým se pořád tvoří. Tvoří se v různých zemích, a my teďko jsme ve fázi vlastně jakoby rozhodování, kdo to bude dělat, jak to bude dělat, jaký výtvarníci, jaký zvukaři. Je to, je to mravenčí práce a vyžaduje to hodně času a hodně jakoby senzitivnosti.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To si myslím. Asi pravděpodobně musíte přímo vyhlásit nějaký, řekl bych casting na to, takový konkurz na to, kdo, kdo bude pokračovatelem rukopisu Zdeňka Milera.

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Určitě no. Tak my máme, nám s tím hodně pomáhá Česká televize. S tou my jakoby spolupracujeme. A potom ty zahraniční produkce.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže chcete říct, že to bude někdo i třeba v zahraničí jako kreslit a tak a vymýšlet příběhy?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
No, to ještě úplně nevíme, nebo víme, ale není to ještě jistý.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jasně, ale vy budete určitě mít takovou tu vrchní supervizi, to znamená, že rozhodovací slovo, jestli tohle to půjde do světa nebo ne, tak ta bude asi spíš na vás, viďte?

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
No, já a moje rodina určitě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, jasně. To je dobře, protože by bylo, jak už jsme si tady několikrát řekli, škoda, kdyby Krteček se pustil na ten tenký led toho showbyznysu a někam nám zapadl.

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Ne, to určitě ne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To ani náhodou. Tak Karolina Milerová se o to určitě postará, aby se to nestalo. Moc vám děkuju a přeju vám a samozřejmě Krtečkovi, ať se všecko daří prostě, na co Krteček sáhne, nejenom na kalhotky.

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Děkuju moc.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na shledanou.

Karolina MILEROVÁ, vnučka Zdeňka Milera, majitelka autorských práv Krtečka
--------------------
Na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio