Sestřih toho nejlepšího z Tandemu za rok 2012

1. leden 2013

Přinesli jsme vám sestřih těch nejzajímavějších hostů z uplynulého roku 2012. Mohli jste slyšet například herečku Libuši Švormovou, olympijského vítěze Davida Svobodu, zpěvačku Petru Janů a další.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážení a milí posluchači, celý minulý rok každý všední den tu proti mně seděl jeden zajímavý host, který vás určitě nenudil a od kterého jste se mnohé dozvěděli. Dnes tu sedím sám, a to proto, abych mohl uvést výběrový sestřih těch nejzajímavějších hostů z uplynulého roku 2012. Zároveň vám tímto do nového roku 2013 za celý náš tým přeju mnoho štěstí, zdraví a lásky a samozřejmě příjemný a ničím nerušený poslech a zase hezké chvilky u rádia. Zdraví vás Jan Rosák.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Libušku Švormovou jsem naposledy viděl teď ve filmu Tomáše Magnuska Školní výlet. Je to, myslím si, takový jaksi hit poslední doby. Už to dokonce i v televizi vysílali, přestože to teprve má premiéru. Docela jsem se divil, že to takhle jako.

Libuše ŠVORMOVÁ, herečka
--------------------
Ne, to nemám tuhle informaci.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, já to viděl v televizi právě, já to viděl v televizi. A tudíž se chci zeptat, jestli to je jediná novinka, což samozřejmě vím, že řeknete, že ne, protože za 5 let se v životě herečky stane spousta věcí. Tak copak u vás?

Libuše ŠVORMOVÁ, herečka
--------------------
No, tak u mě vždycky jako obvykle je na prvním místě divadlo, kterýmu se věnuju teda pořád a jezdím s agenturou po celé republice, ale to už dlouho. My máme komedie, s kterými jezdíme už 15 let. A mně se lidi ptají: A to lidi na to pořád chodí? Já říkám, ale to už jsou úplně jiný lidi, těm bylo 10, když jsme s tím vyjeli, a teď je jim 25.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, jo vlastně, to je úžasný.

Libuše ŠVORMOVÁ, herečka
--------------------
No, hrajem takovej hit jako Štika k obědu s koledy Fialovou, Konvalinkovou, Postráneckým. A pak ještě mám mnoho jiných komedií, který tady nechci jmenovat, protože já si myslím, že to není moc zábavný jmenovat tituly, ale že si nás lidi třeba najdou, když někam přijedem, tak většinou máme vždycky plno a ty lidi jsou takový prima.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, jak jste vyjmenovala, stačila jste vyjmenovat pár jmen a myslím, že to úplně zcela jaksi svědčí o tom, že na vás chodí na jména jaksi taky, že jo, protože Štika k večeři.

Libuše ŠVORMOVÁ, herečka
--------------------
K obědu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
K obědu. I když lidi to mají po večeři potom, tak je taky známý titul. Ale přece jenom, když se řeknou vaše jména, tak lidi určitě vědí.

Libuše ŠVORMOVÁ, herečka
--------------------
Ano, ano. Nebo máme krásnou komedii Neil Simona Vstupte, což je v podstatě o dvou starých hercích a to je Nárožný, Mrkvička, no tak to je marka sama vo sobě, že jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To kdysi hrávali na Vinohradech Brodský s Bláhou.

Libuše ŠVORMOVÁ, herečka
--------------------
A je to zajímavý, jak je to pořád, je to jiný představení, protože hoši si to hodně vyšperkovali. Já jsem říkala, Neil Simon by vám měl platit nějaký tantiemy, protože vy tam máte takovejch fórů svejch.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Simon, kdyby to viděl, safra, to je hezký představení, něco mi to připomíná.

Libuše ŠVORMOVÁ, herečka
--------------------
No a máte pravdu v tom, že já někdy, když poslouchám ty ohlasy lidí, tak si říkám, já bych taky někdy ráda šla do divadla, kdybych se tak smála upřímně z tý duše. Tak něco takovýho hledám.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mimochodem, když třeba stojíte v portále a koukáte na kolegy, smějete se ještě těm fórům?

Libuše ŠVORMOVÁ, herečka
--------------------
Ano, někdy úplně. S Čenským, který v tom taky hraje, tak tam stojíme a těšíme se, hele, teď udělá tohle. No a teď hraju v poslední době ještě taky v Praze, což jsem ráda, že nemusím pořád na těch kolech jenom. Hraju v Paní plukovníkový Na Jezerce s Jiřinkou Bohdalovou, což je taky představení, který táhne ohromně, že jo. A teď nejnověji v My Fair Lady Na Fidlovačce, kde hraji paní Higinsovou, matku profesora Higinse. Tam jsem už za dámu tedy opravdu. Trošku letitější, ale odpovídá mi.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdo vám hraje synáčka?

Libuše ŠVORMOVÁ, herečka
--------------------
Tom Töpfer.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tomík, Tomík Töpferů. Jo, mimochodem nový pan ředitel Vinohrad.

Libuše ŠVORMOVÁ, herečka
--------------------
Tak jsem ráda. Víte, já někdy poslouchám, že lidi mu volali, byl na nějaký besedě a tam říkali: Jak můžete divadlo, který jste udělal a teďka ho opouštíte, že to berou jako zradu. A já říkám, tak přece jenom, když někdo, třeba lékař někde vybuduje skvělý nějaký středisko urgentního příjmu a kvůli tomu ho vezmou do Prahy jako primáře, tak tam půjde, ne? Proč by tam nešel? A nikdo to nebere jako nějakou zradu. Chápu, že Tom, kterej za prvé na těch Vinohradech už kdysi byl, takový je to krásný divadlo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak se říká hezky, je to výzva. Je to určitě výzva veliká.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Doufám, že jste v tom velice zajímavém vyprávění curicullum vitae mého dnešního hosta, docenta Maďara nepřeslechli nebo nezapomněli to, co jsem říkal v úplném úvodu, že je docent Maďar velkým specialistou také na cestovní a tropickou medicínu. A na to se chci teď zeptat. Pane docente, je to někdy trošičku podceňováno. Já se přiznám, že i já to někdy beru na lehkou váhu, ta očkování. Vyplatí se to opravdu, anebo se zbytečně straší některými těmi chorobami?

Doc. MUDr. Rastislav MAĎAR, specialista v oboru epidemiologie, prevence a kontroly infekčních nemocí cestovní a tropické medicíny
--------------------
Já jsem sám cestovatel a myslím, že cestování je úžasná věc. Všichni mladí studenti, mí studenti z vysokých škol, které mám, tak je podporuju, aby vyjížděli, aby viděli svět. A já jsem byl ve více než osmdesáti zemích, takže rozhodně strašit nechci, ale viděl jsem tolik zbytečného neštěstí, lidí, kteří se vrátili, měli dlouhodobé problémy, nebo skončili na jednotce intenzivní péče, bojovali o život. A přitom to bylo jenom tím, že něco podcenili nebo to odmítli zbytečně. Když si vezmete, že dvě dávky očkování proti žloutence typu A vás chrání vlastně celý zbytek života, tak to není ani žádná velké investice a ani už se potom nemusíte stresovat vlastně, jestli ano, nebo ne tohle zkusit, nějaké jídlo a podobně. Samozřejmě očkování není možné nebo neexistuje proti všem nemocem, těm exotickým, takže i tak se člověk musí hlídat, musí mít ty takzvané, já tomu říkám automatismy, které vám nedovolí, já například zásadně si nedám led do nápojů v tropech a podobně, protože nevím, z jaké vody ten led pochází. A tak dále a tak dále. Takže skutečně to očkování nebo návštěva toho očkovacího centra nebo ambulance cestovní medicíny je takovým základem. Stačí se zeptat, jedu tam a tam na tak a tak dlouho, ale chce to osobně, nestačí: jedu do Keni, co mám dělat, protože to závisí od toho, já například jezdím taky do Tanzánie, ale nebyl jsem nikdy v těch turistických oblastech, já jezdím tisíc kilometrů úplně opačným směrem na lékařské humanitární mise, a tím pádem vlastně to je úplně jiné riziko než někdo, kdo jede do Serengety na safari nebo na Zanzibar například.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já myslím, že v tomhle tom se asi shodneme. Ale co takové třeba věci. Víte, já jsem spolu s několika svými kamarády takzvaným sběratelem zážitků a ke sbírání zážitků patří i sbírání kulinárních zážitků. Je to úplně jaksi zhůvěřilost a zločin, když si na ulici třeba, dejme tomu, v takovém Bangkoku dám něco, co tam nabízí někdo, peče tam přímo na ulici?

Doc. MUDr. Rastislav MAĎAR, specialista v oboru epidemiologie, prevence a kontroly infekčních nemocí cestovní a tropické medicíny
--------------------
No, jihovýchodní Asie je ještě tak půl bídy, jako ty jídla. My říkáme, když jste ve světě a nevíte co, zajděte si do asijské restaurace, protože tam dělají každé jídlo speciálně pro daného hosta, které je vždy tepelně zpracované. Pokud ale myslíte ty klasické, takové ty úplně pouliční stánky, ne restaurace, tak sám si to zkusím samozřejmě, já taky chci něco zkusit navíc, než mám doma jako cestovatel, ale v tom případě jen to, co je důkladně tepelně zpracované. Pokud byste si dal cokoliv, syrovou zeleninu, listový salát, krémy, majonézy, zmrzlinu, s tím už je velký problém. A musíme si uvědomit taky to, že v některých oblastech má devadesát pět procent místních obyvatel různé červy v sobě. A oni, ta hygiena, nemusíme si říkat, je u nás ne úplně ideální, natož tam. Takže vlastně na cokoliv šáhnou, šahají na peníze, potom vám šahají na to jídlo, které vám podávají, kukuřici pečenou na ulici tou stejnou rukou, posypají to bůhví čím a podobně. Takže vlastně musíme si představit, že všude kolem nás jsou mikroby, tomu se nedá zabránit. Celý náš život je o tom, abychom tu svou expozici udrželi pod infekční dávkou. A ta infekční dávka je u některých nemocí 10 tisíc mikrobů, že musíte. Když sníte 9 tisíc, tak neonemocníte, pokud jste zdravý, ale u jiných je 200 například jenom. A těch 200 odveze jediná jedna moucha, která si sedne někde na výkaly a potom si sedne na to jídlo, na sušené rybičky, na ovoce, které je exponováno a které se nejí tepelně zpracované. Takže tohle je taková základní rada. Samozřejmě nepředejdete úplně všem, ale většině problémů určitě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co projde ohněm, tak to je téměř zaručené.

Doc. MUDr. Rastislav MAĎAR, specialista v oboru epidemiologie, prevence a kontroly infekčních nemocí cestovní a tropické medicíny
--------------------
Přesně tak.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Doktorka Dominika Kolowrat-Krakovská, dnešní host Tandemu, kromě jiného, jak jsme právě před chvilkou slyšeli, zakladatelka Nadačního fondu Kolowrátek. Než se ovšem dostala k téhle té činnosti a než vůbec se dostala k tomu, aby nosila toto jméno ještě jako Dominika Perutková studovala práva. Když jste práva vystudovala, teď to nedokážu příliš zasadit do toho času. Jak to bylo s tím, co jsem tady taky říkal, že jste pracovala v Bílé Labuti, dokonce přímo ve skladu? A tam ale, pozor, jste začala dělat manekýnu.

Dominika KOLOWRAT-KRAKOVSKÁ, zakladatelka Nadačního fondu Kolowrátek
--------------------
Ano, to je pravda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bylo v týhle době?

Dominika KOLOWRAT-KRAKOVSKÁ, zakladatelka Nadačního fondu Kolowrátek
--------------------
Ano, ano, to bylo v této době. Já jsem po maturitě, když jsem se pokoušela dostat na právnickou fakultu, byla také v nultém ročníku. Pracovala jsem v menze s mými kolegy u mytí nádobí, dokonce u toho černého nádobí. Jelikož menza vařila pro několik vysokých škol, tak tam byly hrnce, kam se vešel prostě celý člověk, tak to byla docela taková tvrdá škola života.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To byl váš nultý ročník na právech?

Dominika KOLOWRAT-KRAKOVSKÁ, zakladatelka Nadačního fondu Kolowrátek
--------------------
Ano, nultý ročník na právech, kdy jsme začínali ráno v 6 hodin, v půl třetí po obědech byl konec. A přiznám se, že jsme byli tak unavený, že jsme přišli domů a často jsme si lehli a byli jsme úplně z toho vedle. Ale nultý ročník měl jednu výhodu, že jsme jednou nebo dvakrát týdně mohli chodit na právnickou fakultu na přednášky a tam nás vlastně připravovali k tomu, abychom složili přijímací zkoušky a připravovali nás k tomu, co se studuje na pedagogické fakultě, takže to bylo pro nás všechny vlastně úžasně zajímavé. Ale taky zajímavé z toho důvodu, že jsme si zkusili, co to je těžká a tvrdá práce a jakou radost jsme měli, že jsme mohli jít do té školy a studovat, že si opravdu člověk vyhodnotil, co je v životě, co by chtěl dělat, co je pro něj důležité.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, ano, kde jsou ty hodnoty pravé. Jak to bylo s tím vaším předváděním jako manekýnka? To bylo po?

Dominika KOLOWRAT-KRAKOVSKÁ, zakladatelka Nadačního fondu Kolowrátek
--------------------
Ne, to už bylo po maturitě, kdy jsem šla s mojí kamarádkou na konkurz do Obchodního domu Kotva, kde hledali nové manekýnky. Já jsem jí tam šla více méně jako doprovodit, jenomže tak říkala i ta paní, která vybírala, tak vy pojďte taky, co tam sedíte. Tam bylo plno v té restauraci nahoře dívek, až nás tak postupně vyselektovali, že zbylo posledních 10. No a my jsme samozřejmě říkali, my chceme jít studovat, my to nebudeme dělat jako práci. A oni říkali, to je v pořádku, ty přehlídky jsou jenom odpoledne, můžete studovat i pracovat, to zvládnete. A tím to začalo. A potom já jsem samozřejmě, když jsem chodila do tý menzy, nebylo tolik času a nebylo to tak důležité, spíš ta škola, takže jsem to tak trošku na nějaký čas opustila. Ale když se mi nepodařilo na ta práva dostat a pochopila jsem, že budu skutečně muset jít k nějaké té profesi, kde budu mít to doporučení od těch správných činitelů, tak tam byla zase v Obchodním domě Bílá Labuť bylo předváděcí centrum a já, když jsem se tam ocitla, jsem se přišla zeptat, jestli vlastně, když už jsem byla vybraná v té Kotvě, bych si nemohla přivydělat odpoledne, když mi tady skončí práce. A byla tam vynikající kolegyně Hanka Kadeřábková.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hanka Kadeřábková, tak tu já dobře znám. To souhlasím.

Dominika KOLOWRAT-KRAKOVSKÁ, zakladatelka Nadačního fondu Kolowrátek
--------------------
Je to úžasná dáma, kterou já mám strašně ráda, jako druhá maminka moje, která říkala samozřejmě, ty se mi typově hodíš a tím to všechno začalo.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To, že Štefan Margita tak výborně vypadá, že se tak dobře cítí, je nepochybně tím, že má úspěch, jak bych řekl, v práci. Prostě ve svém účinkování. Ale taky nepochybně jsi spokojenej v osobním životě určitě. Ale řekni mi, prosím tě, já si vůbec nedovedu představit, jak ty jaksi relaxuješ. Čím relaxuješ? Nedovedu si tě představit třeba v teplákách, jak někde běháš po poli.

Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Jé, to ne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To ne, viď. Tak co je tvoje?

Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
V Americe člověk, když jde na procházku, tak opravdu oni běhají.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zakopáváš o ně.

Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Zakopáváš a vždy se divíš, protože spousta tlustejch a lidi, kteří mají opravdu sto padesát kilo, ale vejdeš do potravin a všechno je bio a všechno je minus kalorií, tak já nechápu, co jí oni.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A určitě jsi neviděl víc tlustejch lidí než v Americe.

Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Přesně tak. Ale hlavně teda v Texasu, tam teda v Houstonu, já jsem tak obrovskou pizzu, když jsem si objednal, já jsem v živtě neměl. A když koupíš kafe, tak oni ti dají rovnou dva litry.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano a dolejvají ti pořád.

Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Ano. Takže všechno je obrovský, takže já pak se nedivím, že přiberou. Já jsem v Houstonu taky přibral. No a pak přijde moje dieta a pak začnu hubnout. Pak musíš nastoupit do inscenace, kde vlastně režisér tě zničí a pak zhubneš raz dva.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je lék, to je lék. Ale, prosím tě, zpátky k tomu relaxování. Tak jak ty relaxuješ?

Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Neděláme nic. Opravdu my jsme strašně rádi pak doma a buď jdeme na nějakou véču, ale ani to ne, opravdu my pak nechceme ani do restaurací. Jsme doma, pustíme si telku, každý si vezme nějakou knihu a čte nějakou knihu a starou knihu třeba a prostě život úplně běží, jdeme se projít, jdeme do shopping centra se na něco podívat anebo vyřídit věci, které doma potřebuješ. A hlavně se sejdeme s lidma, které pak dlouho člověk nevidí a pak je to vlastně úžasnej relax a nemusím myslet na to, jestli zítra mi bude ten hlas znít, takže se vůbec o to nestarám a dám si studený pivo v tý chvíli.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? Ty takhle riskuješ?

Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Pak ano. Když mám představení, tak ne. Já jsem to jednou, jednou jsem to vyzkoušel a zákon schválnosti udělal své. Ale už nebudu jak bláznivej a nějakej hypochondr tenor, dám si studený pivo. Já druhej den měl takovou angínu, že.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jestlipak máš problémy třeba s klimatizací tak jako Karel Gott. Ten se vyloženě bojí.

Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
To je pro mě katastrofa. Já už sedám do taxíka, už je pár taxikářů, kteří říkají: "Mám vypnout?" Říkám, ano, prosím. Ale samozřejmě znáš v Americe, prostě to je všude. V Metropolitní opeře, když se vrátíme do Metropolitní, tak tam je v hledišti taková zima, že Hanka byla na premiéře, to jsme hráli Z mrtvýho domu tehdy. A to bylo v lednu a ona měla svůj kožíšek u mě v šatně. A už běželo představení, které běží bez pauzy Z mrtvýho domu, to trvá celý hodinu čtyřicet. A najednou po představení, už jsem přišel do šatny a už mi avizoval někdo, že někdo vám vzal kožíšek vaší paní. Já jsem si říkal, kdo jí mohl vzít jako? Tak Hanka v době představení zařídila, že šla za uvaděčkou v opeře, řekla, že můj manžel je na jevišti momentálně a mně je šílená zima, vy musíte jít do jeho šatny, donést mi kožíšek. Ona to opravdu všechno udělala a ona.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tam byla taková zima?

Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Tam je děsná zima. Je to fakt strašný a i na zkušebně, oni to pustí a pak to vypnou na chvíli, takže to se začneš potit a pak to zapnou znova, takže to máš angínu do dvou dnů.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Po 6 letech se potkávám v Tandemu s duchovním otcem a ilustrátorem Čtyřlístku Jaroslavem Němečkem. Čtyřlístek je opravdu slavná záležitost. Byly vydány dokonce, to vám neříkám nic nového, známky s Fifinkou, která se tak ocitla vlastně ve společnosti prezidentů, že jo. To je úžasná záležitost. To se opravdu nepovede jen tak. Já si myslím, že Čtyřlístek už si zasloužil to, co už jsem tady taky trošičku zmínil a teď si o tom popovídáme trochu do hloubky, a to animovaný film. Tak povídejte, jakou vám dělá radost.

Jaroslav NĚMEČEK, ilustrátor, autor komiksu Čtyřlístek
--------------------
Převelikou, protože už od začátku ty figurky byly vymýšleny tak, aby se nechaly dobře animovat. Takže mají čtyři prsty, jak mívají ty animovaný figurky. A hlavně, když se mě rodiče ptali, co chceš dělat a bylo mi 14 let, na kterou bych šel, já jsem říkal, já chci dělat kreslený film. Netušil jsem ještě, co to znamená samozřejmě. Moje maminka byla tak hodná, že zašla dokonce na Barrandov a tam jako domlouvala, že má syna, kterýmu je 14 let a voni prostě tu cestu jaksi umravnili tím, že potom jsem byl na žižkovské výtvarné škole, na propagační grafice, kde jsem samozřejmě kreslil taky. Ale hlavně ten sen ve mně zůstával. Takže Čtyřlístek nakonec vzniká teďko, jak říkáte, 560.myslím, že už bude pokračování, vždycky jako kreslenej film, to znamená nejdřív je scénář, kterej i vypadá tak, jako kdyby to bylo pro ten film a potom přicházím já a já to jakoby dodělávám, jako kdybych kreslil ten kreslenej film. Takže vlastně, kdybysme teďko začali třeba večerníčky, tak my jich máme 560 připravenejch, jo. Ale podařilo se nám se seznámit s lidmi, kteří mají Čtyřlístek tak jako vy nebo já a kteří se do toho pustili. V dnešní době to není tak jednoduchá záležitost. Ono před tím to taky nebyla jednoduchá záležitost zase z jiných důvodů. Ale dneska je to samozřejmě všecko o těch penězích a není to tak jednoduchý. Takže jsme se pustili do scénáře, paní Lamková napsala scénář a potom se musí dát dohromady velká, bohužel velká parta. Já jsem si vždycky představoval, že kreslenej film je autorské dílo, já budu sedět 2 roky a za 2 roky bude kreslenej film hotovej. Ale tady sedělo 2 roky 40 lidí, 40 lidí. A moje práce v podstatě spočívala v tom, že za ten scénář, já jsem odilustroval scénář, scénář byl takhle tlustej, to je 10 centimetrů, řekněme.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili, vy uděláte ty základní obrázky.

Jaroslav NĚMEČEK, ilustrátor, autor komiksu Čtyřlístek
--------------------
Ty základní obrázky, základní scény a potom přichází další, pak už přichází, jak říkám, pan režisér Žabka, kterej to musí rozdělit, tady bude ta scéna a teď, co se tam přesně odehraje. Je to velice komplikovaná záležitost a rozdá tu práci dalším lidem, který sedějí a ty na tom pracují, no. Prostě tam přijdete, pak se to převádí samozřejmě do počítače, ale ta původní práce je u toho kreslení. Tam mlčky sedí v tý místnosti 25 lidí a jenom takhle jako dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kreslí a kreslí a kreslí. To je složitější než točit film jaksi s herci.

Jaroslav NĚMEČEK, ilustrátor, autor komiksu ČtyřlístekAno. Ono je známo, že je to i dražší.
--------------------
Ano. Ono je známo, že je to i dražší.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to dokonce dražší? Vážně?

Jaroslav NĚMEČEK, ilustrátor, autor komiksu Čtyřlístek
--------------------
Říká se to. Ale zase ta kvalita, která, až to uvidí, a já to říkám našemu panu producentovi, panu Šmídmajerovi, když to dotáhnou do konce, tak jak některý ty scény jsou prostě snový, tak dostanete Oscara.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Uvidíme. Nebudeme předbíhat. Ale když by byl, tak by to neškodilo.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V následujících chvílích bych si docela rád popovídal s Petrou Janů o tom, kdo nebo co ji v životě nejvíc pomohli. A já si myslím, že určitě jsme si tady taky vzpomněli některé ty muzikanty, zpěváky a manažery a podobně, tak asi bychom mohli zavzpomínat, já nevím, třeba se sentimentem nebo bez určitě na Michala.

Petra JANŮ, zpěvačka
--------------------
Já myslím, že bez sentimentu, protože von tyhle ty věci nesnášel, takový ty.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
My jsme se znali, já s tebou naprosto souhlasím.

Petra JANŮ, zpěvačka
--------------------
Třeba by byl naštvanej, a že von to uměl, když bych jako hodně plakala, jo, protože von nesnášel ženský slzy. To se vždycky hrozně rozčílil, protože říkal, že je to zbabělý, že ženský slzy jsou zbabělý, protože každej rozujmnej chlap prostě neví, co s tím má dělat, že je to vydírání citový a tak. Takže, co budu chodit kolem horký kaše, pomohl mi nejvíc Michal, že jo, protože já jsem přišla jako naprosto pitomá holka z vesnice, která byla přesvědčená o tom, že je dokonalá. Von byl suverénní Pražák, kterej jí z toho prostě během 5 minut naprosto vyléčil. Řekl mi, že vypadám příšerně, že sice dobře zpívám, ale že jestli s tím něco neudělám, tak prostě. Zadupal moje sebevědomí do země a ještě tam zatočil patou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ten uměl povzbudit. On byl takovej ironik vždycky.

Petra JANŮ, zpěvačka
--------------------
Byl, byl. Ale víš co, von mě naučil dávat si cíle, dávat si cíle takový, který můžu splnit, když se budu trošku snažit, z kterých budu mít radost. Vodnaučil mě nějakým zbytečným ambicím, jako třeba že zavolá Hollywood nebo něco takovýho. A řekl mi, že když teda chci dělat sólovou dráhu, tak bych měla vědět, pro koho budu zpívat, jakej repertoár budu zpívat, kolik jako, co bude na desce, vo čem bude deska, koho má zasáhnout, čeho chci dosáhnout. A napsal mi takovej seznam v začátcích, kde byly zlatý desky, Slavíci, Bratislavská lyra, takovejhle seznam mi udělal. A já jsem říkala, ty jsi se zbláznil, prosím tě. Počkej, když se budem trochu snažit, tak vono to půjde. No a vidíš.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A přímo ti i radil k tomu repertoáru třeba, jaký písničky?

Petra JANŮ, zpěvačka
--------------------
To jsme diskutovali.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
S kým, jaký písničky. Dejme tomu, vybrat si skladatele, textaře a podobně?

Petra JANŮ, zpěvačka
--------------------
Tak vono to bylo docela jednoduchý, protože já jsem říkala, že už chci udělat desku a tohle. A von říkal dobře a vo čem a pro koho. A potkal Zdendu Rytíře náhodou, to jsou šťastný náhody. A von říkal, hele, já mám doma takovu subretu, že by chtěla a neví co a tak. A von říkal, to je dobře, protože mi s Otou Petřinou hledáme holku, protože jediná volná parketa, která tady je, je rocková. A tak mě seznámil s Petřinou a s Rytířem a nastoupili jsme do našeho showbyznysu samostatně. Takže nejvíc mi pomohl Míša a děkuju mu za to a s láskou na něj budu vždycky vzpomínat. A ta Lucerna v podstatě bude taky pro něj, protože si to zaslouží.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To nepochybně. A víš, co je docela symptomatický pro tyhle ty kvalitní lidi? Že si na ně člověk vzpomíná a když si vzpomenu, tak se mi rozhostí úsměv na rtech, protože si vzpomenu na nějakej fór, kterej mi řekl.

Petra JANŮ, zpěvačka
--------------------
To víš, že jo, mně taky. Protože víš co, proč jsme spolu byli 33 let? Protože jsme se furt chechtali. To je strašně důležitý.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Moderní pětibojaři mají samozřejmě svou disciplínu jako sezónní sport, protože sportují v létě, oni k tomu totiž potřebují jaksi plenér. Existuje taky něco v hale v moderním pětiboji?

David SVOBODA, olympijský vítěz v moderním pětiboji
--------------------
Existují i závody v hale. Většinou v lednu, v únoru, když je venku hodně velká zima, tak se to sune do haly. Nic na tom není, jezdecký haly existujou i pro parkur, plavání vevnitř není žádný překvapení.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Běhání na dráze.

David SVOBODA, olympijský vítěz v moderním pětiboji
--------------------
Šlo by to, jde to.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jsem se zrovna chtěl zeptat, co dělá takový moderní pětibojař, když nemá sezónu. Jestlipak jenom trénuje, nebo odpočívá nebo jezdí po besedách, případně sedí v rádiu někde a povídá si?

David SVOBODA, olympijský vítěz v moderním pětiboji
--------------------
Přesně tak. Ne tak my pětibojaři máme takovou výhodu nebo nevýhodu, nevím co říct, že naše sezóna není zdaleka jenom přes léto, ale trvá takřka od jara až do podzima, někdy to je až šest nebo sedm měsíců. Takže čas pro tu zimní hrubou přípravu, respektive pro odpočinek není zas tak dlouhej. Takže většinou po sezóně si dáme tak měsíc, měsíc a půl volno a potom začíná po nějakým přechodným období znova nějaká lehká příprava a od ledna, od února už to je většinou systematickej tvrdej trénink ve všech pěti disciplínách.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak je ta zimní příprava, jak vypadá? Je to, dejme tomu, jenom třeba silový trénink nebo máte specializaci, že si jenom střílíte třeba jeden den?

David SVOBODA, olympijský vítěz v moderním pětiboji
--------------------
Ne, ne, my trénujeme pořád všechno, to je bezpodmínečně nutný pro to, abysme si udrželi aspoň základní výkonnost.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tu kontinuitu takovou.

David SVOBODA, olympijský vítěz v moderním pětiboji
--------------------
Tu kontinuitu. A jinak to nevypadá výrazně jinak než v průběhu sezóny až na složení tréninkových programů, na konkrétní úseky nebo konkrétní zaměření v tréninku, nemá cenu to pitvat. A přes tu zimu jezdíme na hory, běžkujeme, děláme tu fyzičku obecnější, ne úplně specializovanou, aby se nám to nepřejedlo, abysme přes to léto a přes tu sezónu se na to těšili aspoň trošku, dá-li se to tak říct.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Samozřejmě, to je velice správné, ano. Zrovna jsem se chtěl zeptat, na co se těšíte. Tak je vidět, že se už těšíte na to, až si zase zazávodíte. Ale nejenom moderním pětibojem živ je David Svoboda. Tak co vás zajímá kromě toho? Tak jsem tady taky prozradil, že chodíte s kamarády občas si takhle jako dát pivko.

David SVOBODA, olympijský vítěz v moderním pětiboji
--------------------
Občas ano, ale to opravdu se týká jenom toho přechodnýho období, kdy nemám tréninky a závody. Jinak když začne sezóna kolem toho března, tak až vopravdu do toho podzima, kdy závodíme a připravujeme se intenzivně, tak na to moc prostoru není, to opravdu třeba do hospody nezajdu za dva, za tři měsíce ani jednou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne, to já jsem nebral, že máte jako koníčka hospodu.

David SVOBODA, olympijský vítěz v moderním pětiboji
--------------------
No, já vím, že jo, jenom to tak jako vysvětluju, že prostě během toho podzima, během zimy na to prostor je a samozřejmě já se s těma svejma kamarádama a známejma stýkám, protože potom na to není čas. Hodně cestuju a přes to léto jsem hodně pryč, tak abych zase ty svoje známý úplně nezanedbával.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Máte nějakého speciálního koníčka, o kterém nikdo neví třeba?

David SVOBODA, olympijský vítěz v moderním pětiboji
--------------------
Speciálního koníčka mám, ale všichni o něm už vědí. Skáču z letadla, baví mě skydiving.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, tohle to, no jo, parašutismus. Kolik máte seskoků?

David SVOBODA, olympijský vítěz v moderním pětiboji
--------------------
Mám málo, nemám tolik času, takže teď mám něco kolem devadesáti.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, to je málo devadesát?

David SVOBODA, olympijský vítěz v moderním pětiboji
--------------------
No, proti těm ostatním lidem, co se s nima potkávám na letišti, který mají třeba i několik tisíc, tak je to opravdu málo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak to je málo. A bavilo vás i to, jak jsem viděl nedávno, takový to skákání ze skal ve speciálním obleku?

David SVOBODA, olympijský vítěz v moderním pětiboji
--------------------
Vy myslíte basejumping.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takhle se tomu říká, jo?

David SVOBODA, olympijský vítěz v moderním pětiboji
--------------------
To je hodně nebezpečná disciplína a k tý se zatím nepropracovávám a nemám to v plánu. Přece jenom mám rád pocit bezpečí i v rámci adrenalinových sportů, mezi který parašutismus patří.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je hezký, že David Svoboda říká, teda pocitu bezpečí říká tomu, když skáče z letadla padákem. Ale máte pravdu, kdo to nezkusil, tak neví, o čem mluvíme, protože já mám dva seskoky, ale tandemové, to je takový to jištění.

David SVOBODA, olympijský vítěz v moderním pětiboji
--------------------
Ten zážitek je stejný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ten zážitek je vopravdu stejnej a bylo to nádherný. No, nádherný zážitek zprostředkoval nám všem David Svoboda toho 11.srpna roku 2012, tedy letošního roku, když nám všem udělal ohromnou radost, když vyhrál olympijský závod v moderním pětiboji. Dneska, už s odstupem času, nám o tom hezky popovídal. Já vám moc děkuju za příjemnou návštěvu a ať se daří, držíme palce.

David SVOBODA, olympijský vítěz v moderním pětiboji
--------------------
Já mockrát děkuju za pozvání. Díky.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio