Co ukrývají medijní kresby? Fenomén spiritismu přibližuje výstava v Nové Pace

22. únor 2018
Česko – země neznámá
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Medijní kresba ze železnobrodské kolekce

Městské muzeum v Nové Pace nabízí pohled na fenomén spiritismu (duchařiny, vyvolávání duchů), který v Podkrkonoší reprezentují hlavně medijní kresby. Vznikaly do roku 1945 při spiritistických seancích a dnes se řadí k uměleckému směru l´art brut, umění v původním surovém stavu.

„Vůdčí osobností hnutí spiritistů byl houževnatý buditel Karel Sezemský, který tady v Nové Pace působil od roku 1903 nebo 1904. Tady začal vydávat svou edici Spirit Nová Paka. Nezabýval se jen spiritismem, jak se někteří domnívají, ale i okultními, jak on říkal, tajemnými vědami. Podle Sezemského tam patřila i kabala, hypnotismus, telepatie, astrologie nebo magie. O tom psal i ve svých knížkách, které jsou většinou veršované, aby byly srozumitelné místním lidem, horalům," přibližuje odborník na spiritismu Ivo Chocholáč, proč bylo okolí Nové Paky za první republiky nejmasovějším centrem vyvolávání duchů.

Základní princip spiritismu se zakládá víře, že duše a tělo na sobě nejsou závislé a existují odděleně. Díky tomu mohli lidé obdaření jistou vnímavostí a citlivostí, tzv. mediáni, vyvolávat duchy. Médium vstoupilo do transu a navázalo kontakt s duší zemřelého. Spiritismus vznikal v těžkých životních podmínkách na přelomu 19. a 20. století, kdy se dral k moci arogantní pozitivismus a věda se snažila odhalit veškerá tajemství. Katolická církev na tuto dobu reagovala neadekvátně a lidé hledali svého boha, kterého chtěli ho pocítit.

Seance se odehrávaly v chalupách i v přírodě

Karel Sezemský tvrdil, že existují tři druhy kreseb: automatické, poloautomatické a medijní. Automatické má každý umělec, který kreslí při vědomí. U poloautomatické může mluvit s okolím a ruka bude kreslit sama, Medijní kresby vznikaly ve chvíli, kdy se médium dostávalo do transu nebo do takzvaného vytržení.

Expozice spiritismu je v podkroví Klenotnice drahých kamenů v Nové Pace

Tito tvůrci chodili v určitý den a hodinu na stánek (seanci, sezení) do vesnických chalup na samotě nebo do přírody, kde se mediumita (citlivost) projevila. „Byla i média, která kreslila osamoceně. Ještě jako novopacký muzejník jsem si proto říkal, jestli kresby vůbec můžeme vystavovat, když ti lidé ještě žijí. Síla je přece ve skrytosti a oni se báli, že by se mohlo přerušit propojení s hlubinou, ze které čerpali," upozorňuje Ivo Chocholáč.

Mediální seance se v Podkrkonoší odehrávaly většinou na samotách, kde člověk mohl mimo civilizaci pocítit určíté usebrání. Původní kresby, které novopacké muzeum mělo, byly z kolekce Jana Tóna. „Vidíme na nich zajímavé příšerky, jsou to elementálové, myšlenky, které vznikají hnutím mysli. Pak tady máme další kresby z obdivované kolekce Železnobrodska, kterou jsme získali. Je tam ornamantalistika i smysl pro detail. Tato kolekce reprezentovala Českou republiku mj. v Bruselu," přibližuje odborník na spiritismus základ expozice v Klenotnici, která mimo jiné připomíná novopacký spiritismus.

Ivo Chocholáč, který se o vznik novopacké expozice v roce 1997 výrazně zasloužil, přirovnává medijní kresby ke kresbě achátů a zkamenělin. Říká, že dole jsou tajemné oblasti přírody a nahoře nepoznané oblasti lidského ducha. Vidíme tady analogickou geometrii, jakoby stejné síly utkaly jejich sítě. Expozice spiritismu v podkroví proto koresponduje s přízemím i s prvním patrem Klenotnice drahých kamenů v Nové Pace. Medijní kresby do budoucna možná získají nový, důstojnější prostor v podkroví sousedního Suchardova domu. Pohledy z vikýřů umožňují rozhledy do magické krajiny Podkrkonoší, která byla a možná kdesi i stále je úrodným místem pro spiritismus.

Snímky přírodních kreseb z nitra kamenných pecek symbolizují souvislost s medijními kresbami
autor: VaW
Spustit audio