Hudebník Petr Malásek: Po spolupráci s Hanou Hegerovou se mi stýská čím dál víc

18. listopad 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Petr Malásek

Po mnoho let doprovází hudebník Petr Malásek na klavír tři známé české zpěvačky. Svou první osudovou spolupráci navázal s Hanou Hegerovou, na jejíž koncert získal dokonce opušťák z vojny.

Klavírista a skladatel Petr Malásek úzce spolupracuje s Martou Kubišovou a Lucií Bílou, především je ale považován za dvorního pianistu zpěvačky Hany Hegerové, pro kterou si prvně zahrál roku 1990. „Byl jsem na vojně, když mi zavolala, jestli bych s ní neodjel na turné do Švýcarska a Mnichova. Šel jsem tedy za náčelníkem, a jak to byla taková ta doba, kdy bylo všechno možné, tak mi bez váhání vypsali opušťák,“ říká.

„Pro mě je to spolupráce, které si nikdy nepřestanu dostatečně vážit. A čím je delší doba, kdy se Hana Hegerová rozhodla nezpívat a stáhnout se z veřejného života, tak tím se mi více stýská,“ přiznává pianista.

Klavírista po tatínkovi

Klavírista Petr Malásek si cestu k hudbě našel už v dětství a dodnes prý raději hraje, než mluví. „Můj tatínek byl výborný komponista, pianista i skvělý chlap. Se svým kamarádem Jirkou Bažantem tvořili nerozlučnou dvojici a vytvořili jakési pianistické duo,“ vzpomíná.

Jiří Malásek postavil svého syna do role hudebního konzultanta už ve čtyřech letech. „Vzpomínám si, jak jsem si hrál s autíčky pod stolem a táta na mě zavolal, abych za ním přišel. Zahrál mi melodii z Pana Tau, která zazní, když si kouzelník poklepe na buřinku, a zeptal se mě, jestli se mi to líbí. Mně to tenkrát bylo cekem jedno, tak jsem řekl ano a šel si zase hrát,“ směje se hudebník.

„Těch slavných skladeb, které otec napsal, je hrozně moc. Pro mě je ale nejvýznamnější celý muzikál Starci na chmelu, pro který táta společně s Jirkou Bažantem a Vlastimilem Hálou napsal hudbu. Natáčela se ve Studiu A karlínského rozhlasu a byl to první vícestopý záznam, o kterém do té doby tady nikdo neslyšel. Přistavili tedy autobus, který byl tehdy rozhlasový přenosový vůz, pod okna, propojili to kabely a pouštěli z něj orchestrální základy. Zpěváci pak do toho zpívali ve studiu,“ popisuje tehdejší postup.

Na jaký moment koncertu Hany Hegerové se Petr Malásek nejvíce těšil? A proč se nyní věnuje spisovateli Milanu Kunderovi? Uslyšíte v záznamu pořadu.

Spustit audio