Zdeněk Zelenka: Scénář k Lásce nebeské jsem zřejmě vymyslel v narkóze
Dvorní režisér Jiřiny Bohdalové se v posledních letech stal i režisérem muzikálů. Čerstvým kouskem je Láska nebeská. „Kde dostanu zajímavý tvůrčí úkol, tam jdu,“ říká Zdeněk Zelenka.
Scenárista úspěšných filmů jako Rebelové, Freonový duch či pohádky Nesmrtelná teta, Zdeněk Zelenka, podle svého scénáře zrežíroval například i úspěšnou pohádku Kouzla králů nebo Kouzelník Žito. Když dostal nabídku na muzikál, kývl.
Čtěte také
Po Mýdlovém princi a Kvítku mandragory tak chystá Lásku nebeskou. „Producent Oldřich Lichtenberg mi zavolal, že by chtěl muzikál, kde by byly písničky Waldemara Matušky. Šel jsem v tu dobu na operaci a zřejmě v narkóze jsem si řekl, že to bude komedie s jedním duchem. A Olda souhlasil,“ směje se.
Láska nebeská se líbí
Muzikál je podle něj stále podceňovaná disciplína. „Je to velmi náročné. Mám tři soubory, protože každá role se alternuje třikrát. Takže režijní připomínky dávám vždycky třikrát. Tam to musí být naprosto přesný, i když je každý herec jiný. A pokud zapomene text? Tak to řeknu jedinou věc: Poraďte si.“
Na kontě má obdivuhodné množství televizní tvorby, jak se mu pracuje na muzikálech? „Každá disciplína má svoje. Věci pro televizi zůstávají v televizním archivu, a když se to povede, tak se to dílo občas vytáhne. Divadlo je zase jiný zážitek. Divák má šanci vidět ten příběh soustředěně od začátku do konce a s okolním publikem. V kině vám pořád někdo šustí papírkama a většinou je tam tak deset lidí. A u televize – to už se snad nikdo nekouká, když je to samá reklama.“
Herecký výkon se musí vymyslet
Role chce šít hercům na míru, proto to zohledňuje už při psaní scénáře. Dnes si neumí představit, že by režíroval podle cizího scénáře. „Takovou práci bych asi nepřijal. Já bych se těmi licenčními podmínkami asi udusil. Výjimka byl Jiří Hubač – od něj to byl hotový scénář, tam jsem měl naopak strach, abych mu to nezkazil,“ vzpomněl na výborného dramatika, se kterým se podílel na filmech Generálka Jeho Veličenstva nebo Falešné obvinění.
Dlouhodobá je také jeho spolupráce s Jiřinou Bohdalovou. Film Každý milion dobrý z roku 2016, kde Jiřina Bohdalová exceluje, jí daroval k 85. narozeninám. Roli jí psal přímo na tělo. „Herecký výkon musí scenárista doma napřed vymyslet. Musí zjistit, jestli ten herec je těch proměn vůbec schopen, jestli je má ve svém hereckém rejstříku. A Jiřina tam má všechno,“ pěje chválu na naši přední herečku.
Naopak u filmu Návštěva staré dámy tápal, kdo by měl hrát jejího bývalého milence. „Najednou Jiřina volala a řekla, že to bude hrát Alois Švehlík. A byl skvělej. Je zajímavý poslouchat její postřehy.“
Pro jaký objev chce napsat zájezdovou komedii? Proč se divák někdy u výborného představení začne nudit a co se stalo v klíčové scéně v muzikálu Mefisto? Poslechněte si v rozhovoru u Xavera.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.