Kolo i elektrokolo se vyplatí před sezonou zkontrolovat. Na co se zaměřit a s čím zajet do servisu?

10. květen 2025

Jarní teploty vylákaly spoustu cyklistů na první vyjížďky. Aby byla jízda bezpečná a bez závad, vyplatí se kolo si před sezónou zkontrolovat. Co můžeme udělat sami a s čím zajet do cykloservisu?

„Nejlepší je vytáhnout kolo ven a začít s podrobnou prohlídkou. Vyplatí se vzít si kýbl s vhodným šamponem a celé kolo omýt. Zjistíme tak, jestli není v rámu nějaká prasklina, jestli plášť není zpuchřelý a podobně. To jsou věci, které by nám mohly přivodit velice nepříjemný pád,“ říká známý plzeňský cyklista Antonín Bartoníček.

Kontrolujeme:

  • kvalitu plášťů, zda mají správný tlak
  • u brzd s gumičkami sjetí ráfků, brzdové gumičky
  • u kotoučových brzd kotouče a destičky, aby se nám nestalo, že při první vyjížďce kolo neubrzdíme
  • jak brzdy brzdí, jestli jdou volně ovládací páčky, případně bovdeny a lanka promažeme
  • zkontrolovat řetěz, pokud ho máme delší dobu i jeho vytažení (pokud nemáte měrku, většinou zdarma změří v servisu), jinak může poškodit drahé převody
  • řetěz namazat olejem určeným na mazání řetězů kol. Ne olejem na šicí stroje nebo do aut.
Seřízení kola

S čím zajet do servisu:

  • s kolem, které má kapalinové brzdy. Tam by se měla kapalina měnit minimálně jednou ročně, nejlépe dvakrát. Během jízdy se do ní dostanou nejrůznější nečistoty, je hydroskopická a může ucpat kanálky v brzdícím systému. Oprava je pak drahá. Brzdových kapalin je spousta a jejich výměnu zvládne opravdu jen hodně zkušený cyklista.
  • nechat změřit tlak v tlumičích a vidlicích, případně seřídit

Elektrokola

  • běžná kontrola jako u kola obyčejného
  • elektrokolo je těžší, důležitá je proto kontrola správné funkčnosti brzd
  • kvůli větší váze je zde větší namáhání řetězu. Vydrží zhruba 1000 ujetých kilometrů. Pak může poškodit převodová kola a oprava stojí několikanásobně více než výměna řetězu.
  • pokud jsme akumulátory přes zimu pravidelně kontrolovali a dobíjeli, mělo by být vše bez problémů.

Správné nastavení sedačky

Při prvních jízdách vás bude bolet pozadí, dokud si na sedačku nezvyknete. Důležitý je ale posed. Tedy nastavení výšky sedačky a řídítek, podle vaší výšky, které vám potom jízdu zpříjemní.

Nastavení provedou jak v servisu, tak to zvládne i zkušený cyklista, s kterým pojedete na výlet. Může posoudit, zda potřebujete zvednout řídítka, sedlo nebo jeho špičku.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio