Nejdelší lanovka ve střední Evropě vede Podkrkonoším. Dráha měří přes 8 kilometrů
Nejdelší lanovka ve střední Evropě nepřepravuje turisty. Ve vozících z Černého Dolu do Kunčic nad Labem putuje „nekonečnou smyčkou“ vápenec, který se těží v černodolském lomu. Unikátní nákladní lanovku provozují Krkonošské vápenky Kunčice, kde se hornina zpracovává na mletý vápenec nebo maltové směsi. Dráha měří přes 8 300 metrů.
„Výstavba nákladní lanovky pro přepravu kusového vápence začala v roce 1959, dokončena byla v roce 1963. Od té doby sváží vápenec, který tady v lomu vytěžíme. Dráhu projektovala a vyrobila Transporta Chrudim, firma, která dnes už neexistuje. Její dílo ale stále budí zaslouženou pozornost, proto zajišťujeme i exkurze pro ty, kteří chtějí poznat technické zákulisí této rarity,“ říká vedoucí výrobního provozu lomu Černý Důl Rastislav Reguli.
Do dvoulanového systému je zapojeno 265 vozů, z toho polovina z nich je na tzv. prázdné straně, tedy tam, kde pendlují nenaložené vozy. Pro snadnější údržbu a výměnu nosných lan je celá trasa rozdělena do osmi úseků s napínacími stanicemi. Součástí lanovky je 49 podpěr.
„Lanová dráha je spádová, což znamená, že využívá výškový rozdíl mezi Černým Dolem a Kunčicemi nad Labem. K jejímu uvedení do pohybu musí být na jedné straně plné vozíky. Po rozjetí začne plná strana přetahovat druhou stranu a tím umožní pohyb prázdných vozíků směrem k Černému Dolu. Elektromotor, který lanovku uvádí do pohybu, plní funkci brzdy při současné výrobě elektrické energie, kterou tady můžeme využít. Systém je tedy unikátní hlavně v tom, že ke svému chodu nepotřebuje téměř žádnou energii, základem provozu je spádovost terénu,“ vysvětluje Rastislav Reguli.
Za jednu pracovní směnu se tak způsobem šetrným k životnímu prostředí přepraví asi 800 tun kusového vápence. Kdyby takové množství převážela nákladní auta, znamenalo by to velkou zátěž pro životní prostředí v okolních obcích.
Ochranné sítě vydrží i případný pád vozíku
Nákladní lanovka přetíná na řadě míst i důležité silnice mezi Vrchlabím a Trutnovem. Proti možnému pádu horniny proto příslušné úseky chrání ocelové sítě. Řidiče, kteří těmito místy jezdí pravidelně, konstrukce nad silnicí nepřekvapí, v nezasvěcených lanová dráha se zavěšenými vozíky budí zvědavost.
„Jeden vozík s nákladem váží asi jednu tunu dvě stě kilogramů. Pokud by se náhodou utrhl, síť je natolik pevná, že ho udrží,“ ubezpečuje vedoucí provozu v Černém Dole a připomíná, že lanovka je určena výhradně pro převoz horniny. Když jsou na ní vidět lidé, což je zhruba jednou za čtvrt roku, znamená to, že se kontroluje neporušenost lan. Pro tyto účely slouží speciální revizní vozíky.
Lanovka je v provozu každý pracovní den od šesti ráno do dvou hodin odpoledne, v zimě od sedmi do tří hodin. Za minulého režimu prý jezdila nepřetržitě 24 hodin a místní lidé, kteří v blízkosti bydleli, si stěžovali, že je kvůli hluku z lanovky bolí hlava. Současný provoz je k nim podstatně ohleduplnější.
Zařízení, které je poslední svého druhu v České republice, není technickou památkou. „Myslím si, že ještě dlouho nebude, protože výhled na těžbu odhadujeme podle materiálové základny v lomu na dalších sedmnáct let,“ uzavírá Rastislav Reguli. Technický unikát tak zatím dál zůstane samozřejmým symbolem krajiny mezi Vrchlabím a Trutnovem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
S Trumpem čelí Tchaj-wan nejistým vyhlídkám. Obavy budí jeho výroky i Muskův vliv v administrativě
-
Česká armáda se vrátí do afrického Sahelu. Pod záštitou NATO bude cvičit mauritánské speciální síly
-
Řidiči by nově mohli za nebezpečné odbočení dostat 4 trestné body. Ohrožuje hlavně motorkáře
-
ONLINE: Rusko i Ukrajina hlásí desítky sestřelených dronů. V Kyjevě trval letecký poplach tři hodiny