Smetanovým sadům v Hořicích vévodí Krakonoš. Téměř živoucí socha má děti v dlani

23. leden 2018
Česko – země neznámá

Na jihozápadním úbočí vrchu Gothardu v Hořicích v Podkrkonoší leží jeden z nejkrásnějších městských parků regionu – Smetanovy sady. V oáze klidu a sochařského umění bydlí také Krakonoš, působivé pískovcové dílo podle návrhu slavného sochaře Ladislava Šalouna, které od roku 1908 budí pozornost malých i velkých návštěvníků.

Na počátku pohádkové secesní sochy stála sochařova kresba k pohádce Václava Tilleho Říhy O Rýbrcoulovi ze sbírky Sníh. V prosinci roku 1902 ji vydal časopis Volné směry s ilustracemi plejády tehdejších nejlepších tvůrců secesního období, například Mikoláše Alše, Jana Kotěry, Stanislava Suchardy nebo Františka Kupky.

„Ladislav Šaloun vytvořil plastickou ilustraci, která pak byla vyfotografovaná a zreprodukovaná u pohádky. V roce 1903 při příležitosti velké hospodářské výstavy českého severovýchodu v Hořicích byl v Krkonošském pavilonu představen i Šalounův model Krakonoše. Návštěvníci ho obdivovali, vzbudil velké ovace. A Jan Kyselo, významná osobnost hořického kulturního hnutí, mimo jiné první kurátor hořické galerie plastik, řekl, že by bylo krásné zhotovit sochu Krakonoše v tradičním hořickém sochařském materiálu, tedy v doubravském pískovci,“ přibližuje vznik slavného díla Jana Cermanová, vedoucí Galerie plastik v Hořicích.
Ladislav Šaloun s realizací v ateliérech hořické kamenosochařské školy souhlasil. Socha byla následně ještě jednou odvezena do Prahy a představena na prestižní jubilejní výstavě obchodní komory jako exkluzivní sochařská práce hořické školy.

Krakonoš jako zosobnění přírodních sil

Kdo zná pohádku O Rýbrcoulovi (Krakonošovi), na toho socha nepůsobí nijak děsivě, a to i přesto, že Pán hor má ve tváři úšklebek a vypoulené oči. „Měl být zosobněním mocných přírodních sil, které ovládaly osudy lidí žijících ve vysokých horách a byly alfou a omegou jejich bytí. Takže je zároveň vichřicí a vánicí, ve které se ztratili dvě děti - Honzík a Andělka. Hledaly u Krakonoše pomoc pro svou nemocnou maminku a pro svůj těžký životní úděl a ve sněhové bouři zabloudily. Krakonoš se jim zjevil nejdřív právě v podobě bouře, ale když děti uviděl, tak se mu jich zželelo, pomohl jim a dokonce je i odměnil,“ vypráví Jana Cermanová a tím potvrzuje, že Ladislav Šaloun ztvárnil vlastně dobrého vládce hor.

Obličej sochy Krakonoše (podle návrhu Ladislava Šalouna) ve Smetanových sadech

Obdivuhodná je u sochy kontura rozevlátých vlasů, vousů, svalnatá natažená paže jakoby ve vlně, která je pro secesní tvorbu charakteristická. „V secesi byly pohádkové bytosti velmi oblíbené, ale abyste našli pohádkovou bytost v podobě samostatné plastiky, to je spíš výjimečné. Proto je Šalounův Krakonoš v Hořicích tak pozoruhodný,“ dodává.

Husité na stráži, Jánošík nebo Přátelé stromoví

Hořické Smetanovy sady mají rozlohu přes tři hektary a jsou přístupné po celý rok. Z náměstí se tam pěšky dostanete po červené turistické značce východním směrem, autem po směrovkách na Sportovní zařízení města Hořic, v jejichž blízkosti se dá zaparkovat. Vstup do sadů nepřehlédnete, protože kromě pískovcové brány ho od roku 1914 střeží i dva kamenní orli z hořické dílny sochaře Adolfa Poláka. Celkem je v areálu umístěno deset soch, další tři se pak nacházejí v jeho blízkosti.

Socha Jánošíka podle modelu Franty Úprky ve Smetanových sadech

Pomník Tyrš – myslitel od akademického sochaře Jaroslava Plichty stojí před budovou staré Sokolovny a mistrovské dílo Přátelé stromoví od Václava Suchomela z roku 1910 zdobí ze dvou stran vstupní schodiště k nedaleké škole Na Daliborce. Přímo v sadech najdete kromě Krakonoše ještě pomníky Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Mikoláše Alše nebo Petra Maixnera. Z dalších soch můžete vidět Jánošíka, Husity na stráži a Ptačí studánku - Žabky.

autor: VaW
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.

František Novotný, moderátor

setkani_2100x1400.jpg

Setkání s Karlem Čapkem

Koupit

Knížka Setkání s Karlem Čapkem je patnáctým knižním titulem Františka Novotného – básníka, publicisty a moderátora, člena Síně slávy Českého rozhlasu, držitele Medaile Karla Čapka, dvorního textaře legendární skupiny Spirituál kvintet. Setkání s Karlem Čapkem není odborná publikace, je to literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou. František Novotný původně připravil osmdesátidílný úspěšný rozhlasový cyklus, ve kterém si jako básník 21. století a rozhlasák přes hranici času povídal se spisovatelem století minulého, jemuž propůjčil hlas herec Luděk Munzar. Čapkovy odpovědi sestávaly z jeho esejů, fejetonů a novinových článků, vždycky soustředěných na nějaké zajímavé téma. Knížka z tohoto úspěšného rozhlasového cyklu vychází a vybírá z něj to nejlepší. Mnohá slova Karla Čapka jsou nanejvýš platná a aktuální i dnes. V každé době se mocní odvolávají na osobnosti dějin, aniž by si z jejich jednání vzali to podstatné – moudrost, poctivost a humanitu. Knížka Setkání s Karlem Čapkem je patnáctým knižním titulem Františka Novotného – básníka, publicisty a moderátora, člena Síně slávy Českého rozhlasu, držitele Medaile Karla Čapka, dvorního textaře legendární skupiny Spirituál kvintet. Setkání s Karlem Čapkem není odborná publikace, je to literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou. František Novotný původně připravil osmdesátidílný úspěšný rozhlasový cyklus, ve kterém si jako básník 21. století a rozhlasák přes hranici času povídal se spisovatelem století minulého, jemuž propůjčil hlas herec Luděk Munzar. Čapkovy odpovědi sestávaly z jeho esejů, fejetonů a novinových článků, vždycky soustředěných na nějaké zajímavé téma. Knížka z tohoto úspěšného rozhlasového cyklu vychází a vybírá z něj to nejlepší. Mnohá slova Karla Čapka jsou nanejvýš platná a aktuální i dnes. V každé době se mocní odvolávají na osobnosti dějin, aniž by si z jejich jednání vzali to podstatné – moudrost, poctivost a humanitu.