V Žabovřeskách nad Ohří se sešli Simsoni, památné východoněmecké motorky
Malých motocyklů značky Simson z východoněmeckého města Suhl jezdily kdysi po českých silnicích tisíce. Dnes už se stávají ceněnými veterány. Továrna totiž v roce 2002 ukončila jejich výrobu. A patrně jediné muzeum Simsonů na světě, kromě toho továrního přímo v Suhlu, najdete v malé obci Žabovřesky nad Ohří na Litoměřicku.
Jedna z místních stodol se díky nadšení Petra Hradeckého změnila v muzeum, které návštěvníkům poskytne přehled o produkci firmy Simson a také překvapivé informace. Značku Simson si spojujeme především s malými motocykly, ale Simson uměl vyrábět i vozítka pro invalidy, auta a taky velké motostroje o obsahu 250 kubických centimetrů.
Psal se rok 1856, když bratři Löb a Moses Simsonovi koupili starou kovárnu a začali v ní zpracovávat ocel pro zbrojní průmysl. Tato výroba fungovala v durynském městě Suhl už od poloviny 18. století. Simsonovi ale hledali další uplatnění a od roku 1896 začali vyrábět jízdní kola. Na trhu se dobře uchytili a nakonec byli největšími výrobci kol v Německu.
S jídlem roste chuť, a tak už v roce 1907 spustila továrna výrobu automobilů – čtyřtaktního Simson Supra. Když se nad Německem začala ve 30. letech 20. století stahovat mračna, utekli židovští majitelé firmy před Hitlerem pryč ze země a značka Simson byla sloučena se společností BSW. Dva roky po válce se továrna stala součástí ruské SAG Awtowelo, dostala jméno AWO a začala vyrábět motorky o obsahu 250 ccm.
Až v roce 1952 se továrna vrátila novému státu NDR a vrátil se i původní název Simson. V 60. letech přišel Simson na trh s tzv. Ptačí sérií – jednotlivé typy motocyklů nesly jména jako Schwalbe (Vlaštovka), Habicht (Jestřáb), Spatz (Vrabec), Sperber (Krahujec) atd. Ve výrobním programu se objevilo i vozítko pro invalidy ovládané výhradně ručně nebo motocykl s přívěsným vozíkem a posléze i motorky typu Enduro a skútry. Továrna v Suhlu nakonec ročně chrlila na 200 000 motocyklů. Celková produkce se odhaduje na 6 milionů kusů.
Soumrak značky nastal v 90. letech, kdy trh nabízel dostatek automobilů i jiných motocyklů, a tak se výrobní program vrátil i k jízdním kolům a koloběžkám, ale ani to firmu nezachránilo. V červnu 2002 vyhlásil Simson bankrot, v září téhož roku ukončil výrobu motocyklů a v únoru 2003 došlo k nucenému prodeji. Ze značky Simson se tak stala historie.
V Muzeu Simson v Žabovřeskách se můžete pokochat krásou 40 různých typů motocyklů. Je tu i unikát MSA 50 Spatz, jeden z posledních vyráběných typů a jediný stroj tohoto typu v České republice. Otevírací doba muzea není přesně stanovena, ideální je domluvit si návštěvu na čísle 603 783 689.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
![jak_klara_obratila_na web.jpg jak_klara_obratila_na web.jpg](https://regiony.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/e267b388c06a96c1b90c7443afcd1a84.jpg?itok=NWANcVy-)
![](https://regiony.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/94949a2cda8b0e5970dc036a8b74667d.jpg?itok=bfzCOlUT)
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Ústav pro studium totality dostal další penále. Výše pokut už přesáhla původní investice na opravu sídla
-
Pravomoc státu v posuzování dodavatelů nemůže být bezbřehá, myslí si zástupce mobilních operátorů
-
‚Z penze bych nevyžila.‘ Ukrajinští civilisté jsou v mnoha případech odkázaní na humanitární pomoc
-
Slovinci slaví po bezbrankové remíze s Anglií postup, stejným výsledkem skončil i duel Dánska se Srby