Legendární vlak jménem Slovenská strela můžete spatřit v kopřivnické prosklené expozici

4. březen 2025

Historický vlak přezdívaný Slovenská strela patřil v době svého vzniku k zázrakům železniční dopravy. Když se rychlostí kolem 130 kilometrů v hodině řítil mezi Prahou a Bratislavou, neměl na československých kolejích konkurenci. Dnes stojí vůz vyrobený v roce 1936 v prosklené expozici hned vedle Muzea nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici na severní Moravě.

V provozu pro cestující byla Slovenská strela ale jen krátkou dobu. Na trati mezi Prahou a Bratislavou se zastávkou v Brně jezdila zhruba tři roky, pak přišla druhá světová válka. To už se do provozu dostala jen sporadicky a už v té době chátrala. Desítky let pak Strela strávila jako odstavený vůz na kolejích. Během té doby ji sice sem tam opravovali, ale zásadní renovace, při které ji experti vrátili do originálního stavu, se dočkala až po 82 letech.

Vůz je téměř symetrický, vpředu i vzadu je místo pro strojvedoucího. Přístroje jsou tam schované za původním dřevěným obložením. Oddělení pro kuřáky má celkem čtyřicet míst. Část pro nekuřáky je menší, má dvaatřicet míst kvůli umístění kuchyňky, ve které je dodnes původní lednička a vařič.

Lístek stál sto korun

Slovenská strela vozila spíše movitější klientelu, ostatně lístek na tento spoj stál v té době sto korun. Cestující seděli naproti sobě, místa ale neměli nazbyt. Stolečky byly proto oddělávací a stevard je přenášel k lidem, kteří zrovna jedli.

Při prohlídce vozu zaujmou žíhané plyšové sedačky. Jejich renovace nebyla vůbec jednoduchá. Když je totiž obnovovali v minulosti, neschovali si z nich ani kousek původní látky. Při poslední renovaci, která skončila před čtyřmi lety, tak museli experti pátrat, jakou barvu původní čalounění mělo. Originální barevnost objevili na sedadlech strojvůdce, kde se zachovala v záhybech.

Žíhané plyšové sedačky byly při renovaci vozu oříškem. Experti museli pátrat po tom, jakou měly původně barvu

Višňově červený vlak představoval světovou špičku po stránce designu i techniky. Vývojáři dbali na to, aby byl vůz co nejlehčí. Měl maximální váhu 36 tun při délce 25 metrů, veškeré systémy, váha a aerodynamika pak zajistily vysokou rychlost.

Trasu mezi Prahou a Bratislavou zvládl vlak i se zastávkou pod pět hodin. Rychlostní rekord vozu je pak 148 kilometrů v hodině. Pozoruhodný je i tvar vozu. Podle blatníku mohou znalci poznat inspiraci Tatrou 77 - prvního sériově vyráběného vozu na světě s aerodynamickou karosérií, který se v Kopřivnici začal vyrábět v roce 1934.

Višňově červený vlak představoval světovou špičku po stránce designu i techniky

Naleštěný kompletně zrenovovaný motorový vůz, který Tatra ve třicátých letech minulého století vyvinula pro Československé dráhy, teď před nepřízní počasí chrání prosklený výstavní pavilon. Vůz je funkční a čas od času při zvláštních příležitostech vyráží na koleje. Od roku 2010 je národní kulturní památkou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.