Veřejné půjčovaní kol v Česku zatím chybí. Bikesharing teď chystá Praha

26. září 2013

Půjčit si za poplatek kolo, projet se po městě a jinde ho zase vrátit. To je ve zkratce bikesharing, který mohou využít obyvatelé čím dál většího počtu evropských měst. Dokáže odlehčit automobilové dopravě a nabízí levnou, ekologickou a zdravou alternativu. Praha nicméně zatím takový systém nemá.

V pražském Karlíně stojí několik stojanů se zvláštními zelenými koly. Jsou to vzorové bikesharingové stanice.

„Máme tady stanici pro osm kol, v současné době je k tomu připojené jedno kolo,“ říká u jednoho ze stojanů Charles Butler, majitel firmy, které bikesharingové systémy dodává do Velké Británie, Francie nebo Ruska.

Do Prahy, kde firma sídlí, zatím ne. „Bylo to v tomto roce plánované, ale pak byly záplavy. Ale za normálních okolností bych očekával, že už by byl, tak myslím, že budou,“ doufá Butler.

Měli by ale Češi o tuto službu zájem? Zdá se, že alespoň ti mladí ano. „Já jsem byla nedávno v Mnichově, kde je tahle služba hodně využívaná. A kdyby to bylo v Praze, určitě bych to využívala,“ říká mladá žena.

„Nemám s tím žádné zkušenosti, ale myslím si, že je to docela dobrý nápad, jako student bych to uvítal,“ říká další mladík. „Je to výhodné, abych s sebou nemusela kolo tahat na dovolenou,“ dodává jiná dívka.

Praha je jedním ze tří posledních hlavních měst v Evropské unii, která ještě vlastní bikesharing nemají.

„Tady poblíž funguje bikesharing v Drážďanech, v Mnichově, velmi pravděpodobně i ve Wroclavi, určitě v Krakově,“ uvádí příklady fungujícího bikesharingu v okolních státech Vít Masare z občanského sdružení Automat.

Průkopníci ze Suchdola

„Teď se završuje asi tříletý proces jeho vzniku v Budapešti,“ doplňuje. Podle něj je vznik celopražského bikesharingového systému spíš otázkou příštího volebního období. Myšlenku sdílení kol ale aktivisté zatím rozvíjejí takzvaně zdola. Například v Praze-Suchdole funguje lokální komunitní systém.

„Používáme stará nepotřebná kola, která vybíráme od místních obyvatel. Následně je uvedeme do provozuschopného stavu a nabarvíme narůžovo, aby vynikla,“ říká Martin Petřík ze suchdolského sdružení Žijeme tady.

„Každé kolo má dneska zámek s kódem a každý uživatel, který se u nás registruje, dostane kartičku se všemi kódy. Je to úplně zdarma, nechtěli jsme to zpoplatňovat,“ dodává.

Další nadšenci se chystají suchdolský model rozšířit na celou Prahu a vylepšit ho o využití mobilní aplikace. Představit by ho měli na podzim.

autor: Robert Candra
Spustit audio