Na pardubické třídě Míru stojí první český aviatik Jan Kašpar. A nepotřebuje ani sokl
Na západním konci pardubické třídy Míru stojí už několik týdnů nová socha legendárního českého letce Jana Kašpara. V těchto místech dříve stál hotel Veselka, ve kterém se Jan Kašpar narodil. Letos v březnu uplyne 90 let od jeho smrti.
První český aviatik stojí nohama přímo na chodníku, bez jakéhokoli podstavce. Je mírně rozkročený, opírá se o vrtuli z letadla a dívá se směrem k Zelené bráně. Před sochou je na chodníku vyznačená časová osa, na které jsou zaznamenány nejdůležitější milníky Kašparova života.
Autorem bronzové sochy je František Bálek, který si možnosti vytvořit poctu průkopníkovi letectví velmi považuje. Sám mezi letadly vyrůstal, jeho otec totiž pracoval na plzeňském letišti v Líních, a tak měl spolu s bratrem k letadlům odjakživa blízko.
Sochař zvolil realistické zobrazení postavy Jana Kašpara. Nepostavil ho na podstavec, ale nechal ho stát přímo na chodníku. Pár centimetrů výšky navíc, které mu sochař věnoval, připomíná, že šlo o osobu výjimečnou, odvahou a smělostí vyčnívající.
Pardubičtí už přijali nového Jana Kašpara mezi sebe. Svědčí o tom i událost z nedávného mrazivého rána, kdy mu někdo soucitně oblékl čepici a šálu. Městští strážníci ale pro toto dobrodiní pochopení neměli a Kašpara vzápětí zase odstrojili.
Inženýr Jan Kašpar byl vizionář a snílek
Jan Kašpar se narodil 20. května 1883 v Pardubicích. Velmi brzy se u něj projevilo technické nadání, a tak odešel do Prahy studovat strojní inženýrství. Původně se orientoval na automobilovou výrobu, pracoval pro slavnou automobilku Laurin a Klement v Mladé Boleslavi. Odsud se ale brzy vrátil do Pardubic, kde se svým bratrancem Evženem Čihákem začal stavět první letadlo. Jejich spolupráce ale netrvala dlouho a časem šli každý svou vlastní cestou.
Poprvé Jan Kašpar úspěšně vzlétl 16. dubna 1910, kdy dráhu dvou kilometrů proletěl ve výšce dvaceti metrů.
O rok později 13. května 1911 uskutečnil Jan Kašpar slavný let z Pardubic do pražské Velké Chuchle, kdy vzdálenost 121 kilometrů překonal za 92 minut ve výšce asi 800 metrů. Další dlouhý let byl o měsíc později do Kroměříže, kde této slavné události přihlíželo 15 000 diváků. Letadlo, kterým tyto lety uskutečnil, je dodnes vystaveno v Národním technickém muzeu v Praze.
Kašparovi ale konstrukce letadel ani samotné létání nepřinesly finanční zisk, a tak poslední léta prožil v chudobě. Duševní choroba ho přivedla k dobrovolnému ukončení života vlastní rukou. Zemřel 2. března 1927. První český aviatik Jan Kašpar je pohřben na pardubickém Centrálním hřbitově.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Proč se piloti havarovaného letadla nesnažili problém s podvozkem řešit dle příručky, netuším, říká pilot
-
V ruské politice je řada gayů a Putin to dobře ví. Z queer lidí si ale dělá obětního beránka, říká aktivista
-
Pogačarův treble, Štybarovo loučení i jízda napříč Amerikou. Připomeňte si cyklistické události roku
-
‚Není vůbec žádná šance na přežití?‘ Rodiny obětí truchlí po leteckém neštěstí v Jižní Koreji