Z nejdelšího železničního tunelu se radovali na Šumavě, později na Severu. A je to zase jinak
Celé 20. století měli železniční nadšenci jasno – nejdelší železniční tunel na českém území byl na Šumavě, na trati z Plzně do Železné rudy. Měřil 1747 metrů.
Špičácký tunel slavnostně otevřeli v roce 1877 a tato jednokolejná stavba s klasickým portálem z kamenných kvádrů funguje dodnes. O prvenství ji však roku 2007 připravila podzemní část železnice nedaleko Chomutova, která byla o pouhých 11 metrů delší.
Na severu Čech se ale neradovali dlouho. Od roku 2018 si užijete jízdu nejdelším železničním tunelem v Česku na trati z Prahy do Plzně. Ejpovický tunel tvoří dva samostatné tubusy o délce 4150 metrů.
Původní trasu podél Berounky mezi Plzní a Chrástem vlaky zcela opustily a zkrátily si tak jízdu o devět minut. Je však jen otázkou času, kdy Ejpovický tunel pokoří jiné železniční stavby. V projektu vysokorychlostních železnic jsou navržené tunely dlouhé i víc než 20 kilometrů, s jejich stavbou se však do roku 2025 ani nezačalo.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.