Podle vědců je kondiční cvičení v mládí spojeno se sníženým rizikem vzniku rakoviny v pozdějším věku

26. srpen 2023

Novinky a aktuality ze světa vědy a techniky. Nenechte si utéct informace ze všech možných odvětví, které obohatí váš pohled na svět. Přinesou vám poznání i poučení. Sledujeme vesmírné projekty, lékařské výzkumy nebo archeologické objevy.k.

Z indického přistávacího modulu na povrch Měsíce vyjelo robotické vozítko Pragján, uvedla Indická organizace pro kosmický výzkum (ISRO). Úkolem vozítka bude prozkoumat lunární povrch v oblasti jižního pólu Měsíce, kde indický modul přistál jako první. Jinde na Měsíci se předtím podařilo přistát dosud jen Spojeným Státům, Rusku (Sovětskému svazu) a Číně.

Čtěte také

Kondiční cvičení v mládí je spojeno se sníženým rizikem vzniku devíti různých typů rakoviny v pozdějším věku, a to v některých případech až o 42 procent. Vyplývá to z rozsáhlé studie, která sledovala desítky let milion lidí. Studie čerpala z údajů od více než jednoho milionu švédských branců ve věku 16 až 25 let, kteří byli sledováni v průměru 33 let v období 1968 až 2005.

Archeologové objevili nejstarší evropské jezerní město. Předchází i těm ve Středomoří. Vědecké analýzy a vykopávky potrvají ještě mnoho let, ale vody Ochridského jezera na hranicích Albánie a Severní Makedonie už odhalily zásadní tajemství: pozůstatky nejstaršího dosud objeveného jezerního města na evropském kontinentě. Laboratoř Bernské univerzity určila pomocí radiokarbonové metody stáří nedávno získaných vzorků vyzvednutých z této paleolitické lokality u pobřeží malého poloostrova Lin na 6000 až 5800 let před naším letopočtem.

Čtěte také

Vědci z Technické univerzity Liberec spolu s odborníky firmy Photon Water budou v liberecké zoo testovat systém cirkulace vody. Očekávají od něj, že zahradě o polovinu sníží spotřebu vody z vnějších zdrojů. Nyní zoo potřebuje ročně zhruba 60.000 metrů krychlových vody. Cirkulární systém bude testovat také zahrada v Barceloně. Jde o projekt Life 4 Zoo s evropskou dotací 1,665 milionu eur (cca 40 mil. Kč).

Okolí zříceniny kostela svatého Mikuláše pod vrchem Krudum na Sokolovsku obsadili archeologové. Pátrají po tom, jaké zde bylo původní osídlení a proč zde kostel vůbec vznikl. Dosud se archeologům nepodařilo objevit žádnou osadu. Osídlení zde zřejmě souviselo s těžbou železné rudy a polodrahokamů. V blízkosti kostela vykopali pracovníci archeologické sondy. Při výkopech narazili na několik desítek keramických střepů.

Technický pokrok a poznávání se nedá zastavit. Zvláště v 21. století je vývoj tak překotný, že kdo chvíli stál, už stojí opodál!

autoři: Michal Klokočník , baj