Neopomíjejte před zimou údržbu akumulátoru

Auto, sníh, zima, kalamita. Ilustrační foto
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Auto, sníh, zima, kalamita. Ilustrační foto

Pomalu, ale jistě přituhuje a teploty pod bodem mrazu dělají starosti mnohým motoristům při ranních startech. Problémy s auto akumulátory se netýkají pouze starých vozů. Jak se o ně starat poradil plzeňský prodejce a servisní technik Zbyněk Mulač.

U každého auta se vyplatí akumulátor před zimou dobít kvalitní nabíječkou. A to i v případě, když auto dobře startuje. Nabíječek auto akumulátorů je spousta druhů. Nabíjecí proud by měl být zhruba desetinou kapacity akumulátoru. Například pro 44 Ah akumulátor by měla mít nabíječka nabíjecí proud 4A.

To u elektronicky řízených nabíječek dnes neplatí. Může mít menší i větší nabíjecí proud. Nabíječka hlídá napětí, proud do akumulátoru poteče odpovídající jeho kapacitě. Podle výkonu nabíječky budete nabíjet buď delší, nebo kratší dobu. Výhodou těchto nabíječek je, že je můžeme použít jak pro klasické akumulátory s tekutým elektrolytem, tak pro akumulátory gelové.

Gelové akumulátory

Ty jsou někdy označeny jako AGM (absorbent glas materal). Tyto baterie jsou zcela uzavřené. Při nabíjení v nich vzniká tlak. Tlak funguje jako rekombinační prostředek k navracení elektrolytu zpátky mezi desky. Nabíjecí napětí nesmí vystoupat nad stanovenou mez, jinak se baterie poškodí. Proto se u těchto baterií nedoporučuje používat nabíječku vyrobenou doma (transformátor a usměrňovač), ale elektronicky řízenou. Gelovými AGM akumulátory jsou vybaveny většinou automobily se Start/Stop systémem.

Baterie a akumulátorová kyselina

Moderní elektroniky řízené nabíječky můžeme rozdělit na dva druhy. Jedny akumulátor nabijí a vypnou se. Druhé po nabití sníží napětí na 13,5-13,8 V. Při tomto napětí nedochází k elektrolýze, baterie neplynuje a v tomto režimu můžete akumulátor udržovat trvale, dlouhodobě. Nedojde tak k jejímu samo vybíjení.

Moderní akumulátory do aut jsou bezúdržbové. I u těch, které mají klasické šroubovací zátky, většinou nedojde během jejich životnosti k poklesu hladiny elektrolytu. Pokud vše v autě funguje tak, jak má.

Měření kondice akumulátoru

V jaké kondici máte akumulátor, si můžete vyzkoušet jednoduchým měřením. U odstaveného auta by mělo být na pólech akumulátoru 12,6 V. To je plně nabitá baterie. U nižší hodnoty není akumulátor zcela nabitý nebo dochází k jeho vybíjení. Po nastartování motoru by mělo být napětí přes 14 V (většinou 14,2 nebo 14,4V). Při zapnutí všech spotřebičů v autě, světel, rozmrazování oken by toto napětí na akumulátoru nemělo klesnout.