Koubský: Google má dominantní postavení. Nový projekt Open Web Search má v tuto chvíli jako jediný šanci se mu postavit

7. říjen 2022

Evropa by měla získat vlastní alternativu k webovým vyhledávačům, jako je Google nebo Bing. Vytvořit ji má projekt Open Web Search, do kterého se zapojilo celkem 14 evropských výzkumných a superpočítačových center. Cílem má být oslabení závislosti evropských uživatelů na vyhledávačích velkých amerických technologických firem, které se řídí komerčními zájmy.

Čtěte také

Výzkumníci by měli během tří let vytvořit evropský Open Web Index, tedy databázi webových stránek, ze které pak mají vycházet nezávislé vyhledávače. Informacemi o webových stránkách ji mají zaplňovat tzv. crawlery. Své weby budou mít možnost zaregistrovat i samotní provozovatelé stránek. 

Kromě databáze má vzniknout také otevřená evropská infrastruktura pro vyhledávání a analýzu informací. Projekt, na kterém pracuje i české superpočítačové centrum IT4Innovations z Ostravy, financuje Evropská komise, jež do výzkumu dala celkem 8,5 milionů eur.

Konec filtrovací bubliny?

Podle redaktora Deníku N Petra Koubského je vytvoření takto nekomerčního vyhledávání velmi žádoucí. Důvodem je filtr, přes který se uživatel dostává na různé weby a který má schopnost určité weby zobrazovat.

Pokud nezůstane na nekomerčním základě, tak to bude snaha přegooglovat Google.
Petr Koubský

„V tomto ohledu jsme zcela závislí na nadnárodních společnostech, které nejenom, že jsou všechny ze Spojených států, což je ten menší problém. Všechny jsou ale řízeny čistě komerčním zájmem, a to pomáhá prioritizovat algoritmy vyhledávání. Myslím si tedy, že nekomerční algoritmus by byl velice žádoucí a nedovedu si představit, že by jeho vznik a provoz zafinancoval někdo jiný než EU,“ říká.

Čtěte také

Pokud se však nezvýší osmimilionová investice, která byla do projektu daná, nevěří Koubský, že by měl navrhovaný vyhledávač možnost Googlu konkurovat. Další možností by bylo, že by se sám nakonec stal jedním z komerčních vyhledávačů.

„Myslím si, že pokud nezůstane na nekomerčním základě, tak to bude snaha přegooglovat Google, udělat nějakou jeho částečně státem sponzorovanou konkurenci, a to podle mě nedopadne dobře. To, co by dopadnout dobře mohlo, by byl opravdu nekomerční neziskový projekt, něco jako veřejnoprávní vyhledávač celoevropského rozsahu a myslím si, že je to možné, ale s o dost většími náklady, než které tam jsou nyní vloženy,“ míní.

Gigant, který vládne na trhu

Google má v Evropě v oblasti vyhledávání dominantní postavení, ale i přesto vznikají společnosti, které se mu snaží konkurovat. Patří mezi ně například Bing od Microsoftu nebo menší DuckDuckGo, který klade důraz především na ochranu soukromí uživatele. Ani jeden však nedokázal zatím přitáhnout tak velkou pozornost.

Rozdíl v kvalitě by musel být obrovský a naprosto jasně prokazatelný, aby toto fungovalo.
Petr Koubský

„Žádný z nich nenabídl nic zásadního, co by přimělo uživatele od Googlu odejít. Některé vyhledávače dokonce odrazují i tím, že jsou nebo se chystají být provozovány jako placená služba. To je velice hazardní situace jít takto proti Googlu, který má službu zadarmo. Rozdíl v kvalitě by tak musel být obrovský a naprosto jasně prokazatelný, aby toto fungovalo,“ vysvětluje.

Čtěte také

Projekt zaměřený na vývoj nekomerčního vyhledávače bude trvat ale nejméně ještě tři roky, po kterých by měly být vidět první výsledky, infrastruktura a index. Jako jediný má však podle Koubského možnost se Googlu postavit.

„Myslím si, že ten Open Web Search, o kterém mluvíme, má v tuto chvíli nejlepší šanci, ale samozřejmě jenom hypotetickou, protože nevíme, co se z toho vyvine, aby v konkurenci s Googlem trochu obstál,“ dodává.

Poslechněte si celý pořad Online Plus Davida Slížka v audiozáznamu. Dále se dozvíte něco o nové obsahové službě, kterou spouští Seznam.cz, také proč Google zavírá svoji herní platformu a diskutovat se bude i o novém prototypu humanoidního robota od Tesly.

autoři: David Slížek , vkry
Spustit audio

Související