Jihlavské podzemí ukrývá tajuplného ducha a svítící chodbu

Svítící chodba za světla
Svítící chodba za světla

Jihlavské podzemí je provrtané dvaceti pěti kilometry chodeb a chodbiček. Dosud mohli návštěvníci procházet jen dvě stě dvacet metrů dlouhou trasu, nově se jim teď otevírá druhá, téměř kilometr dlouhá podzemní cesta. Každá je zajímavá něčím jiným. V té první najdete slavnou svítící chodbu, ve druhé zase promyšlené vedení současných jihlavských inženýrských sítí.

Vznik jihlavského podzemí je možné datovat až někam do čtrnáctého století. Prostory sloužily jako sklepení domů a ke skladování potravin. „Je to druhé nejrozsáhlejší podzemí pod městskou zástavbou v České republice. Je rozdělené do tří pater,“ říká správce podzemí Jan Šustr. První patro je v hloubce do čtyř, druhé do šesti a třetí až do čtrnácti metrů.

Největším lákadlem jihlavského podzemí je bezesporu svítící chodba. Záhadu zeleného světélkování na jejích stěnách si odborná i laická veřejnost vysvětlovala různě. Objevily se názory o vstupní bráně do čtvrté dimenze, navrácení panenskosti nebo dokonce i o duchovi a strašidlech. Na ducha tam před časem čekal i známý televizní reportér Stanislav Motl. Médii pak prolétla fotografie stínu na zdi.

Schodiště v jihlavském podzemí

„Dělali jsme analýzu a zjistili jsme, že látka na zdech je složená ze tří minerálů: barytu, wurtzitu a willemitu,“ říká Jan Šustr, který má vysvětlení i pro účel onoho nátěru: „Nad námi byly za druhé světové války kasárna wehrmachtu a tady to sloužilo jako podzemní kryty. Myslíme si, že to natřeli proto, aby se odtud dostali ven, kdyby vypnuli elektriku.“

Při prohlídce podzemí průvodce návštěvníkům „svítivku“ předvede v celé její zelené kráse. Pomáhá si při tom UV svítilnou nebo fotografickým bleskem. Pravda ale je, že chodba svítí stále slaběji. I kvůli tomu si jihlavští speleologové hlídají druhou svítící chodbu, do které návštěvníky nepouštějí.

Svítící chodba za tmy

Novinkou letošní sezóny je zpřístupnění druhé prohlídkové trasy, která je dlouhá devět set metrů. „Je to část novodobého podzemí a část historického,“ doplňuje Jan Šustr. U této nové trasy musí návštěvník počítat s větší náročností. V některých místech bude muset lézt po železném žebříku.

Více informací najdete na www.jihlava.cz.