Největší mozaiku v Evropě můžete vidět v Ústí nad Labem. Zdobí budovu magistrátu

10. listopad 2016
Česko – země neznámá

Občas chodíme kolem mimořádných uměleckých děl a přitom je prakticky nevnímáme. Příkladem může být monumentální dílo výtvarníka Miroslava Houry, které zdobí fasádu bývalého Krajského národního výboru v Ústí nad Labem. Jde o pozoruhodnou mozaiku pokrývající plochu 450 metrů čtverečních. Dnes budova slouží ústeckému magistrátu.

Miroslav Houra, vzděláním výtvarník a pedagog, učil na Pedagogické fakultě v Ústí nad Labem. Na sever Čech ho roku 1955 z malé středočeské vesnice Krhanice nezavál osud, ale umístěnka. Z cesty do Mexika si přivezl životní sen – vytvořit monumentální mozaiku, kterých tam viděl několik.

A tady nejspíš zasáhl osud. 70. a 80. léta minulého století jsou sice pověstná bouráním mnohdy historicky i architektonicky velmi cenných objektů, ale také budováním nových. Součástí každé investice bylo tehdy i určité procento určené na výzdobu uměleckými díly. I jejich hodnotu prověří čas. U Hourovy mozaiky z roku 1985 se tak už stalo. Právem se dostala do knihy Martina Krska Šedesát ústeckých NEJ.

Od hory Říp k druhé světové válce

„Od praotce Čecha k vesmíru“ by mohlo ve zkratce znít tematické zadání pro ztvárnění ústecké mozaiky. A skutečně, mozaika začíná u památné hory Říp, pokračuje Přemyslem Oráčem přes husitskou revoluci a boje o sociální jistoty až k průmyslovému rozkvětu severních a severozápadních Čech. A neopomíná ani druhou světovou válku či osvobození.

Přemysl Oráč

Na samém vrcholu mozaikového sloupu se vznášejí postavy kosmonautů a mírové holubice. Miroslav Houra to neměl s výtvarným návrhem jednoduché. Neprošel jeho návrh na ústřední hodiny v podobě orloje ani na motiv rodinného domu. Místo toho se v centru mozaiky musel objevit citát z ústavy z roku 1960 o tom, že veškerá moc patří do rukou pracujícího lidu.

Rok 1989 přinesl velký společenský zvrat a také oblíbené české obrazoborectví. I ústecká mozaika byla v ohrožení. Nakonec ale k jejímu zničení nedošlo. Jednak byly náklady na otlučení mozaiky neúnosně vysoké, jednak svou roli sehrála nesporná umělecká a řemeslná kvalita díla.

Došlo jen k jedné úpravě. Sám autor měl šanci vrátit se k původnímu návrhu, kde je centrálním bodem stylizovaný rodinný dům, který nahradil citát ústavy. Hourova monumentální mozaika s charakteristickým výtvarným rukopisem je dnes sice částečně skryta budovami, které uzavírají prostor Mírového náměstí, ale rozhodně stále stojí za objevení.

Spustit audio