Čtvrteční Noční linka: Sbohem, tradiční obsluho! Vítej, samoobsluho?

30. leden 2025

Kdy jste se poprvé setkali fenoménem samoobslužných pokladen, samoobslužných restaurací nebo dokonce samoobslužných hotelů? Jak na vás působí, když musíte některé úkony provádět sami, i když jste zvyklí na obsluhu personálu? Cítíte to jako pohodlné řešení a úsporu času, nebo naopak postrádáte lidský kontakt a osobní přístup?

A co si myslíte o budoucnosti – bude lidská obsluha ustupovat, nebo se i nadále udrží jako důležitá součást služeb? Podělte se s námi o své zkušenosti, pocity a názory na to, kam směřuje moderní zákaznický servis.

Samoobslužný trend se v posledních letech stal nedílnou součástí českého trhu. Od rychlých pokladen v supermarketech, kde si zákazník sám naskenuje zboží, až po řetězce rychlého občerstvení, kde si zákazník objednává jídlo přes dotykový panel. Důvodem je často snaha šetřit náklady, urychlit obsluhu a vyhovět lidem, kteří preferují řešit vše sami. Co na to zákaznící - posluchači Noční linky?

Podle průzkumu agentury STEM/MARK z roku 2023 využívá samoobslužné pokladny pravidelně 60 % Čechů, zatímco 25 % jim zatím nedůvěřuje a raději volí klasickou obsluhu. Zhruba 15 % uvedlo, že je samoobslužné řešení obtěžuje, protože nemají rádi techniku nebo se při jejím používání necítí jistě. V některých obchodech a restauracích se však samoobsluha již stala běžným standardem. Zajímavé je, že přibližně 40 % lidí by uvítalo, kdyby byly samoobslužné systémy v budoucnu ještě rozvinutější, například s využitím mobilních aplikací nebo automatizovaného vychystávání zboží. Na druhou stranu 35 % respondentů vyjádřilo obavy z úbytku lidského kontaktu a příležitostí mluvit se zaměstnanci, což jim připadá klíčové pro spokojenost se službami. Zdroj: STEM/MARK 2023.

Na vaše příběhy a názory se v dnešní Noční lince z Prahy už teď těší Honza Macoun.

Volat do studia můžete na telefonní číslo 731 800 900 nebo psát na e-mail linka@rozhlas.cz, případně využijte webový formulář www.rozhlas.cz/linka.

autor: Honza Macoun
Spustit audio