Železniční strážní domky u Bezpráví připomínají historii železnice i práci hlídačů trati
Malebným údolím Tiché Orlice nedaleko Ústí nad Orlicí v Pardubickém kraji se vine frekventovaná železniční trať do Prahy. Ta tudy vede už od první poloviny 19. století. A ze stejné doby zůstaly podél ní stát jako němí svědkové historie železniční strážní domky.
Strážní domky vznikaly zároveň se stavbou trati. Ty, které stojí podél kolejí v údolí Tiché Orlice, tak pamatují dobu vlády císaře Ferdinanda I. Ten tu v letech 1843 až 1845 nechal postavit trať z Olomouce do Prahy, jako pokračování železnice z Vídně. Říkalo se jí Severní dráha Ferdinadova. Nezvyklé pro tu dobu bylo, že ji projektovat Čech – Jan Perner. Nová trať dala práci spoustě lidí. Třeba i těm, kteří se stali jejími strážci.
Hlídat železniční trať byla 24 hodinová záležitost. A hlídat se musela. Nejen kvůli možným srážkám, protože zabezpečovací systém na železnici nebyl zdaleka tak dokonalý jako dnes, ale třeba i kvůli požáru. Z parních lokomotiv totiž odlétávaly jiskry, které mohly snadno zapálit okolní domy, pole i lesy. Tomu všemu měli zabránit hlídači trati, takzvaní vechtři, kteří bydleli hned vedle kolejí ve vechtrovnách – železničních strážních domcích (z německého Bahnwächterhaus).
Ty se v počátcích budování železnic stavěli zhruba kilometr od sebe, někde i blíž, když bylo třeba, například u závor, mostu, tunelu či jiného nebezpečného úseku, a to i tak, aby si mezi sebou vechtři mohli vizuálně předávat různá důležitá znamení.
Ve vechtrovnách hlídači se svými rodinami i žili
Železniční strážní domek ale nesloužil jen jako služebna hlídače. Právě proto, že vlaky jezdily celý den, bylo potřeba v nich sloužit nepřetržitě, a tak se domky staly pro hlídače také domovem. S železničním zaměstnancem tam tak často bydlela celá jeho rodina i hospodářské zvířectvo, u domku mívali zahrádky a políčka.
Jak se žilo hlídačům trati v počátcích české železnice, se můžete zajít podívat na vlastní oči. Třeba k železniční zastávce Bezpráví. Asi půl kilometru od ní ve směru na Pardubice najdete domek, který pamatuje nejen stavbu dráhy ve 40. let 19. století, ale zachoval se v téměř nezměněné podobě. Což je velká vzácnost, protože řadu dalších si jejich současní obyvatelé už dávno přizpůsobili svým potřebám.
Domy totiž už většinou neslouží k hlídání trati, ale především jako rekreační objekty. Ten, o kterém mluvíme, měl ale to štěstí, že se dostal do rukou železničního fandy, který se snažil podobu domu co nejvíce zachovat takovou, jakou měl v době svého vzniku.
Strážní domek s číslem 51 tak vypadá jako vystřižený z románu. Jeho půdorys má rozměr přibližně 4 krát 4 metry, což při představě, že musel být služebnou a zároveň bydlením pro početnou rodinu, rozhodně není mnoho. Domek měl ale i sklep a také půdu, která zřejmě sloužívala i jako ložnice. Ale ta nádherná příroda kolem!
I pro tu stojí za to se vydat sem na výlet. Ideálně vlakem a pak si třeba cestou někde vystoupit a vydat se procházkou podél trati.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Ukrajinští dobrovolníci zachraňují lidi z Vuhledaru. Mnozí zůstávají kvůli svým domácím mazlíčkům
-
‚Němci nás ignorují a zneužili svůj zákon.‘ U hranic mají vyrůst větrné elektrárny, místním se ale nelíbí
-
‚Kdo se neevakuuje, ten zemře.‘ Florida se chystá na hurikán Milton, udeřit má v noci na čtvrtek
-
Baker, Hassabis a Jumper. Trojice vědců získala Nobelovu cenu za chemii díky výzkumu proteinů