Kamenný viadukt v Perninku je chloubou Krušných hor. Tvoří ho šest oblouků
Výše položený viadukt v Česku nenajdete. V Perninku na Karlovarsku stojí ve výšce přes 900 metrů nad mořem obloukový most, který je součástí druhé nejvýše položené železniční tratě i železniční stanice u nás.
Nejvyšším bodem trati z Karlových Varů přes hraniční přechod Potůčky až do německého města Johanngeorgenstadt je místo ve výšce 915 metrů nad mořem. Železniční stanice Pernink leží ve výšce 902 metrů nad mořem.
Trať tu vyrostla během krátké doby v letech 1897 až 1899. Slavnostně byla otevřena 15. května 1899 a od té doby se po ní jezdí dodnes. Trať překonává z Karlových Varů obrovský výškový rozdíl, kdy musí vystoupat o téměř 400 metrů výš.
V úseku mezi Nejdkem a Perninkem překonává trať na pouhých 15 kilometrech převýšení 365 metrů pomocí tří tunelů a takzvané Novohamerské smyčky. Jedná se o jakýsi oblouk nebo závit o poloměru 180 metrů. Na stavbu mostů a tunelů byly v té době najímáni zkušení italští dělníci.
Obdiv a respekt k ruční práci
Celá trať se původně plánovala jako součást dráhy panovníka Františka Josefa a měla spojovat německé Sasko s Karlovými Vary a Prahou. Přestože se záměr nikdy nenaplnil, trať slouží svému účelu dodnes.
A stejně tak i kamenný viadukt, který byl cílem naší reportáže. S respektem k umu stavebních dělníků vzhlížíme k mohutnému, přes 20 metrů vysokému kamennému dílu. Všechny jednotlivé žulové kvádry do sebe dokonale zapadají. Most tvoří celkem šest oblouků.
Romantickou podívanou umocňuje krásné okolí přírody Krušných hor se smrkovými lesy. Pod viaduktem protéká bezejmenný potok, který se dole v Perninku vlévá do říčky Bystřice. Hned vedle viaduktu navíc vyrostla sjezdovka, takže návštěvu krušnohorského železničního viaduktu můžete spojit i se zimními radovánkami. Krásně je tu i v letní sezóně.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Oprava Barrandovského mostu přišla za pět minut dvanáct. Drahý beton je stokrát lepší, říká expert
-
Zima se blíží, stejně tak i ruští hackeři. Elitní skupina cílí na evropskou energetiku, varuje Google
-
Záplavy v Česku způsobily škody za 70 miliard korun, řekl Stanjura. Část by měly zaplatit pojišťovny a EU
-
ONLINE: Moskva verbuje do války húsíjské povstalce. Láká je na ruské občanství a dobře placenou práci