Automobilka Tatra: Z malé dílny na výrobu kočárů se stala továrna na auta se spalovacím motorem

Tatra je třetí nejstarší výrobce silničních vozidel na světě s nejdelší nepřetržitou výrobou v jednom městě. Za svůj vznik vděčí Ignáci Šustalovi. Ten si ve stodole svého bratra, kopřivnického fojta, otevřel dílnu na výrobu kočárů a bryček a v roce 1850 postavil svůj první kočár.

Malá dílna postupně přerostla v továrnu, v níž byl v roce 1897 postaven první automobil se spalovacím motorem v Rakousku-Uhersku a střední Evropě vůbec, legendární „kočár bez koní“, vůz Präesident.

Továrna začala vyrábět i nákladní automobily a železniční vozy, které se postupně staly jedním z pilířů firemního podnikání. Roku 1936 byl pro tehdejší Československé státní dráhy vyroben motorový vlak Slovenská strela. Ikonickým kopřivnickým vozidlem byla nenápadná Tatra 57 přezdívaná Hadimrška – až do druhé světové války vůbec nejprodávanější vůz této značky.

Automobily Tatra se ve světě proslavily hlavně díky cestovatelům Jiřímu Hanzelkovi a Miroslavu Zikmundovi, kteří na tatrovce uskutečnili své legendární cesty. Nákladní vozy slavily úspěchy v soutěžích rallye, zejména v té nejtěžší – Rallye Dakar.

Martin Šoltys v kamionu Tatra Buggyra na Dakaru 2023
autor: Jitka Škápíková
Spustit audio