Lomenice chalup dokládají estetický cit a um lidových tesařů. Najdeme na nich tzv. vánočky, klasy i kočičí procházky
Roubený nebo hrázděný dům bez štítu bychom si v našich zeměpisných šířkách představovali jen těžko. Bohatěji skládaným bedněným štítům se u nás říká „lomenice“. Jejich členitost a zdobnost u dochovaných staveb udivuje i dnes.
Lomenice, to je trojúhelníkový, lichoběžníkový nebo zvlněný tvar dřevěného štítu roubených, někdy i zděných a hrázděných lidových staveb, z různě skládaných prken. Ozdobně skládané štíty domů jsou obrazově doložené už ve 14. století, termín lomenice je pak znám od 16. století. Doba jejich vzniku je řazena od roku 1790 do poloviny 19. století, ve 2. polovině 19. století už nedosahovaly takových kvalit.
Nejkrásnější lomenice vznikaly v česky mluvících oblastech v Podkrkonoší – v horním Pojizeří, na Železnobrodsku, Turnovsku, Semilsku, Jičínsku, v okolí Nové Paky, Lomnice nad Popelkou a Hořic.
Nejrozšířenější a nejstarší formou je svisle bedněný štít. Nejčastěji se uplatňoval na obydlích chudších vrstev obyvatel ve městě a na venkově, ale typický byl i pro domy bohatších lidí v horské oblasti Šumavy.
Galerie s kočičí procházkou i „ďoura“
Pravá lomenice byla sestavena z různě skládaných prken ve svislém i diagonálním směru. Využíval se buď způsob tzv. střechovitého skládání (vodorovně s rovinou střechy) nebo klasovitého skládání (kolmo k rovině střechy).
V některých krajích se ale s těmito způsoby sestavování lomenic nespokojili, kombinovali je, dál členili plochy na vodorovné pásy, přidávali profilované římsy a svislé ozdobné latě. V Horním Pojizeří a na Železnobrodsku ještě ozvláštňovali lomenici miniaturní galerií a vyřezávaným sloupky, tzv. kočičí procházkou.
Zdobnost dotvářely také vyřezávané větrací otvory (zvané ďoury) ve tvaru čtyřlistu, kalichu, ad. a větrací okénka lemovaná lištami a barokními nebo klasicistními šambránami (ozdobným zvýrazněním).
Jinde zakončuje vrchol štítu dekor „slunce“ s paprskovitě složenými prkénky, která doplňují vyřezávané lišty, někdy sdružené do svazků – lidově „vánoček. Na Hlinecku a v jižních Čechách umísťovali na štít příčná prkna s nápisy.
Někde mezi podkrovní okénka zavěšovali obrázek svatého, nebo pod vrchol štítu umístili sošku světce, který byl patronem majitele domu. K dalším specifickým prvkům výzdoby lomenic patřily např. růžice, hvězdy, kruhy, kříže nebo spirály: chránily stavení proti zlu, neštěstí a zajišťovaly úspěch.
Podlomenice neboli oháňka
Na velké části území se setkáme s trojúhelníkovými štíty předsazenými před štítovou stěnu domu, nebo s ní lícujícími. Horní část zkracuje výrazný kabřinec nebo valbička, k dolní části je přidána stříška, která chrání štítovou stěnu před povětrnostními vlivy a říká se jí podlomenice nebo podlomení. Zvlášť patrná je na Pardubicku, Hlinecku, Chrudimsku, Litomyšlsku, Poličsku a Valašsku.
Barevná výzdoba lomenic i okřídlí (prken kryjících přesahy střechy) je známá z roubených chalup v Pojizeří, polychromie se však od konce 19. století neobnovovala a zanikla zcela, případně zanikla s výměnou lomenice, krovu a střešní krytiny na přelomu 19. a 20. století.
Bohatství variant a výzdoby lomenic je nepřeberné, proto je nutné jej zažít na vlastní oči.
Jižní Čechy
Roubené chalupy dochované v severní části jižních Čech při styku se středočeskou oblastí mají svisle a střechovitě skládané štíty zakončené ve vrcholu polovalbou. Objevuje se také střídání polí s diagonální skladbou proti sobě. V horských oblastech Šumavy převládá svisle bedněný štít se štítovou pavlačí a výraznou polovalbou.
Západní Čechy
Na roubených a místy i hrázděných domech je štít tvořen svisle skládanými prkny, objevují se ale také složitější skladby lomenic se střechovitou skladbou, střídavě diagonální skladbou. Pro Plzeňsko byl typický motiv slunce, tedy vějířovitě vyskládaná prkna ve vrcholu štítu, kde byl původně kabřinec.
Severozápadní Čechy
V oblasti s rozšířeným hrázděním se i na těchto stavbách uplatnil svisle bedněný štít. Severněji na Litoměřicku se objevuje základní skladba v podobě svisle kladených prken středního čtverce nebo obdélníku a krajních polí skládaných klasovitě, kde se tato skladba opakuje ve dvou i více pásech předsazených nad sebe, ve vrcholu štítu jsou prkna skládaná klasovitě. Součástí byly i výzdobné prvky v podobě vykrajovaných lišt a balustrů překrývajících spáry, setkáme se také s motivem slunce ve vrcholu (Zubrnice).
Severní a severovýchodní Čechy
Severní Čechy a dále severovýchodní a východní Čechy jsou oblastí, kde naši předkové vedle jednoduše svisle bedněných štítů tvořily nejbohatší skladby lomenic. Na Českolipsku nahradily bohaté lomenice mozaiky skládané na štítu z barevných břidlicových desek.
Krásné lomenice nalezneme také v severní části středních Čech, na Mělnicku, Kokořínsku, Mladoboleslavsku, kam sahal vliv severočeské oblasti.
Podle výzdoby lomenic tady ještě můžeme vyčlenit jednotlivé okrsky: Podještědí (horský štít s typickou pavláčkou, s balustrádami (s kočičími procházkami), Sobotecko (specifický záklopový způsob kladení prken přes sebe, vrchní vrstva prken je často vyřezávána do tvaru kuželek, objevuje se motiv slunce), Podkrkonoší (rytmické skládání malých polí, oddělování vykrajovanými lištami – „vánočkami“), Polabí (bohatě skládané lomenice, podsíně u štítové stěny, výzdoba s motivem vějířků nebo slunce).
Východní Čechy
Setkáme se tu mj. s výše zmíněným podlomením, které spolu s kabřincem nebo valbičkou vymezují menší plochu lomenice. Od Pardubicka až na Českomoravskou vrchovinu se uplatnil svisle bedněný štít, jehož plocha je bílá s barevně malovanými lištami a barevným rostlinným ornamentem (Chrudimsko, Hlinecko, Poličsko, Litomyšlsko).
Oblast Orlických hor s přechodem do Jeseníků má svisle bedněné štíty, často jsou v ploše kryté břidlicí, v mladším období nahrazené vláknocementovou šablonou – eternitem.
Valašsko (region)
Pro Valašsko je typické výrazné podlomení a ve vrcholu štítu kabřinec. Štíty jsou nejčastěji skládané svisle, výzdobu na nich dotvářejí vodorovně i šikmo připojované lišty. Setkáme se také s diagonálním střídavým skládáním ke středové ose štítu. Plocha valašských štítů bývala často zdobená malbou: bílou barvou v ploše a barevným ornamentem.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka