Jednou z nejkrásnějších železničních tratí u nás je „horská dráha“ Pražský Semmering

12. březen 2014
Česko – země neznámá
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Viadukt a skály na Pražském Semmeringu

Úsek pražské železnice byl vybudován v letech 1868 až 1872 společností Buštěhradská dráha jako součást trati, která spojila tehdejší Smíchovské společné nádraží a Hostivici. Provoz na Pražském Semmeringu byl pro nákladní dopravu (hlavně uhlí a dřeva) zahájen 3. července 1872. Osobní vlaky se tu rozjely 16. září téhož roku.

Pražský Semmering je dlouhý 8 km a překonává výškový rozdíl 93 metrů. Jeho název je odvozen od trati v Rakousku, která vede horským sedlem Semmering mezi spolkovými zeměmi Dolní Rakousko a Štýrsko, v nadmořské výšce 980 metrů.

Pokud se na jízdu po Pražském Semmeringu vydáte historickým víkendovým motoráčkem, musíte do něj nastoupit na hlavním nádraží. Překrásné pohledy na metropoli se vám otevřou už ze železničního mostu přes Vltavu. Vpravo panoráma historického centra s neobyčejným pohledem na Pražský hrad. Na levé straně se nad vlakem bude tyčit bazilika sv. Petra a Pavla na Vyšehradě.

Hlubočepský viadukt

Z hlubočepských viaduktů pak můžete sledovat téměř vesnickou zástavbu původních Hlubočep, ale i unikátní přírodu Prokopského údolí. Váš pohled zcela jistě upoutá především skála nad druhým hlubočepským viaduktem.

Úchvatný výhled na hlavní město se vám pak naskytne krátce za výhybnou Žvahov. Po pravé straně se na několik vteřin ukáže pohled na velkou část Prahy. Poté se za okny vlaku vystřídají méně známá místa.

Projedete kolem Konvářky a Dívčích hradů, v Jinonicích se prosmýknete okolo bývalé továrny Walter, později Motorlet, pokračujete přes vilové čtvrti Košíře a Cibulka, i přírodním parkem na rozhraní Motola, Košířů a Stodůlek. Ve stanici Praha-Zličín motoráček svou jízdu končí.

Podrobnosti o Pražském Semmeringu, jízdních řádech, jízdenkách, typech vlaků, kterými se svezete a místech, která uvidíte, najdete na www.ropid.cz.

Spustit audio