Jediný dochovaný bunkr na Budějovicku Němci neodstřelili kvůli blízkosti trati
V jižních Čechách můžete narazit na stopy vojenského opevnění z konce třicátých let. České Budějovice měl například ochránit prstenec vystavěný z betonových bunkrů. Jedna pevnost z roku 1936 dodnes stojí u městečka Borovany a jde o unikát. Na rozdíl od pohraničního opevnění byly totiž bunkry ve vnitrozemí německou armádou systematicky ničeny.
Podle publicisty Jana Ciglbauera, který se zabývá válečnou historií, je objekt lehkého opevnění u Borovan jediným dochovaným bunkrem tohoto typu na Budějovicku. Přežil díky tomu, že stojí u železniční trati.
„Všechny bunkry na území pozdějšího protektorátu se Němci rozhodli zlikvidovat. Odstřelovali je v létě 1939, a to z prostého důvodu - už tehdy počítali s útokem na Polsko a nevěděli, jak se okupované země zachovají. Hrozilo, že by Češi mohli při nějakém povstání bunkry využít. Tomu chtěli zabránit, a tak se do vypuknutí války snažili všechny bunkry zničit. Ušetřeny byly jenom ty, které z nějakého důvodu odstřelit nešlo, což bylo většinou u budov, mostů nebo u železnic,“ vysvětluje historik.
Bunkr u železniční trati ještě donedávna patřil armádě. Ta ho před pár lety převedla do majetku města Borovan, které vlastní pozemek. Město dalo bunkr k dispozici Klubu vojenské historie Kallich za to, že jej udržuje a pořádá v něm výstavy. Díky členům klubu je objekt upravený, má nový nátěr, obnovené bednění i nové pancéřové uzávěry střílen. Několikrát do roka se otevírá i pro veřejnost k prohlídkám.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Prezident KHNP: Termíny dodržíme, i když už má tendr zpoždění. Dokážeme být levnější než ostatní
-
‚Dělal nekvalitní vědu.‘ Kandidát na ministra Tuleja čelí nařčení, že publikoval v predátorském časopise
-
Viceprezident EDF: Máme nejlepší nabídku na nové jaderné bloky, protože je evropská
-
V Praze-západ vykolejil vlak bez průvodčího. Rychlostí až 100 kilometrů v hodině prý projel několik přejezdů