Zimní pneumatiky volte podle počtu najetých kilometrů. Víte, proč mají mít minimální vzorek 4 milimetry?
Podle zákona je u nás stanovena doba přezouvání automobilů na zimní pneumatiky od 1. listopadu. Jezdit by se na nich mělo až do 31. března. Pokud je na autě nemáte a pojedete po námraze, náledí nebo souvislé vrstvě sněhu a do někoho narazíte nebo on narazí do vás, budete mít problém s policií i pojišťovnou.
Když teploty klesnou pod deset stupňů Celsia, začnou se projevovat oceňované vlastnosti zimních pneumatik. Kdo má dvě sady pneumatik – letní a zimní, klidně si je může přezout třeba doma nebo i na sídlišti. Vyplatí se to?
„Pokud je nebudete mít správně vyvážené, můžete mít problém. Málokdo z řidičů je dotáhne na předepsaný utahovací moment daný výrobcem vozu a také správně nahustí. To vše udělá dobrý servis, ale za peníze,“ říká Jan Drnec z plzeňského pneuservisu.
Podle vyhlášky musí mít letní pneumatiky minimální vzorek 1,6 mm, ale zimní 4 mm, protože se předpokládá, že v zimě budete jezdit na sněhu nebo rozbředlém sněhu. Rozbředlý sníh má větší hustotu než voda a nedokázal by se přes drážky v pneumatice vytlačit. Proto mají zimní pneumatiky hlubší dezén.
Jak vybírat pneumatiky
Celoroční pneumatiky jsou dnes velkým trendem, ale jsou určené pro řidiče, kteří moc nejezdí. Nejlépe v městském nebo příměstském provozu. Když nastane sněhová kalamita, tak nevyjedou. To je pak ekonomicky výhodné. Celoroční pneumatiky jsou kompromisem jak cenovým, tak i jízdním. Nikdy nebudou mít vlastnosti letních ani zimních pneumatik.
Ohledně zimních pneumatik si nechte od odborníků v pneuservisech. Bude je zajímat nájezd v zimě a podle toho vyberou i vhodného výrobce a cenu. Kdo jezdí stovky kilometrů týdně, neměl by na pneumatikách šetřit. Jde o jeho zdraví a bezpečnost.
Na malé počty kilometrů týdně stačí levnější zimní pneumatiky, pokud tedy nebydlíte v horských oblastech. „Vodítkem může být cena – pneumatika za tisíc korun a ve stejném rozměru od jiného výrobce za tři tisíce. Tam už je rozdíl v kvalitě, jízdních vlastnostech a bezpečnosti markantní. Nedá se také říci, že byste na prémiové drahé pneumatice najezdili více kilometrů. Záleží na stylu jízdy a také jestli jezdíte hodně po dálnicích, silnicích 1. třídy nebo okreskách či jenom ve městě,“ přibližuje odborník.
Vyplatí se mít dvě sady pneumatik?
Důležitý je rozměr kol toho vozu a také od toho, jak dlouho chcete auto mít. U aut s 18 až 20palcovými rozměry pneumatik je kupování nových litých disků ekonomický nesmysl. Ale i u aut s menšími rozměry kol, pokud ho budete používat do 5 let.
Pokud ale máte auto na 15 až 16palcových kolech a počítáte, že ho budete mít deset let, tam už to dává smysl. Některá novější auta mají měření tlaku pneumatik ve ventilku. Je integrovaný se senzorem i s baterií, která by měla okolo deseti let vydržet. Vše záleží na tom, kolik toho v zimě najezdíme. Jeden ventilek stojí kolem 1400 korun a to je další náklad na druhou sadu pneumatik.
Přezouvání pneumatik na disky 2x ročně by jim nemělo ublížit ani je poškodit. Důležitý je kvalitní pneuservis a mechanik, který vou práci umí dobře.
A jak byste měli pneumatiky skladovat? Poslechněte si reportáž v Hobby magazínu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.