Člověk by se měl každému představení odevzdat na 100 procent, říká Jan Přeučil

1. březen 2016
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jan Přeučil získal nominaci v anketě Neviditelný herec

V soukromí je věčně galantní a hovoří vybranou mluvou, na televizních obrazovkách se naopak často objevuje v rolích padouchů. Jan Přeučil prozradil, jak přistupuje k herectví před publikem, kamerou i rozhlasovým mikrofonem. Každá herecká kategorie totiž v jeho očích vyžaduje odlišný přístup.

K image pardubického rodáka Jana Přeučila nesmazatelně patří klobouk. Má jich doma kolem šedesáti, kterými pravidelně dotváří styl uhlazeného gentlemana. Kultivovanost a elegance mu vyhovuje. Dokonce ji předvádí i na divadelních pódiích ve hře Světáci podle stejnojmenného filmu Zdeňka Podskalského, kde ztvárňuje roli profesora etikety. Původně ji hrál Oldřich Nový.


Čili jsem si uvědomil, co dělá profesionalita, aby byl večer stoprocentní a divák si koncert opravdu užil a měl z toho příjemný zážitek. Pro mě to bylo nesmírně inspirativní, že by se měl člověk každý večer a každé vystoupení odevzdat na 100 procent.

„Musí se to pochopitelně přizpůsobit době, kolegům, inscenaci a režijnímu záměru, ale určitá noblesa a elegance tam stále musí být. I kultivace, vzor chování jako takového a kultura jazyka. Režisér Olšovský hru pojal jako inscenaci tak, jak leží a běží, nedělal žádné ďábelské experimenty, jak se dneska často bohužel dělají. A právě proto má inscenace takovou odezvu.“

Jan Přeučil patří k hercům, kteří nepodceňují přípravu. Chodí do divadla mezi prvními a odchází jako jeden z posledních. „Když jsme na zájezdu, musím si znovu projít jeviště, zkontrolovat rekvizity, připravit se, rozmluvit se, naladit se, a tak dále. Všechno s tím souvisí, protože diváka, který zaplatil ne kolikrát malý peníz, nezajímá, jestli je Přeučil unavený nebo má zdravotní problémy. Teď, v tomto okamžiku, chce prožít hezký večer. V tom je ta náročnost a na druhé straně i v uvozovkách určitá krutost profese.“

Inspirativní Louis Armstrong

Přístup maximálního soustředění si potvrdil i na koncertě Louie Armstronga: „Byl to neuvěřitelný zážitek. Lucerna byla úplně bez sebe. Louis Armstrong poskytl interview do novin. A velice mně utkvěla jedna zajímavá myšlenka, kdy se ho redaktor ptal ‚mistře, jak se vám líbí Praha?‘ A on říkal ‚Prahu jsem si jenom prohlídl, když jsem jel autem z letiště, ale jinak jsem moc nevnímal a neprocházel jsem se.‘ A novinář se zeptal proč.

Jan Přeučil, Jan Rosák

‚Z jednoho prostého důvodu. Celý den se vždy připravuji na večerní koncert.‘ To je neuvěřitelné. Čili jsem si uvědomil, co dělá profesionalita, aby byl večer stoprocentní a divák si koncert opravdu užil a měl z toho příjemný zážitek. Pro mě to bylo nesmírně inspirativní, že by se měl člověk každý večer a každé vystoupení odevzdat na 100 procent.“

Plné zaujetí následně věnuje Jan Přeučil i televizi a rozhlasu, kde musí svůj výraz přizpůsobit používanému médiu: „Na kameře vidíš v detailu všechno. O to složitější je podle mého názoru rozhlasové herectví. Miluji rádio. A musím do slova vložit přes mikrofon absolutně všechno, protože posluchač pochopitelně rozhlasového herce nebo moderátora nevidí. Gesto musí být ve slově. A to málokdo umí.“

Poslechněte si celý rozhovor Jana Rosáka s Janem Přeučilem
autoři: Martin Čuřík , Jan Rosák
Spustit audio