Automobilka Škoda začínala jako malá továrna s 33 dělníky

23. říjen 2023

Emil Škoda měl na startu profesní dráhy velkou výhodu – poměry, z nichž pocházel, vskutku nebyly chudé.

Studoval na několika technických vysokých školách, pak si odbyl praxi v cizině, a po návratu domů, teprve sedmadvacetiletý, nastoupil roku 1866 do plzeňské strojírny hraběte Valdštejna-Vartenberka jako vrchní inženýr. Hned přemýšlel o tom, co a kde by se dalo dělat lépe, jak strojírny modernizovat, aby obstály v konkurenci.

Jenže než by se hrabě pouštěl do nějakých novot, raději Škodovi strojírnu prodal. Emil se vrhl do úprav. Peníze dodali rodinní příbuzní. A taky se uměl výhodně oženit. A tak 12. června roku 1869 vznikla Škodovka.

Malá továrnička s třiatřiceti dělníky zakrátko vyrostla v obrovský strojírenský podnik se světovou reputací. Emil Škoda osobně řídil provoz, chtěl být u všeho, o všem rozhodovat. Práce pro něj byla vším.

Po padesátce se u něj začaly projevovat důsledky permanentního duševního a tělesného vypětí. Lékaři doporučovali dovolenou a klid. Poslechl, avšak 8. srpna 1900 ve vlaku cestou z lázní náhle zemřel. Strojírenská firma Škoda však přežila a šla s dobou. Roku 1925 přibrala do svého bohatého sortimentu automobily, které jsou dnes nejviditelnějším produktem značky Škoda.

autor: Jitka Škápíková
Spustit audio