Rada pro začínající restaurátory starých škodovek: Hlavně si spočítejte, jestli na to máte

16. červen 2018
ŠKODA Felicia

Nejoblíbenějším českým veteránem je ŠKODA Felicie („poslední kabriolet“), v těsném závěsu za ní ŠKODA 110 R a poslední dobou se pomalu dostávají do obliby stopětky, stodvacítky, stovky, ale kupátka, garde nebo rapidy. Možná jste i vy zatoužili po tom, pořídit si a zrenovovat starou škodovku. Na kolik korun takový vůz přijde, jak je to s technickou kontrolou nebo veteránskými značkami vysvětlil Michal Velebný, vedoucí restaurátorské dílny ve ŠKODA Muzeu v Mladé Boleslavi.

Záleží na tom, o který typ máte zájem,“ přemýšlí Michal Velebný. „Předválečné vozy se shání hůře. Pokud vám ale radost udělá tisícovka nebo třeba ŠKODA 100 R, poměrně slušná nabídka je na internetu. Například na ŠKODU 100 (která už se také řadí mezi veterány) jsou dostupné díly, je jich mezi lidmi stále ještě dost. Přitom její cena není přemrštěná. Jedná-li se o kus, který je udržovaný, ale nezrestaurovaný, ovšem odhlášený z evidence, můžete ho pořídit asi od 20 tisíc korun. Stejný kus, ale stále ještě přihlášený na „bílých“ značkách od 50 tisíc. Cena pak roste ke dvěma nebo třem stům tisícům korun za špičkový kus po renovaci. Anebo výjimečný kus, který má najeto pár kilometrů a někomu stál léta v garáži.

Můžeme se do renovace pustit sami? „Záleží na tom, co od toho očekáváte a co vám udělá radost,“ říká Michal Velebný. „Někdo má radost z toho, že jezdí ve veteránu, který špičkově zrestaurovala renomovaná restaurátorská dílna. A to auto je ve stavu, jakoby právě sjelo z výrobní linky. To znamená, že v dílně vzali do ruky každý šroubek, většinu sehnatelných věcí nahradili skladovými zásobami léta někde uchovanými. Dali tomu autu nové čalounění a perfektní lak… Jinému člověku udělá radost, když sežene auto, které bylo garážované, udržované, a on v té drobné údržbě, rozleštění laku nebo náhradě těch nejopotřebovanějších součástek bude pokračovat a udržovat vůz při životě.

ŠKODA 1100 MBX

Jak je to s technickou kontrolou, povinným ručením, espézetkou? Jsou tu dvě možnosti, buď koupíte vůz, který ještě „žije“, tzn. má platné bílé značky, je udržovaný. Pokud je v dobrém stavu, projde evidenční a technickou kontrolou, a vůz normálně provozujete. Pokud chcete platit nižší povinné ručení, necháte si udělat k vozu veteránskou testaci, která ověří, že je vozidlo skutečně v původním stavu, že má statut veterána, historického vozidla. S tímto průkazem zajdete do pojišťovny a platíte zlomek povinného ručení, ne za celý rok, ale třeba jen na dobu několika měsíců.

Pak je druhá možnost. Pokud vozidlo bylo už jednou odhlášené a nemá platný technický průkaz, bývalý majitel v minulosti odevzdal bílé registrační značky, vozidlo zrenovujete, nebo uvedete do stavu, aby technicky odpovídalo, necháte si u některého ze subjektů sdružených ve federaci Klubu historických vozidel udělat testaci. Na základě této veteránské testace můžete zažádat a obdržet takzvané veteránské značky. Na těch ovšem nemůžete jezdit každý den na nákup, ale jsou opravdu určené jenom k přesunu vozidla na nějakou veteránskou akci a zpět.

A na co by neměl zapomenout ten, kdo by si chtěl takový starší vůz pořídit a zrenovovat ho? „Základem je, aby ho měl kde garážovat,“ upozorňuje Michal Velebný. „Protože když si takový klenot koupíte, nemůžete ho nechat stát na ulici nebo pod nějakou plachtou. A hlavně si musíte zvážit, na jaký vůz máte finanční prostředky. Pokud přemýšlíte o voze za 100 tisíc a v kasičce máte právě jen těch sto tisíc, nepouštějte se do toho. Potřebujete peníze nejen na pořízení vozu, ale i na jeho renovaci!“