Filip Renč: Ďáblovo rogalo je podle neskutečných událostí, ale chtěl bych ještě natočit pohádku
„Pohádku jsem ještě netočil, i když zamlada jsem si v nich zahrál. Třeba takové ty nepovedené prince,“ směje se režisér Filip Renč.
Před více než 30 lety natočil film Requiem pro panenku, který odstartoval jeho kariéru. Následovaly například Rebelové, Lída Baarová, Sebemilenec či seriál Sanitka 2. Teď se ale vrací k psychothrilleru. „Mně ten žánr nějak sedí. Je o čem vyprávět. Když je silný příběh, tak ta poloha psychothrilleru je filmařsky, režijně a myslím, že i herecky, hrozně vděčná. Ten žánr mám rád a rád se na něj i koukám.“
Ďáblovo rogalo
Posledním jeho režijním počinem je Ďáblovo rogalo. „Chtěli jsme se spoluscenáristou Richardem Bergmanem přijít s trošku něčím novým. Dnes se kriminálky natáčejí podle skutečných událostí nebo pravdivých příběhů, ty naše scény jsou podle neskutečných událostí.“
Původně vznikla kniha Ďáblovo rogalo, kde jsou povídky psychologického charakteru od různých autorů včetně Filipa Renče a Richarda Bergmana. „Říkal jsem si, že by bylo fajn udělat nějakou minisérii. Některé povídky jsem si vybral k televiznímu zpracování.“
Zajímavostí je, že v první povídce Ďáblovo rogalo obsadil pouze čtyři herce a i do dalších povídek plánuje podobně komorní obsazení. „Aby se to dalo stihnout v krátkém časovém režimu, což je pět natáčecích dnů, tak musíte mít málo lokací, silný příběh a málo herců,“ vysvětluje. „Každý díl je uzavřený příběh, který dál nepokračuje. Nepokračují ani herci, kteří hrají v předchozím díle.“
Nelpím na doslovných dialozích
Je rád, když ví, pro koho danou roli píše. „V dramatu Sebemilenec jsem věděl, že v hlavní roli bude Simona Stašová, tak jsem psal hlavně pro ni. Je to příjemný, zvlášť, když se už znáte. Jdou hezky připravit dialogy, které jí půjdou do pusy. Ale nelpím na tom, že co se napíše, to se přesně musí natočit. Mám rád i nápad z druhý strany.“
Se spoluautorem Ďáblova rogala se překvapivě pustil i do jiného žánru a píše vánoční pohádku. „Pohádku jsem ještě netočil, ale zamlada jsem si v nich zahrál. Chtěl bych jednou natočit něco milýho a hezkýho pro děti. Vím, že to bude ze staré Prahy. Líbí se mi pohádky, které jsou nadčasové a přežijou desetiletí. A hlavně – dobro musí zvítězit.“
Jak si poradil s natáčením filmu Lída Baarová, když představitelka její sestry dorazila na natáčení s odřenou polovinou obličeje? Requiem pro panenku natáčel ještě jako student FAMU. Chtěl by začínat v dnešní době? Jak hodnotí množství filmů tehdy a dnes? Co rozhodlo o režírování seriálu Sanitka 2? Poslechněte si v pořadu Alex a host.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka