Nádraží v Železné Rudě Alžbětíně tvoří dvě identické budovy. Jsou zrcadlově obrácené

18. září 2017
Česko – země neznámá

Letos je to přesně 140 let od zahájení provozu na trati Plzeň – Železná Ruda a přes hranice dál na Mnichov. V roce 1877 vyrostla na hranicích mezi tehdejším Rakouskem Uherskem a sousedním Německem obrovská železniční stanice jménem Železná Ruda Alžbětín. Tvoří ji dvě naprosto identické kamenné zrcadlově obrácené budovy.

Středem rozlehlých budov prochází státní hranice. Česká polovina se ale po válce ocitla na dlouhá desetiletí v pásmu železné opony a hrozila jí dokonce demolice. Naštěstí všechno dobře dopadlo a dnes cestující mohou svobodně a nerušeně chodit přes namalovanou hraniční čáru na prvním nástupišti sem a tam.

Německá polovina nádraží v Bavorské Rudě (Bayrische Eisenstein) letos zvítězila v anketě a stala se nejkrásnějším německým nádražím roku. Česká část se po letech dočkala rekonstrukce a obě budovy tvoří krásný romantický celek. Dnes už lze jen těžko uvěřit, že tu od roku 1953 až do roku 1989 byly jen ostnaté dráty, zazděná budova a vytrhané koleje.

Dokládají to ale dobové fotografie a další materiály v nádražních výstavních prostorech. Od roku 2014 totiž v německé polovině nádraží funguje nejen společné informační centrum, ale také čtyři expozice, umístěné doslova od sklepa až po půdu.

Jde o společný projekt čtyř organizací. Dvou národních parků: Národního parku Šumava a Bavorského národního parku, a dvou správ chráněných krajinných oblastí: CHKO Šumava a přírodního parku na německé straně.

Nádraží hostí i netopýry

Ve sklepeních nádražní budovy sídlí expozice vyhrazená netopýrům. Sídlí tu i evropská záchranná stanice těchto zajímavých živočichů. Přízemí se věnuje vrchu Javor a dalším přírodním zajímavostem v okolí.

Období železné opony připomínají autentické předměty

V prvním patře si užijí milovníci lyžování, ať už sjezdového nebo běžkařského. Kromě desítek exponátů si návštěvníci mohou vyzkoušet také lyžařský trenažér. Druhé patro patří historii zdejší železnice - výstavbě samotné budovy, včetně ražby tunelů, kterých je na trati několik. Jednalo se tehdy o první horskou železnici v rámci Rakouska-Uherska. Velká část expozice se věnuje neblahé éře železné opony.

V půdních prostorách se nachází modelová železnice. Je hotová z asi 30 procent, ale i tak je to úžasné dílo. Zkrátka a dobře, návštěva dvojité železniční stanice v Železné Rudě Alžbětíně a německé Bavorské Rudě vydá na celý den. Nejen, že odtud můžete vyrazit na výlet do okolní šumavské přírody, ale prozkoumat všechny exponáty chce také svůj čas.

Stylové je vypravit se sem vlakem. Nasednout můžete do osobních vlaků z Klatov nebo rychlíků z Prahy hlavního nádraží. Teď už je to naštěstí možné. Je až neuvěřitelné, že byla na začátek prosince roku 1989 naplánována demolice české části nádraží. A je více než symbolické, že ji zachránila právě sametová revoluce.

autor: Pavel Halla
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.