Současná sexuální výchova řeší ve většině případů biologické aspekty, říká lektorka Konsentu. Studenti ale chtějí diskuzi

9. únor 2023

„V romantických filmech to často vypadá tak, že si lidé vidí do hlavy a nemusí si nic vyříkávat. Ve skutečnosti to tak ale nefunguje. Je potřeba umět slovně formulovat své potřeby nebo klidně i obavy, aniž bychom se báli, že to nějak naruší romantiku našeho vztahu,“ říká lektorka Konsentu Dagmar Krišová.

Spolek Konsent, který začíná s ministerstvem školství jednat o změně sexuální výchovy na školách, stojí spolu s organizací Amnesty International za kampaní Chce to souhlas. Podle brněnské lektorky a metodičky spolku Dagmar Krišové je cílem kampaně změnit právní definici znásilnění a také myšlení odborníků i veřejnosti, u které dodnes často přetrvávají mylné představy o znásilnění.

Čtěte také

Spolek na svých stránkách uvádí, že pod současnou definici nespadá až 70 % případů znásilnění, při kterých oběť zamrzne, nebrání se, a proto pachatel nemusí vyvíjet násilí, které je se znásilněním obecně spojováno. Tzv. zamrznutí je přitom podle odborníků normální reakcí organismu na krizovou situaci, ne individuálním selháním. Řešením této situace je podle Konsentu právě změna současné definice na definici, která by byla založena na absenci souhlasu. Takový zákon podle spolku uvedlo v platnost 13 zemí Evropy. Napravená definice dá podle spolku obětem signál, že i když se z různých důvodů nebyly schopné bránit, mají právo hledat spravedlnost.

V rozhovoru Krišová zdůrazňuje, že současná sexuální výchova ve školách poukazuje pouze na určitou technickou stránku sexu, a studentům v ní pak chybí porozumění vztahovým záležitostem nebo právě také téma souhlasu. „Stud otevřít to téma pořád hraje roli v řadě případů.“

Neumíme formulovat své potřeby

Vztahy podle ní zásadním způsobem ovlivňují společenská očekávání. To, co si představujeme, že jsou role žen a co jsou role mužů. I když to vypadá, že ve vztahu díky lásce vše intuitivně víme, není to tak. Zkušenosti spolku podle ní ukazují, že ve vztazích neumíme formulovat své potřeby nebo to, jak se cítíme. „Naším cílem je otevřít diskuzi a dát prostor studujícím mluvit. Nejde o to jim říkat, že ‚takto byste měli komunikovat, tohle je ta správná cesta‘. Ale spíš ‚pojďme si najít každý vlastní cestu, která je nám příjemná a která bude v partnerství fungovat‘,“ doplňuje Krišová.

Dagmar Krišová, metodička Konsentu

Čeho se studentům v sexuální výchově nedostává? „Zdůrazňuji, že se jim nedostává diskuze a nějaké interaktivní formy vedení. A pak právě témata jako souhlas, potěšení při sexu, orgasmus, vztahové záležitosti. Asi by uvítali i víc LGBTQ tématiky, téma domácího násilí a zdravých a nezdravých vztahů. Spíš se to děje tak, že se řeší biologické aspekty ve většině případů.“

Čím se od sebe liší sociální a biologická sexuální výchova? A co všechno v praxi znamená výchova k respektujícím vztahům? Lektorky spolku Konsent Dagmar Krišové se ptá redaktorka Karolina Antlová.

Spustit audio

Související