Most, který skončil na skládce, najdete u Velkého Meziříčí

2. září 2014
Vysoký most v současnosti

Ve Velkém Meziříčí je několik mostů. Asi nejznámější a největší dálniční most Vysočina překlenuje údolí nad řekou Oslavou. Pak je tu několik menších mostů a lávek přes místní potoky a říčky. Mezi nimi je pak jeden historický unikát, který je vedený jako technická památka.

Jedná se o jednoobloukový kamenný most přes Radslavický potok. Oficiálně se most označuje jako Vysoký, přesto je jakousi podivnou náhodou vžil název Loupežnický most.

Most je dnes technickou památnou, ale osud k němu nebyl zrovna příznivý. Pravidelný provoz na něm skončil před druhou světovou válkou. Od té doby byl využitý jen při výstavbě dálnice D1. Dnes stojí na konci skládky komunálního odpadu a postupně chátrá. Svého času to byla chlouba celého města i okolí.

Město si stavbu kamenného mostu přes Radslavický potok objednalo u brněnského stavitele Antonína Vlacha v roce 1593 za částku osm tisíc zlatých. O rok později byl most hotový. V průběhu let jej několikrát poškodila velká voda, ale svému účelu sloužil až do třicátých let minulého století. Ke konci osmnáctého století se most stal součástí nově budované císařské cesty z Brna na Jihlavu a dostal také stávající parametry. Vozovka je široká 8 metrů, dlouhá 27 metrů a oblouk je vysoký 11 metrů.

Vysoký most v roce 1944

Město Velké Meziříčí má na svém území kolem dvaceti mostů a lávek přes různé vodní toky. V minulosti mělo právy vybírat mýto a z něj hradilo jejich opravy. V dnešní době se můžete s historií mostů seznámit ve zdejším muzeu v expozici s názvem Cestou necestou.

<iframe src="https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!1d1799.4455150938384!2d16.048189481023563!3d49.338835790220315!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0x0%3A0x0!2zNDnCsDIwJzE5LjkiTiAxNsKwMDInNTQuMCJF!5e1!3m2!1scs!2scz!4v1409650199088" width="610" height="350" frameborder="0" style="border:0"></iframe>
Spustit audio
autor: Petr Hladík