Dokážu si představit, že jednou v letadlech nebudou piloti, říká generální ředitel letového provozu Jan Klas
Jan Klas je mezinárodně uznávaný český expert na leteckou dopravu a dlouholetý generální ředitel letového provozu. „O tuto práci je u nás poměrně zájem, ale jsou státy, kde si lidé nechtějí komplikovat život tak náročnou profesí,“ říká v pořadu Alex a host.
V oblasti dopravy a řízení letového provozu se pohybuje celý svůj profesní život. „Formální předpoklady pro takovou práci jsou poměrně jednoduché. Stačí nám středoškolské vzdělání a pak jsou tam další formální věci, jako trestní bezúhonnost nebo slušná angličtina. Potom ten člověk musí být odolný vůči stresu, musí mít schopnost rychle se rozhodovat, pracovat v mini týmu a podobně.“
Krizové situace v letovém provozu
Součástí důkladného proškolování na pozici řídícího letového provozu je i příprava na nejrůznější krizové situace. „Nechci děsit cestující, ale příkladem může být třeba ztráta přetlaku v kabině, kdy letadlo musí rychle klesat, takže řídící musí uvolnit prostor, přes který se klesá. V tu chvíli musí rychle vyhnout ostatní stroje.“
„Podobná situace nastává s výpadkem motoru. Náročná je pak i situace, když přechází studená fronta. Letadlo v tu chvíli nemůže vletět do bouřky a pilot musí zhodnotit, kam vletí a kam už ne. Řídící letového provozu mu pak musí udělat prostor.“
Podle Jana Klase je u nás o tuto profesi poměrně vysoký zájem. „Na dvacet míst do výcviku vybíráme zhruba ze stovky uchazačů. U nás je tedy zájem poměrně dostačující, ale vím, že jsou státy, kde je to horší. Třeba – paradoxně – ve státech, kde je vyšší životní úroveň, lidé koukají po jednodušších profesích a nechtějí si už komplikovat život tak náročnou prací.“
Letadla bez pilotů
Do řízení letového provozu se hojně promítají i nové technologie, které by v budoucnu mohly nahradit člověka. „Myslím, že ta doba jednou přijde, ale nemůže přijít tím jednoduchým způsobem, že stroje by to všechno převzaly a člověk by jen lehce dohlížel. Ono je to tak, že když máte mít kontrolu nad vzdušným prostorem, tak musíte být aktivní součást řízení. Těžko si udržíte přehled o situaci bez toho, aniž byste aktivně vydávali instrukce, jak to dnes kolegové dělají.“
„Jsem přesvědčen, že až to jednou nastane, a ono to jednou nastane, bude to ve vzdálené budoucnosti a musí to být úplně bez lidí. Jsem také velký odpůrce názoru, že v dopravních letadlech by mohl být jen jeden pilot. S jedním pilotem bych se cítil opravdu velmi nekomfortně, i když si dokážu představit, že jednou tam nebude žádný,“ dodává Jan Klas v pořadu Alex a host.
Jak vnímá současnou generaci adeptů na pozici řídící letového provozu? Jak do řízení letového provozu zasáhla pandemie covidu a válka na Ukrajině? Jsou větší letadla bezpečnější? Komplikují letový provoz drony? Poslechněte si v záznamu pořadu Alex a host.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.