Severočeská kořenovská zubačka je nejstrmější železniční tratí v České republice

Ozubnicová železnice na trase Tanvald - Kořenov
Ozubnicová železnice na trase Tanvald - Kořenov

Pouze při cestování vlakem na severu Čech na trati Tanvald - Desná - Kořenov - Harrachov můžete zažít neobyčejnou jízdu. Pojedete totiž do pořádného kopce. Nebo naopak z kopce. Záleží na vás, jaký směr si vyberete. Tak či onak, kořenovská zubačka je jedinou ozubnicovou dráhou, která je zároveň nejstrmějším úsekem na železnici v Česku.

Někteří jí přezdívají „železniční perla Jizerských hor“. Otevřena byla v létě roku 1902, kdy se po ní proháněly parní lokomotivy. O devadesát let později byla prohlášena za kulturní památku. Dnes už po ní starobylé mašiny nejezdí, dnes se po kořenovské zubačce můžete svézt třeba v motorových vlacích.

Ale ani ty nejsou jen tak ledajaké. Stejně tak do řídicí kabiny vlaku nemůže usednout kdejaký strojvedoucí. Řídit stroj, který jezdí po nejprudších úsecích české dráhy, může jenom speciálně vyškolený personál. Nejstrmější úsek nad stanicí Dolní Polubný má 58 promile.

Ozubnicová železnice na trase Tanvald - Kořenov

Kořenovská zubačka vede i přes Jizerský viadukt

Důvodů, proč si udělat výlet zrovna ozubnicovou dráhou, je hned několik. Jak už bylo řečeno, je jediná v celé České republice. Cestou překonáte převýšení skoro 240 metrů, projedete čtyřmi tunely a bude-li vaším cílem Harrachov, přejedete i po 25 metrů vysokém Jizerském viaduktu.

A pokud vystoupíte ve stanici Kořenov, můžete se zajít podívat také do Muzea ozubnicové dráhy. Tam najdete například velké fotky prastaré parní lokomotivy, která jezdila na zubačce v letech 1902 až 1965, obrovské kolo ozubnicové lokomotivy i s kouskem ozubnicové tratě, modely dalších typů ozubnic používaných jinde ve světě, uniformu průvodčího na zubačce i nejrůznější drobné exponáty jako třeba čepici a lucernu výpravčího nebo staré jízdenky.

Ozubnicová železnice na trase Tanvald - Kořenov

Projížďka po unikátní české zubačce vám nabídne také spoustu překrásných výhledů do krajiny podhůří Jizerských hor. Není divu, že právě nejstrmější úsek na české železnici si režisérka Věra Chytilová vybrala v roce 1978 pro natáčení filmu Kalamita. Kromě toho si některé lokomotivy zubačky zahrály i ve filmu Grandhotel Davida Ondříčka.