Praha má světový unikát. Jediný dochovaný systém městské potrubní pošty
Pod pražskými chodníky, v hloubce okolo jednoho metru, je uloženo potrubí. Jsou to ocelové trubky pražské potrubní pošty. Každá její trať je vybavena vlastním pohonným agregátem. Tvoří ho dmychadlo poháněné elektromotorem. Trubkami po mnoho desítek let cestovala hliníková pouzdra plná důležitých zpráv.
Do pouzder se vešly zásilky o průměru 5 a délce 20 centimetrů. Mohly vážit až 3 kila. Zpravidla se jednalo o stočené ruličky blanketů s telegramy. Rychlost pouzder se dala regulovat, a tak třeba křehká zásilka mohla potrubím putovat velmi šetrným pomalým způsobem.
Síť pražské potrubní pošty sestává z pěti hvězdicovitě uspořádaných hlavních tras vybavených výhybkami. Celková délka tras je asi 55 kilometrů. Na některých velmi frekventovaných úsecích je potrubí dvourourové. Trubky na třech místech překračují Vltavu – skrz Hlávkův a Mánesův most a most Legií.
Místo, kam se sbíhají všechny trasy, se nachází v budově hlavní pošty v Jindřišské ulici. Po celé Praze zůstalo do dnešních dnů 24 stanic potrubní pošty.
Potrubní pošta sehrála důležitou roli během války
Pražská potrubní pošta byla pro veřejnost otevřena 4. března 1899. První trasa byla vybudována už o 12 let dřív, ale sloužila jen pro přepravu telegramů z Malé Strany. Propojení s Pražským hradem se uskutečnilo v roce 1920.
K hlavnímu rozšíření sítě došlo okolo roku 1930. Vznikly další trasy a systémem byly transportovány desítky tisíc pouzder měsíčně. Za druhé světové války sehrála potrubní pošta důležitou úlohu při zásobování obléhané budovy rozhlasu.
Speciální modré schránky, do kterých obyvatelé Prahy vkládali telegramy, pošťáci je vybírali a vkládali do systému potrubní pošty, byly zrušeny v roce 1945.
Ještě v 90. letech 20. století bylo systémem přepravováno kolem devíti tisíc pouzder měsíčně. Provoz postupně slábl a ničivé povodně v roce 2002 za fungováním potrubní pošty v Praze udělaly definitivní tečku. Prozatím.
O znovuzprovoznění některých tras této unikátní technické památky usiluje nový vlastník. První obnovenou trasou má být spojnice hlavní pošty v Jindřišské ulici s Pražským hradem. Na opravu shání majitel sponzory, provoz chce financovat z turistických prohlídek a školních exkurzí.
Pražská potrubní pošta je dnes už jediným dochovaným systémem městské potrubní pošty na světě. Přibližně dvakrát měsíčně pořádá prohlídku s přednáškou Zdeňka Dražila Pražská informační služba – Prague City Tourism. Podrobnosti najdete na www.prazskevychazky.cz.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Papež by nechtěl, aby jeho nástupce zapomněl na chudé. Favorit je z Filipín, tvrdí církevní expert
-
Zrušení sankcí, pětina Ukrajiny a žádné zahraniční mise. Čím vším Rusko podmiňuje ukončení války
-
Kdo bude novým papežem? Mluví se o 12 možných kandidátech, jeden z nich se narodil na Litoměřicku
-
Papež František zemřel kvůli mozkové mrtvici. Náklady na pohřeb uhradí neznámý dárce