Kryštof Mucha: Karlovy Vary mě okouzlily a už nepustily. S filmovým festivalem je spojený už 30 let
Po smrti Jiřího Bartošky převzal vedení karlovarského festivalu, který příští rok oslaví šedesáté výročí. Výkonný ředitel Kryštof Mucha k festivalu neodmyslitelně patří už tři desetiletí.
Karlovy Vary si zamiloval hned při první návštěvě festivalu v roce 1996. „Ta atmosféra je nakažlivá. Lidé se sem rádi vracejí. Během pár dní vidíte filmy z celého světa, potkáte spoustu známých a můžete s nimi jen tak mluvit o filmech. To je nesmírně osvobozující,“ popisuje.
Cesta, která začala snem
Už jako student, při první návštěvě Karlových Varů si řekl, že by pro festival chtěl pracovat. O rok později, v roce 1997, se mu to splnilo. „Myslím, že bych byl šťastný, kdyby mi tehdy někdo řekl, že se jednou stanu ředitelem festivalu,“ směje se.
Původně ale mířil jinam. Studoval filozofickou fakultu a zajímala ho etnologie, konkrétně američtí indiáni. „Jenže v té době se obory otvíraly ob rok, a tak jsem nastoupil na kulturní vědy. Pak do toho vstoupily Karlovy Vary a bylo rozhodnuto,“ říká. Nabídku zůstat v Americe tehdy odmítl — touha pracovat pro festival byla silnější.
Začátky bez internetu a s Bartoškou v Puppu
Začínal v guest servisu hotelu Thermal. „Nebyl internet, mobily, e-maily… Dělal jsem asistenta Michaely Maláčové, s panem Bartoškou jsem se ještě nepotkal,“ vzpomíná. To se změnilo o rok později. „V roce 1998 jsem po Michaele převzal její pozici a přešel do hotelu Pupp. Tam jsme se s panem Bartoškou začali vídat častěji a nakonec i úzce spolupracovat.“
Že se jednou stane Bartoškovým nástupcem, věděl už dávno. „Myslím, že o tom nikdy nebyla velká diskuze. Odchod pana Bartošky byl rychlý a upřímně – v tu chvíli jsem vůbec nepřemýšlel, kdo ho nahradí. To bylo to poslední, co mě zajímalo,“ přiznává.
Na Jiřího Bartošku vzpomíná s obdivem: „Choval se ke všem stejně – k portýrům i prezidentům. Uměl si z lidí udělat legraci, ale také projevit respekt a úctu.“ Tykat si s ním však nikdy nezačal. „Donutil mě hrát golf, a tam si všichni tykají. Ředitelé firem pak byli zmatení, když jsem říkal: ‚Krásná rána, pane Bartoško.‘ Nevěděli, jestli mu nemají taky začít vykat,“ směje se.
Šedesátý ročník i osmdesát let od vzniku
Festival v Karlových Varech příští rok oslaví šedesáté konání a zároveň osmdesát let od svého vzniku. „Je druhý nejstarší na světě, vznikl v roce 1946,“ potvrzuje Mucha. „V padesátých letech se rozhodlo, že ve východním bloku bude stačit jeden festival. Karlovy Vary už měly jméno, ale Moskva chtěla ten svůj, takže se to ob rok střídalo. I to mělo svůj půvab.“
Zatímco v Cannes nebo Benátkách pokrývá většinu rozpočtu veřejné peníze, v Karlových Varech je to obráceně. „Ze sedmdesáti procent žijeme ze sponzorů, z třiceti z veřejných peněz. Festival je pro nás příležitostí potvrdit partnerství a zároveň plánovat další ročník – už při padesátém devátém připravujeme šedesátý,“ říká.
Až přijede Tom Hanks
Na pozvání hostů se pracuje víc než rok dopředu. „Hostům nic neplatíme. Když se domluvíme, může se stát, že dostanou práci a omluví se. Proto raději dopředu neříkáme žádná jména,“ prozrazuje.
A koho by chtěl do Karlových Varů přivézt? „Až přijede Tom Hanks, skončím,“ směje se Kryštof Mucha. „Jeho návštěvu bych považoval za vrchol.“
Jaký byl první Filmový festival v Karlových Varech po odchodu Jiřího Bartošky? Stíhá Kryštof Mucha stále i hrát? A je příbuzný se slavným malířem Alfonsem Muchou? Poslechněte si v pořadu Alex a host.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.