Nástěnné školní obrazy s romskou tematikou jsou historickou novinkou
Nástěnné obrazy pro výuku různých předmětů jsou běžnou součástí škol, ale nástěnné školní obrazy s romskou tematikou jsou naprostou novinkou. Celkem jich je šest a zaměřují se na romskou historii, hudbu, literaturu, jazyk a výtvarné umění.
Nástěnné školní obrazy s romskou tematikou vytvořila organizace Cesta do školy ve spolupráci s Muzeem romské kultury v Brně. Kdo s tímto nápadem přišel, vysvětluje Lubomíra Oláhová.
„Autorem je Zuzana Vavřínová, která je zakladatelkou organizace Cesta do školy, s.r.o., která je zaměřena na tvorbu didaktických pomůcek. Nejde o nárazový nápad, ale o výstup z dosavadních zkušeností ve vzdělávání a sociální práci. Obrazy s obsahem textů o romské menšině vznikly na základě potřeby sdělení pozitivních informací o romské menšině. My sami jsme Romové, kteří si jsou vědomi významu vzdělávání a nedostatku základních informací o romské menšině, které by měly být dle našeho přesvědčení přirozenou součástí integrace a inkluzivního vzdělávání dětí a mládeže ve všech školách a školských zařízeních.
Nástěnné obrazy žáky přehledně provedou romskou historií a kulturou.
„Každý žák si může přečíst základní informace z obsahů šesti nástěnných školních obrazů a to o romské historii od počátku putování Romů až do 19. století, dále o historii Romů v období let 1918 až 1945, dále pak informace o romském jazyce, o romské hudbě u nás i ve světě, o výtvarném umění Romů, a o literatuře romských autorů. Obrazy jsou poutavé, prokládané obrazovým a dokumentačním materiálem zapůjčeným od Muzea romské kultury v Brně, které se podílelo i na textovém materiálu.“
Obsah nástěnných školních obrazů je odborně zpracován pro děti a mládež druhého stupně základních škol.
„Všichni víme, že základním vzdělávacím nástrojem je kniha. Naše nástěnné školní obrazy s romskou tématikou jsou téměř knihou, která je neustále otevřená a může si z ní číst každý bez jakéhokoliv omezení.“
Nástěnné obrazy jsou i pomocí pro učitele.
„Každá základní škola či školské zařízení může získat velkého pomocníka ve vzdělávání, protože nástěnné školní obrazy dokáží vzdělávat i sami o sobě. Učitelé nemusí dohledávat informace o romské menšině, například k realizacím projektových dnů v rámci školního vzdělávacího programu a dalšího vzdělávání.“
Kdo by měl o nástěnné obrazy s romskou tematikou zájem, může napsat na e-mail: cestadškoly@seznam.cz nebo zavolat na telefony +420 720 128 013, nebo 702 61 21 85.
A jak dodává Lubomíra Oláhová z organizace Cesta do školy, pedagogové se mohou přihlásit i na seminář.
„Zájemci se mohou přihlásit i do akreditovaného vzdělávacího programu MŠMT, který bude uveden v systému Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, Národním pedagogickým institutem bude veden pod názvem Výukové a metodické pomůcky se zaměřením na multikulturní specifika. Jde o jednodenní seminář k rozšíření sociokulturních kompetencí v trvání 5 hodin. Věříme, že semináře budou pro všechny účastníky interaktivní, inspirující a prožitkové.“
Nástěnné školní obrazy s romskou tematikou jsou umístěny i ve třech muzeích: v Muzeu romské kultury v Brně, v Muzeu Komenského v Přerově a v Národním pedagogickém muzeu J. A. Komenského v Praze.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.