Nejstarší a nejdelší dálnice u nás D1 není ani 50 let od zahájení provozu dokončena
Dálnice D1 je nejstarší a také nejdelší silniční komunikací svého druhu u nás. Původně měla spojovat západní Čechy a východní Slovensko. První úsek z Prahy do Humpolce se začal stavět v lednu 1939.
Práce však postupně zastavila válka a pak nástup komunistické totality. V krajině poté na několik desetiletí zůstalo opuštěných několik velkých mostů. Po úpravě projektu se práce znovu rozběhly v 60. letech a v roce 1971 mohla vjet auta na první otevřený úsek dálnice v Československu.
D1, směřující z metropole přes Brno a Ostravu do Bohumína, nebyla ani 50 let od zahájení provozu dokončena. Po dostavbě posledního úseku u Přerova bude mít délku 371 kilometrů.
Zajímavostí naší nejstarší dálnice jsou mosty z původního protektorátního projektu – po mostě Šmejkalka normálně jezdíme, na druhý se přistavěla moderní železobetonová konstrukce a stal se z něj dvoupatrový most. Další vede odnikud nikam těsně nad hladinou Švihovské přehrady. Dálnice D1 by měla být kompletně hotová do konce roku 2025.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.