Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka (SKUTR) - režisérské duo

14. listopad 2014

Jan Rosák přivítal v Tandemu režisérské duo SKUTR - Lukáše Trpišovského a Martina Kukučku. Dozvěděli jste se například, jak se dělá této režisérské dvojici a jak mají rozdělenou práci.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den, milí posluchači, zdraví vás Jan Rosák. Tandem je tady, já vám mohu s klidem říct, že dnes jsem tady vlastně skoro zbytečný. Moji dva dnešní hosté jedou spolu v Tandemu, jestli se nepletu, už přes 10 let a pořád jim to šlape. Hosty Tandemu jsou dnes Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský. Vítám vás, dobrý den.

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
Dobrý den.

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Naši posluchači vás znají pod zkratkou SKUTR, to si pak okamžitě přiřadí i vaše profese režisérů. Jak jste se dali dohromady, to už je asi víceméně známé, ale mě bude zajímat samozřejmě i době, než jste se poznali. Tak si to zatím rozmyslete, zeptám se na to hned po písničce.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, neboli SKUTR, to je dnes složení našich hostů. Málem jsem řekl našeho hosta. Vy jste dvojjediní vlastně. Ale já jsem možná měl říct, měl jsem vás představit možná jako Martyna. Je to tak.

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
Ano, je to tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že jo, protože vy jste se narodil na Slovensku.

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
Ano, narodil jsem se ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak od vás začneme, tak.

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
Tak můžeme začít, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kde jste se narodil?

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
Já jsem se narodil v Martině.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Martině.

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
Ano, v Martině jsem se narodil, ale, ale potom jsem žil dlouho v Púchově.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha. No a jestli, protože to bývá docela zajímavé, jestli v tom dětství už vám někdy tak jaksi zamávalo zdálky aspoň divadlo, nebo jestli bylo někde přítomno třeba v rodinné tradici?

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
No ono vlastně to jinak ani moc nešlo, protože celá moje rodina jsou umělci. Hlavně teda výtvarníci, ale já jsem ale nikdy nedokázal nakreslit rovnou čáru, tak jsem začal kreslit s herci jako na jevišti, teda nejdřív jsem začal kreslit s tanečníky, protože to bylo jednodušší, protože moje máma vedla folklorní soubory velmi dlouho jako choreografka, poměrně významná a vlastně jako sice se nestala slavnou, ale všechny její nápady jsem si vlastně převzal od ní a nyní teda jako se snažím je aplikovat jako v divadelní praxi.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak dobře, tak teď přeskočíme zase na Lukáše. Odkud vy jste?

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
No já jsem z Prahy, takže ne zdaleka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a co vaše dětství?

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
No, no my máme teda v rodině ne úplně divadelníky, kromě dědy, kterej byl inspicientem v divadle, takže to jsem vyrůstal vlastně s dědou za tím pultem, to jsem měl hrozně rád, když jsem viděl ty herce, jak přijdou a ještě nejsou v roli a pak najednou udělají ten krok do toho světla a najednou jsou úplně jiný a říkají jiný věci a že se umí postavit, tak to, to mě fascinovalo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak se změní.

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
Ale nikdy mě nenapadlo, že bych dělal divadlo, jo, to bylo úplně věcí náhody. Spíš takovýho toho vylučování, co bych mohl dělat v životě, tak jsem došel k tomu, že ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co, co jste odhodil, tak jako jadernýho fyzika třeba, že jo, chemika.

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
No, no, tak to, to má vystudovaný zrovna můj táta tohle to a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? Tak to jsem se nechtěl dotknout.

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
... a no já jsem potom se věnoval hrozně dlouho hudbě a začal jsem studovat na filozofický fakultě hudební vědu. Ale mě to nějak hrozně nebavilo sedět v těch archivech a hrabat se tam prostě v zaprášenejch knížkách a napsat nějakej spis, kterej se stane za chvilku taky zaprášeným někde v tý knihovně. Tak jsem si říkal, co bych tak jakoby mohl dělat praktičtějšího v tom umění. No a říkal jsem si, no tak na, na jakoby hudební fakultu, tam bych už něco musel umět, tam už se hlásí lidi, který jsou po konzervatoři. Na filmovou fakultu vlastně to samý, takže vyplynula ta DAMU a vylučovací metodou, že jako herec nejsem vůbec talentovanej, jako scénograf taky bych neuměl namalovat rovnou čáru, no tak zbyla ta režie, že jo.

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
Počkej, ještě jsi chtěl jít na dramaturgii, ale to jsi nevěděl, co je v té době ještě.

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
To je pravda, no. U přijímaček mi hned v prvním kole nabídli, že kdybych se chtěl hlásit na dramaturgii, takže ani nemusím na další kola, že by mě hned vzali, ale já jsem nevěděl, co to ta dramaturgie je, takže jsem pořád říkal, že chci studovat tu režii, protože jsem se bál, na co mě to chtějí vzít za obor.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak teď už tak zhruba tuším, jaké byly ty vaše začátky, ale kde potom došlo k tomu fatálnímu setkání vás dvou?

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
My jsme studovali v jednom ročníku, nás vlastně jakoby vybrali pedagogové Josef Krofta a Milan Klíma.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A my jste se teda, Martine, teda hlásil do Prahy?

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
Já jsem se hlásil různě, ale myslím si, že v té, do té Prahy jsem chtěl nejvíc, protože mě zajímalo vlastně divadlo, které, které se neopírá jen o slovo, ale vlastně jako je vizuální a pracuje jako vlastně ještě s jinými formami než jen jako klasicky s textem, takže ta Praha byla vlastně tomu nejblíž. Takže proto, proto i ta Praha vyšla, no. Ale musíme říci, že my jsme se na začátku ve škole jako moc nemuseli, že?

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
No my jsme se nesnášeli ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nesnášeli vyloženě.

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
Ano, ano, tak jak to bývá, ne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to možný, no tak ...

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
No tak jakoby nesnášet se je asi silné slovo, ale myslím si, že já jsem jako dost nerozuměl, proč Lukáše vzali na režii, protože to byl takový jakoby, nikdo ho to tady neviděl, takový hubený chlapec, který nikdy neuměl zakřičet, to jsem si u režiséra nedokázal jako představit, a pro Lukáše já jsem byl dost arogantní asi hned jako na první pohled. Je to tak?

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
No je to tak, no. A pak jsme, pak jsme jeli na, na lyžák, jak se vždycky jsou takový ty, jede se na vodu nebo na lyžák a tam se nejvíc ty lidi sdružej, a já jsem v autobuse vyprávěl veselou příhodu, jak jsem v říjnu si nechal spravovat vázání a šel jsem do firmy, která v Malešicích, už nevím teďko, jak se jmenovala ta ulice, ale měla asi jenom 4 čísla a to jsou takový obrovský tovární komplexy. Tam jsem se s tou jednou lyží, kdy nebyl žádnej napadanej sníh, úplně ztratil a všem se to líbilo a začali jsme s Martinem vymejšlet, jak bysme to inscenovali a tím jsme se dali dohromady, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A došlo k tomu někdy, že byste inscenovali opravu lyže?

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
No samozřejmě nedošlo, ale na druhou, potom přišla příležitost, kdy Lukáš byl oslovený ještě pro jeden hudební festival, který se jmenoval Mladé pódium a vymyslel Péťu a vlka jako zahajovací /nesrozumitelné/ vlka jako zahajovací koncert, nějak ho inscenoval a Lukáš si tehdy, to bylo ve druháku, na konci druháku, Lukáš si na to sám netroufal, tak mě oslovil, jestli bych mu nepomohl. A my jsme potom v době toho zkoušení v rámci těch generálních zkoušek zjistili, že vlastně poznámky, které si píšeme každý den, jsou úplně identické, takže v tu chvíli jsem zjistil, že nemusím psát poznámky, že stačí, když je bude psát jako Lukáš a už to bylo jakoby dané.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak teď už víte, jak se sešli Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský. Ale jak režírují, tak to je zatím záhada i pro mě, protože většinou jaksi znám práci jednoho režiséra, ale ve dvou, kdo je tam lídrem, kdo je tím podřízeným, tak to se, doufám, za chviličku dozvíme.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hosty Tandemu jsou dnes Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský. Dvojice režisérů, kteří jsou známi jako SKUTR. To bychom možná taky mohli ještě trošičku rozluštit, možná, že to ne všichni naši posluchači vědí. Ono tak SKUTR je taková zkratka pro něco ještě, jo, tak říká se ještě takové, trošičku taková jako pejorativní záležitost. Ale u vás je to zkratka jmen, asi předpokládám, ne?

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
No, je to Martin je Kukučka, tak to je to KU, já jsem Trpišovský, tak to je to TR a za es si tak různě jako doplňujeme, zrovna co je aktuální.

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
Ale myslím si, že nejdřív to bylo to pejorativní, to vymysleli na nás herci, když jsme zkoušeli a myslím si, že to tehdy jako nebylo úplně pozitivní, ale my jsme to zneužili a využili jsme to, že jsme si to udělali jako logo na plakát a dali jsme si za to, před toto skupina, a už potom jsme vyprávěli jako cokoli.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Á to je chytrý, to je chytrý. Tak a teď mně zkuste teda naznačit alespoň, jestli to jde vůbec, alespoň stručně, jak to máte rozdělené, jak režírujete ve dvou?

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
No, tak vlastně Martin je takovej, no protože je ze Slovenska, že jo, tak má víc emocí v sobě, tak on je takový ten první, kterej vždycky takový to nejhorší pro režiséra trauma je vyjít s hercema poprvé do prostoru, že jo, to je takový už si nepovídat u toho stolu, ale začít jako v tom prostoru pracovat, protože tam se začne lámat ten chleba, že jo, o čem to vlastně bude. Tak to většinou jakoby Martin dělá tyhle ty velký impulsy a občas se mu stane, že se rozeběhne už jako tak moc, že už si myslím, že by to divák nestíhal. V tu chvíli zase nastupuju já a tak to všechno zklidním a začneme se bavit vlastně, o čem by to mělo bejt trochu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste trošičku jako takovej ten hodnej a zlej policajt, co?

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
No to právě že už ani ne. Původně jsme si mysleli, že to tak bude, že já budu ten, který bude křičet a Lukáš bude ten, který bude milý na ně. Ono to většinou funguje opačně. Ne, že by Lukáš křičel, ale asi ten zlý je Lukáš, protože když Lukáš začne povídat to ne, anebo ne, tak to jako v zásadě platí. Já jsem takový jako nějak ho ještě dokážu ukecat, ale myslím si, že ten základní rozdíl je skutečně v tom, že já se snažím tvořit ten pohyb, tlačit to dopředu a čím víc to člověk tlačí a rozbíhá se, tak tím víc chyb vzniká. A Lukáš je taková ta postava, ten kořen těch věcí, které jakoby drží a jdou do hloubky a včetně takové souvislosti, to znamená bližší k té dramaturgii řekněme, že vlastně jakoby udržuje jakousi pevnost, jakési základy té inscenace. Sice někdy zpomaluje neuvěřitelně jakoby tu věc, ale já se zase snažím ty věci jako roztlačit dopředu a /souzvuk hlasů/.

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
Budu konkrétnější, tak Martin prostě řekne třeba hercům, co mají dělat na, na tom jevišti jako i za pohyb třeba a já pak během nějaký chvilky za nima přijdu a vysvětlím jim, proč to mají dělat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já si myslím, že takhle je to strašně jednoduchý nebo zní to velice jednoduše, ale vím, že pochopitelně, protože taky třeba dělám ve dvojici, někdy moderuju ve dvojici a vím, že to je docela složité tak, aby si ti dva jaksi nešlapali na paty, aby jeden druhého nepřekřikoval, aby jeden druhého respektoval a dejme tomu v naznačené myšlence pokračoval, což je u vás asi dost podstatné, že?

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
Já myslím, že kdybysme, jak říká Martin, jak tenkrát jsme poprvé spolu spolupracovali a měli jsme stejné poznámky, že kdyby, kdyby jsme jako neměli takový společný vidění na ty věci, tak bysme asi ve dvojici dělat nemohli, ale takhle ...

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
No a myslím si, že jde ještě o další věc, kdy my s Lukášem to právě, že si sebe vzájemně vážíme a víme, že se i doplňujeme v některých věcech tak, jako já třeba daleko víc pracuji například s pohybem, Lukáš daleko víc pracuje s textem, píše texty a tak dále, to znamená, to jsou zároveň i věci, které se doplňují a můžeme být jako kompletnější v tom, v tom pojmu toho režiséra. A nás hlavně zajímá dělat režii nejen jednoho žánru například jako činohry a divadla a tak dále, ale vlastně dělali jsme operu, dělali jsme dokonce muzikál, loutkové divadlo, různě a na to ...

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
Cirkus.

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
... cirkus a na tohle, a pro tohle všechno je vlastně hrozně důležité, že vlastně už ten člověk musí mít více zkušeností a jako jednotlivec asi myslím, že bysme tolik zkušeností jako nenabrali. A tím, že si sebe vzájemně dokážeme vážit, tak ty věci vznikají v dialogu a vlastně to není potom, ten režisér za prvé se necítí být osamocen jako s tím názorem, ale zároveň, když vzniká nějaká chyba na jevišti zrovna tuhle chvíli, tak existuje ten partner, s kterým si může člověk jako popovídat upřímně, na rovinu, tak jak ty věci jsou a vlastně když přijde Lukáš za mnou, když já se snažím něco vytvořit na scéně a řekne mi, že to je úplná kravina, tak to je jediný člověk, kterému jako v tu chvíli dokážu tuto věc uvěřit. I když se naštvu, i když mi to dojde za 2 dny, ale tak to je.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je výborný, protože většinou bývá režisér v tom problému sám, což vám se stát nemůže.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak už Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, moji dnešní hosté v Tandemu, prozradili, tak režírují nejrůznější žánry divadla, dá se říct, divadla, protože to není všechno divadlo, je to třeba, jak jste řekli, cirkus, je to věc, která třeba se nehraje ani na divadelních prknech, ale přece jenom si myslím, že doménou je režírování jaksi téměř klasického divadla. Tak v Národním divadle se hraje třeba většinou klasické divadlo, stejně tak Na zábradlí, ve Švandově divadle, v Divadle Petra Bezruče nebo v HaDivadle, kde vy dost často působíte. Ale kde je vaše doména? Co je vaše, co je vaše těžiště práce přímo?

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
Můžeme říci, je autorské divadlo, které si zároveň jako sami píšeme a sami tvoříme. Máme vlastně svojí malinkou produkční společnost, která vytváří představení, která by za jiných okolností jako nevznikly, to znamená, žádáme o granty a tak dále. Mimochodem nyní zrovna za chvilku poběžíme na zkoušku, kde máme projekt rozzkoušený, který se bude jmenovat Bouře a je to složení vlastně dvou herců z Varšavy, jednoho herce vlastně z Bělehradu ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To nemá se Shakespearem nic společnýho.

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
Nemá to právě se Shakespearem nic ... A ještě s Csongorem Kassaim, což je Slovák a vlastně slovenský Maďar, takže jako vlastně nakombinovaná, nakombinované jako jazyky různě dohromady a vlastně vzniká společně vlastně tvar, který ještě dnes nevíme přesně, jak to bude vlastně ve výsledku jako vypadat, ale víme, že jsou to vlastně zajímaví lidé, které my jsme vlastně na těch cestách režijních jakoby potkali a vzali jsme si je jakoby dohromady, a zároveň to vznikne jako premiéra, premiéra vlastně v novém prostoru Jatka 78, kde vlastně, kterou zakládá jako Rosťa Novák v LaPutyce, kterou jsme jako také spolu jakoby s ním vlastně zakládali, dělali jsme spolu s ním to první představení. A to jsou vlastně všechno představení, která vznikají v rámci zkoušení. To znamená, nenapíšou se na stole, ale píšou se zároveň v rámci zkoušky, kdy jako herci do toho vstupují, přinášejí nápady a tak dále a vlastně celý kompletně ten scénář a všechny ty věci jako vznikají v rámci těch jakoby zkoušek a na závěr jako velké překvapení vždycky vznikne nějaká premiéra jako divadlo. To je vlastně jako naše hlavní doména, řekněme, autorské divadlo. Ale potom na druhou stranu jako velmi rádi jako pracujeme s různými hudebními žánry, to znamená, že v poslední době nás velmi chytila opera a doufáme, že jako vlastně těch příležitostí opery bude daleko víc. I naposledy jsme pracovali v Ostravě, kde jsme dělali Výlety pana Broučka, premiéru to mělo vlastně minulý čtvrtek a v sobotu byla vlastně druhá premiéra. A to je velmi zajímavý žánr nejen proto, že člověk jako, kde to už je naštěstí trošku napsané, už je tam ještě jako ten dirigent, který to trošičku za nás jakoby drží, to znamená, kdybysme zblbli tu režii. Ale na druhou stranu jako je ta obrovská příležitost a je to podobné i s tím autorským divadlem, kde člověk může přijít do kontaktu i se zahraničím, kde vlastně může potkat jako zahraniční interprety a vlastně můžou vznikat jako zahraniční koprodukce, protože přeci jen Česká republika super, Slovenská republika super, ale přeci jen, když člověk jako ještě má ty možnost setkat se jako s jiným divadelním myšlením a trošku se posouvat, je to, je to skutečně, tak člověka to tlačí někam jako rázně a snažit se nějak jako rozvíjet.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mě zaujalo to, že jste říkali, že děláte nejraději a hlavně autorské divadlo. Jakou, jak veliký prostor tam má třeba herec, protože pochopitelně autorské divadlo by mělo vypadat podle toho, jak si to představují tvůrci, to znamená SKUTR?

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
Pro nás vlastně spoluautory jsou právě ti herci, takže obrovský prostor. My hodně vycházíme z lidí, se kterými pracujeme a to nejenom v tom autorském divadle, ale snažíme se i v tom klasičtějším divadle pracovat a vycházet hodně z lidí. Stejně tak, stejně tak vlastně nepracujeme sami i třeba na té opeře, ale vždycky je pro nás důležitý i ten tým výtvarníků. Kuba Kopecký, který je náš takový jakoby dvorní scénograf, tak s ním od začátku sedíme a vlastně se bavíme o myšlenkách. Nepřijdeme k němu a neřekneme mu - rozkresli nám to a to, ale diskutujeme vlastně, o čem je vůbec filozofie toho díla a z toho vznikají nápady, takže my vlastně pracujeme hodně týmově a nejradši se všema od začátku.

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
No my jsme vlastně zjistili, že největší nuda je to, když člověk to, co má v hlavě, vidí na jevišti, to znamená vždycky, když se naučí, přijde někdo jiný, kdo nám to rozvine a posune jakoby někam dál, tak to je vlastně to, kdy to divadlo vlastně začne být pro nás zajímavé.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zadat dvěma hostům najednou, aby se shodli na písničce na přání, což je jedna z takových stěžejních rubrik našeho Tandemu, tak to může být problém. Ovšem je v případě SKUTRu, protože Martin Kukučka, respektive promiňte Martyn Kukučka a Lukáš Trpišovský se většinou shodnou. Vy jsme se shodli na autorovi nebo respektive interpretovi.

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
Vlastně jsme se shodli tak, že mě nic nenapadlo, protože jsem ještě stále rozespalý, ale Lukáše napadlo to, že vlastně vždycky, když jedeme autem na dalekou cestu třeba jako režírovat, jak jsme jezdili do Bělehradu, anebo, anebo do Polska, tak vždycky že jsme poslouchali nějaké písničky, které nás neuspí a jedna z nich, jeden z interpretů byla Radůza. Je to tak?

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
No je to Radůza. Hrozně moc obdivuju, jak umí pracovat s textem a myslím si, že je tady hrozně málo takovejch jako hudebníků opravdu muzikantů, takže jsem rád, že jsme mohli zvolit tu Radůzu, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No jasně. Já taky preferuju zpěváky, kteří vědí, co zpívají, že to není jenom nějaká koloratura, nějaká Á dlouhý a dlouhá ÁÉ, tak, tak Radůza si myslím, že vyhovuje všem těmhle těm kritériím.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
SKUTR, neboli Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský se opravdu pouští do nejrůznějších divadelních žánrů a jak jsme slyšeli, nejenom divadelních, ale jeden žánr, ten si zapověděli, jak jsem se dočetl. Nikdy by prý nedělali politické divadlo. Nechcete ho dělat. To já se teď neptám pro to, že bych vás do toho chtěl jaksi nějak nahnat, ale řekněte mi, proč nechcete dělat politické divadlo?

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
No, já jenom chci opravit to nikdy, protože já jsem před 5 lety ještě říkal, že bych nikdy nechtěl režírovat Shakespeara a nakonec se nám ta příležitost jako udála a nesmírně jsem si to užil, jo, takže, takže ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže nikdy neříkej nikdy.

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
Ano, čas mě poučuje o tom, co znamená slovo nikdy, ale zatím jako jsme k tomu skutečně nedospěli a je to možná proto, že nás daleko víc baví, umožnit divákovi, ale hlavně nám, protože nám jde taky o to, že nás baví ta práce, tak udělat takový, vždycky takový výlet jako do světa fantazie, a ta politika je v něčem, musí být v něčem jakoby přímá, jednoduchá a my máme radši takový ty cestičky, kdy ten divák si jakoby na ty věci, co mu ukazuje, třeba může přijít i sám, takovou jako, že mu ukážeme spíš takovou křížovku, že může mít i radost z toho, že si vyluštil tu tajenku, že mu to rovnou neříkáme tu tajenku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak samozřejmě může být politické divadlo, které je hravé a které taky staví na fantazii diváků, viz třeba Voskovec a Werich, kteří to dělali hrozně vtipně, ale přeci jenom je člověk, máte pravdu, svázaný trošičku tím, tím, prostě těmi mantinely politickými, kdežto vy asi sázíte spíš na to, že se můžete rozjet.

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
Možná, možná je to i, možná je to i tou dobou, no, protože Voskovec a Werich vlastně to politické divadlo, které potom dělali, tak myslím si, že, že jim to umožňovala i ta doba, že ta doba najednou vyzývala k tomu, jako se vyjádřit k politice, protože už to nebylo jenom o politice, ale bylo to o celé společnosti.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a taky to bylo trošičku jednodušší v tom, že tady byl takový, řekl bych, společný nepřítel, že ...

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... tady byl hrozící fašismus, že jo, který hrozil celé společnosti, kdežto dneska je ta společnost tak rozdělená, že dělat politické divadlo by, vždycky byste někde museli narazit.

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
Ano.

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
No, ale, ale hlavně jako ani nevím, jestli máme s Lukášem jako jednotný názor jako v tom, co to znamená v tu chvíli, dneska jako politický divadlo. Budeme dělat ekologické divadlo, anebo budeme se vymezovat vůči dnešní vládě, která za 4 roky bude i tak jiná, i když jako v názorech nebo ... protože jako vlastně on ten nepřítel tým, když to nazvu jako nepřítel, nebo ten manipulant, který jako my máme, je dneska jako velmi neviditelný. Ten, my jsme vždycky předtím jako, předtím se, bylo možné vidět, kdo je ten, kdo tahá za ty nitky a kdo je ten, kdo přestříhává ty nitky, a dneska je to jako neviditelné. A v tomto, v této abstrakci se hrozně jako člověka jakoby utopí. Možná to je jako jeden z důvodů, kdy máme jakoby dojem, že vlastně daleko větší síla padá na to, jakoby dokázal poznat sám sebe i své nitro, než jen poznávat toho, kdo je okolo a mnou manipuluje, no. Možná to je tam.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Herec to má mnohem jednodušší než režisér, protože herec prostě dostane text a dostává instrukce od režiséra, čeká na ně a pak se jimi více či méně řídí. Ale režisér, ten, ten je za to všechno zodpovědný. Stalo se vám, pánové, že jste se někdy dostali do fáze, kdy se s představením nedalo hnout a třeba jste museli, dejme tomu, já nevím, přeobsadit nebo zkusit něco úplně jiného? Prostě když jste se jako režiséři dostali do, do úzkých?

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
Hmm, zrovna jsme v takové chvíli. Zrovna včera jsme s Lukášem seděli asi do půlnoci a řešili jsme po zkoušce vlastně inscenaci, kterou máme na hodinu, kde máme neuvěřitelně šikovné herce, jsme strašně rádi, že se nám je podařilo dát dohromady, ale možná člověk se někdy tak jako uspokojí tím, že jsou strašně šikovní, že vlastně přestane jako trošku myslet na některé jako základní věci, které tak jakoby za jiných okolností by jako ihned od začátku jako řešil, a myslím, že musíme znovu od základu trošičku některé věci překopat tak, abysme vlastně těm věcem, které vlastně nyní už jsou zajímavé, ale vlastně nejsou pořádně zasazené, abysme, abysme je nějakým způsobem ukotvili a trošku v tom jako plaveme nyní, co?

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
No, ale naši pedagogové už na škole nás připravovali na to, že takový ten moment, kdy od začátku zkoušení všechno do sebe zapadne a vznikne i jakoby geniální inscenace, tak to nás upozorňovali, že se to stane možná jednou, jedenkrát za ten profesní život, takže, takže ...

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
No a řekli zároveň další věc, že kdo není schopný přežít jako ty 3 hodiny hanby, tak nemá být u divadla.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to je, to je veliká divadelní pravda, pochopitelně no. Tak ne, že bych vám to samozřejmě přál, ale takový chvíle se samozřejmě stávají, říkáte, že se s tím perete dnes a denně, tak samozřejmě vám to nepřeju, ale potom možná tak když se to povede, tak je ještě větší radost z toho, když se takováhle potíž překoná.

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
No, no určitě. Většinou po povedený premiéře člověk hrozně snadno zapomene na to, že byly nějaké problémy ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No jistě, ano.

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
A zajímavé je teda, že týden i po povedené premiéře nastává takovej stav mírné represe, jo, že člověk najednou, protože u toho divadla se tráví spousta času během těch zkoušek a vytvoří se kolektiv lidí, kteří najednou je premiéra ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A je zvyklej na rytmus nějakej.

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
Je zvyklý na rytmus, každá ráno prostě v 9 už do divadla, potkává tam ty lidi, kteří si na sebe zvyknou, už házejí ty fóry na sebe a já nevím, co všechno, a najednou přijde ta premiéra a druhej den se nikam ráno vstávat nemusí, už je jasný, že ty lidi budeme potkávat jenom zřídka, když přijdeme teda se podívat na nějakou reprízu, to představení ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A co dělá režisér vlastně, když je představení hotový?

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
No ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Frustruje.

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
No trpí, trpí, protože už do toho nemůže zasáhnout.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak Lukáš má takový jméno, že jo, dokonce trpitelský, nomen omen, no. Tak přeju vám samozřejmě nejméně, co nejméně takovýhle pocitů.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, neboli režisérská dvojice hrající nebo respettive režírující pod zkratkou SKUTR, je dnes hostem Tandemu a povídáme si o nejrůznějších zajímavých věcech ohledně divadla. Mě třeba zaujalo, že jste v Hradci Králové inscenovali Labutí jezero s činoherci. Jak to vyšlo? Vy se usmíváte oba dva.

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
No my jsme dostali, my jsme dostali nabídku od Davida Drábka dělat do Klicperova divadla, což byl skutečně náš sen, protože Josef Krofta, který byl náš hlavní pedagog, hned vedle Klicperova divadla ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dělal Drak.

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
... dělal Drak vlastně, vytvořil jeho velkou éru, spoluvytvářel tu historii a my jsme za ním často jezdili na konzultace právě do Hradce, takže jsme čekali, kdy konečně ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdy se ozvou.

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
... z Hradce jako zazvoní ten telefon. Zazvonil a David Drábek nás oslovil s tím, že by chtěl, abysme udělali s těmi herci v Klicperáku něco, co ještě nedělali, to znamená pohybové nebo taneční divadlo, na které přesto, že já se neumím hýbat ani tančit, jsme specialisti s Martinem, a tak jsme vymýšleli, vymýšleli titul a protože jsme zrovna dokončovali v Národním divadle balet Čarodějův učeň, tak nás napadlo, proč vlastně jakoby nezvolit jako téma Labutí jezero. Už jsme si představovali Pavlu Tomicovou v hlavní roli, což nakonec nevyšlo ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pardon, že se tak směju.

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
... což nakonec nevyšlo z různejch, z různejch důvodů, to obsazení nakonec vyšlo krásně, ale jinak. A my jsme vlastně si říkali, tak budeme dělat pohybový divadlo a pak jsme zjistili během toho zkoušení, že herci jsou skvělí, super, ale že vlastně neumí se přes ten pohyb vyjadřovat. Takže já jsem sednul a po večerech jsem prostě psal texty, abysme došli právě k té premiéře. To byly ty chvilky, o kterých jsme si právě povídali, no, takový ty horký.

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
Ale je zajímavé, že původně jsme si právě mysleli, že budeme trošičku jakoby ironické k tomu baletu a že vznikne komedie a budeme vlastně se k tomu takto chovat a nakonec vznikl velmi romantický kus, velmi romantický kus vlastně jakoby převyprávění vlastně té pohádky, protože my jsme ve výsledku až když jsme začali zkoušet, zjistili, že o čem je Labutí jezero, vlastně nikdo pořádně neví. Všichni vědí, že tam je nějaká labuť, všichni to vědí, ale o čem ten příběh vlastně je, to nikdo jako si nepamatuje jako z toho, z toho baletu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda.

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
Všichni vědí, bílá, černá labuť, někdy to dopadne blbě, někdy dobře a vlastně nikdo pořádně neví.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A nějakej princ tam je nebo co.

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
A přesně, přesně nic. A potom ještě nějaké další o to ... A my jsme se rozhodli, že vlastně jako je na čase převyprávět tu pohádku tak, jak je, tak, aby si to lidé mohli jako zapamatovat ten příběh a protože to je skutečně jako krásná pohádka ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vy jste trošičku něco jako v Saturninově ten, ten Saturnin, který se strýčkem nebo s dědou převyprávěli vlastně a uváděli na správnou polohu všechny ty, ty mýty a pohádky.

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
Takže všechny před tím, než navštíví balet, zveme do Hradce Králové, aby se nejdřív dozvěděli, o čem to je, aby si vychutnali ten balet.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a na co byste pozvali diváky třeba teď, kromě teda tohle toho? Co teď třeba děláte? Kde experimentujete zrovna teď?

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
Určitě chceme pozvat na dnešní premiéru do Divadla Jatka 78 na premiéru Bouře mezinárodního projektu.

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
A ještě další 2 dny máme vlastně teďko reprízy a potom bysme chtěli pozvat Ostraváky a Moraváky do, do Národního divadla moravskoslezského na operu Výlety pana Broučka Leoše Janáčka, která nám dala zabrat a je velmi krásná. A tady v Praze bysme rádi vlastně zvali i na naše projekty, které se odehrávají v Divadle Komedie Muži a Ženy, Malá smrt a ...

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
A pak jako ty projekty, které jsou v Národním divadle, což je opera Don Giovanni, balet Čarodějův učeň a v Laterně Magice Human Locomotion.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak když budete štěstí a zavítáte na uvedené kousky, tak možná tam třeba potkáte i dvojici SKUTR, tedy Martina Kukučka a Lukáše Trpišovského, že budou zrovna náhodu na supervizi, protože musíte občas nahlédnout ...

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
Ano, a to my chodíme docela často.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, jestli vám to náhodou herci nekazí.

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
Přesně tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dneska vám děkuju moc za to, jak jste přispěli k úspěchu dnešního Tandemu. Mně osobně se to velice líbilo, já doufám, že i našim posluchačům. Díky a na shledanou.

Lukáš TRPIŠOVSKÝ, režisér, SKUTR
--------------------
Děkujeme.

Martin KUKUČKA, režisér, SKUTR
--------------------
Na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio