Miloš Skalka: Český rozhlas splnil Karlu Gottovi velký sen s písní Jdi za štěstím

1. říjen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Miloš Skalka u dveří studia A v karlínské budově Českého rozhlasu

Moderátor, textař a hudební publicista Miloš Skalka měl ke Karlu Gottovi hodně blízko po většinu jeho života. V den prvního smutného výročí úmrtí Mistra na něj zavzpomínal, i když podle něho Karel Gott vlastně neodešel: „Já to za ten rok, co uplynul od Karlova takzvaného odchodu na věčnost, vnímám tak, že je stejně pořád s námi. Pro mě je Karel Gott věčný.“

S Karlem Gottem se Miloš Skalka setkal poprvé jako mladý kluk už v roce 1969. Byl tenkrát začínající novinář, přesvědčený, že všechno ví, všemu rozumí a na všechno měl svůj vlastní názor. S tím také navštívil koncert Karla Gotta v Lucerně a pro noviny o něm vydal recenzi: „Napsal jsem tam, že se mi sice koncert líbil, ale také jsem položil otázku, jak dlouho ještě míní Karel Gott zpívat píseň Maria. Krátce poté mi najednou Karel zavolal, že by se mnou rád viděl. Sešli jsme se v klubu na Václavském náměstí a tam mi vysvětlil, že tu píseň bude zpívat tak dlouho, dokud ji bude moci zpívat, protože je velmi těžká. Autor ji totiž schválně napsal tak náročnou, aby ji mohli zpívat jenom ti nejslavnější tenoři.“

Miloš Skalka a Karel Gott

Od té doby uplynuly desítky let, během kterých se Karel Gott stal doslova naším národním fenoménem populární hudby. Může někdo… někdy… získat podobnou popularitu? Podle Miloše Skalky to možné není. „Po Karlovi zůstane nezaplněné místo už navždy. V historii naší populární hudby to byl naprosto výjimečný zjev. Uvědomte si, že i ty největší zahraniční hudební legendy byly většinou na výsluní tak kolem deseti let, potom už žily jenom ze své minulosti, ale Karel stál od roku 1960 až do své smrti v roce 2019 v žebříčcích popularity stále na prvních místech.“

Nejdůležitější lidé kolem Karla Gotta

Jiří Suchý, Karel Gott

Hvězdnou kariéru Karla Gotta Miloš Skalka nejprve sledoval, potom s ním začal spolupracovat, napsal texty pro řadu jeho hitů a postupně se zařadil mezi lidi, kteří měli ke Karlu Gottovi nejblíže. „Pro Karla a jeho kariéru byla důležitá spousta osob. Nejprve to byl dirigent Karel Krautgartner, který ho slyšel zpívat v kavárně Vltava a pozval ho proto do svého souboru. Dalším byl Karel Vlach, který ho vzal do televize. A samozřejmě nesmím zapomenout na dirigenta Josefa Vobrubu, který ho pozval k účinkování s Tanečním orchestrem Československého rozhlasu a také na dvojici Jiří Šlitr a Jiří Suchý. Ti si Karla Gotta také poslechli v kavárně Vltava, kde mu hned ten večer nabídli angažmá v Semaforu. Napsali mu také první rozhodující hit, který Karla Gotta katapultoval na hudební výslunní, což byla píseň Oči má sněhem zaváté,“ vzpomíná na začátek popularity Karla Gotta Miloš Skalka.

Zvučných a známých jmen bylo v životě Karla Gotta mnoho. Mnozí z nich se označovali za jeho přátele, ale těch opravdových podle Miloše Skalky tolik nebylo: „Kamarádů měl Karel opravdu hodně, ale těch opravdových přátel s velkým P měl minimálně, byli to ale určitě Jiří Štaidl a Karel Svoboda, to byli dva jeho zásadní přátelé.“

Jdi za štěstím

Miloše Skalku za svého opravdového přítele Karel Gott považoval určitě také a měl k němu velkou důvěru i v samém závěru svého života, kdy už mu bylo hodně špatně: „Karel byl známý perfekcionista, nad vším musel mít kontrolu a všechno schvaloval sám. K jeho 80. narozeninám jsem připravoval vydání čtyř CD Karel Gott 80/80 s jeho největšími hity. Tohle schvalování proběhlo už jenom mailem, protože mu nebylo dobře. Odpověděl mi jednoduchou zprávou: ‚Děkuji, výborně, Karel.‘“

Miloš Skalka se podílel také na úplně poslední nahrávce Mistra, která se uskutečnila v legendárním studiu A budovy Českého rozhlasu v pražském Karlíně, tedy místě, kde natočil i svůj úplně první singl. Karlu Gottovi se v životě zřejmě splnily všechny jeho sny. A ten poslední, zazpívat a natočit píseň s velkým symfonickým orchestrem, mu splnil právě Český rozhlas. Píseň Jdi za štěstím přišel Karel Gott s doprovodem Symfonického orchestru Českého rozhlasu nahrát 19. června 2019.

„Karlovi už bylo hodně špatně, přijel do Karlína rovnou z nemocnice po transfuzi krve, nemohl ani vyjít do schodů. Přiznal, že je příliš vyčerpaný, a že to asi bude muset vzdát. Nakonec jsme ho přesvědčili, aby si poslechl alespoň instrumentální část a on při ní začal pomalu ožívat a řekl, že to tedy zkusí. A já jsem viděl zázrak. Ten naprosto vyčerpaný, unavený člověk, který přišel do studia, se postavil k mikrofonu a najednou, jako kdyby ho polili živou vodou a nazpíval to fantasticky a na první dobrou. Měl jsem obrovskou radost, protože Karel Gott a Symfonický orchestr Českého rozhlasu, to je naprosto unikátní spojení,“ vzpomíná Miloš Skalka.

O Karlu Gottovi by Miloš Skalka mohl vyprávět dlouhé hodiny, vzpomíná na něj jako na mimořádně slušného člověka, velkého profesionála, ale také velmi dobrého přítele. V záznamu pořadu mimo jiné uslyšíte i to, jakým neuvěřitelným dárkem překvapil Miloše Skalku Karel Gott v osmdesátých letech.

Spustit audio