Vyplatí se na autě letní pneumatiky, nebo je lepší nechat namontovat celoroční?

27. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Přezouvání zimních pneumatik

Celoroční pneumatika je vhodná pro řidiče, který málo jezdí. Do 5000 km ročně. A jezdí v příměstském nebo městském provozu. Ale když se vrátíme k letošní zimě, kdy i v Plzni ležel 14 dnů sníh, může být i s dobrým vzorkem nebezpečná.

Jestli jezdíte výhradně po městě a málo kilometrů, můžete si na autě nechat i zimní pneumatiky se vzorkem menším než 4 mm a dojezdit je přes léto. Koho ale auto živí, nebo s ním jezdí denně v dálničním provozu, není to dobrý nápad. Má vyšší spotřebu a delší brzdnou dráhu. Zimní pneumatiky mají při vysokých letních teplotách také horší jízdní vlastnosti a rychleji se sjíždějí.

Co se týká letních pneumatik, které už mají vzorek jen 2–3 mm, tak norma, kterou uznává policie, STK i pojišťovny je 1,6 mm dezénu. Je ale přes 50 let stará a tehdy nebyl ani takový provoz, ani rychlost provozu. Hloubka desénu, aby byla pneumatika bezpečná i na mokru je alespoň 3 mm. Jinak můžete dostat aquaplaning. U desénu 1,6 mm při větším dešti skoro jet nemůžete.

Jak letní pneumatiky vybírat

Někdo se řídí testy, někdo značkou, někdo cenou. Nejlepší je doporučení odborníka z pneuservisu. Dá se předpokládat, že to bude firma s letitou praxí. A podle vašich potřeb by vám měli pneumatiku vybrat a doporučit. Například pokud budete jezdit jenom po městě a málo kilometrů, bude vám stačit obyčejná levná pneumatika. Ale pokud vás auto živí, jezdíte s ním každý den, za léto najedete třeba i 30 000 km, potřebujete kvalitní značkový dražší produkt.

Je spousta zákazníků, kteří stále chtějí mít dvě sady kol s litými disky. U mnohých nových aut s koly o rozměru 17 palců a nahoru se plechové disky už nevyrábí. Takže máte na výběr jenom mezi litými hliníkovými disky. A ty stojí kolem 30 000 Kč na auto.

Většina nových aut má také hlídání tlaku v pneumatikách. Takže musíte počítat i s investicí do ventilků, které tlak hlídají a údaje posílají do řídící jednotky auta. Ventilky na přímé monitorování tlaku v pneumatikách stojí v průměru kolem 1 200 Kč za kus. Ventilky by i s baterií měly vydržet kolem 10 let. I za to, že vás auto včas upozorní na malý tlak v pneumatikách, se dnes platí. 

Jak pneumatiky skladovat

V solidních servisech vám po přezutí na další sadu pneumatik na discích ty zimní umyjí a dají do pytlů. Pak je stačí doma vybalit, nechat oschnout a naskládat na sebe do komínku. Pokud přezouváte jenom pneumatiky bez disků, skladujte je na stojato a jednou za čas, až půjdete kolem, je pootočte. Není to ale podmínkou. Po opětovném namontování, nafouknutí a pár kilometrech se pneumatika srovná.

Pozor si dejte hlavně na sluníčko, které by nemělo na skladované pneumatiky svítit. Snižuje jejich životnost stárnutím materiálu.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio