Na Trutnovsku je možné vidět dopravní raritu. Patrové železniční viadukty
Mimoúrovňové křižovatky rostou na dnešních silnicích jako houby po dešti. Bez nich si silniční dopravu neumíme už ani představit. Současný provoz by staré silnice nezvládly. Ale věřili byste tomu, že i na železnici bylo kdysi tak živo, že musely vlaky jezdit po podobných patrových křižovatkách? Na Trutnovsku v Královéhradeckém kraji jich ještě dnes můžete vidět hned několik.
Patrový viadukt v Bernarticích nedaleko hraničního přechodu Královec je trochu matoucí. Na první pohled má dvě patra, po horním mostě jezdí vlaky do polské Lubawky, ale spodní patro viaduktu slouží jen jako výztuž. Je zřejmé, že složitý terén v okolí Trutnova dal stavitelům železnice pořádně zabrat.
Unikátní dvojmostí v Trutnově-Poříčí
Jeden z nejzajímavějších železničních viaduktů se nachází na okraji Trutnova, v části Poříčí. Křižují se na něm dvě železniční tratě a most navíc překlenuje ještě silnici a potok. Viadukt byl otevřen v roce 1868 a vlaky začaly přes hranici do polské Lubawky a Kamienne Góry jezdit v prosinci 1869. Na českém území trať stavěla Jihoněmecká spojovací dráha jako svou odbočku do Chlumce nad Cidlinou. Na polské straně se rozkládalo Prusko a tratě zde byly stavěny s patřičnou německou velkorysostí. Možná i proto důkladné kamenné stavby slouží železniční dopravě dodnes.
Po horní trati jezdily vlaky z Jaroměře a Malých Svatoňovic do Trutnova a počátkem 20. století přibyla trať do Meziměstí, tedy spodní část patrového viaduktu. Dnes je most po opravě - jak kamenné části, tak železné konstrukce.
Po patrových viaduktech jezdily zejména uhelné vlaky
Hlavním důvodem husté železniční sítě v tomto hornatém regionu byla potřeba dovážet a vyvážet uhlí. Těžilo se v Bernarticích, Malých Svatoňovicích i Lamperticích a v Trutnově byly dokonce dvě elektrárny. Dnes slouží už jen jedna v Trutnově-Poříčí.
Uhelné dráhy měly ale ještě další zajímavosti. Milovníci železnice si „smlsnou“, když vlak z Trutnova do Žacléře jede dokonce dvakrát úvratí, což je v drážní dopravě místo na trati, v němž vlak musí změnit směr jízdy, aby mohl pokračovat po trati dál.
V Martinicích na nádraží zase najdete dnes už ojedinělou sbírku funkčních návěstidel různého stáří i technologií. Za návštěvu stojí i nově opravené hlavní nádraží v Trutnově, které dokonce v roce 2002 zvítězilo v anketě o nejkrásnější české nádraží.
Chcete-li si tedy dopřát netradiční turistiku s technickými zajímavostmi, vydejte se pěšky po okolí Trutnova, opusťte značené cesty a podél trati objevíte kus historie našich dědů...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Washington zveřejnil novou strategii. Z Evropy dělá nepřítele, hodnotí Pehe
-
Prahu a Středočeský kraj čekají změny v dopravě. Sjednotí se pásma, jízdenky zdraží a zvýší se pokuty
-
Čuju takovou kulišárnu. Vůbec bych se nedivil, kdyby Agrofert právně převedli na Kypr, říká ekonom
-
Rrahmani zachránil Spartu před další ztrátou. Pražané v Olomouci vyhráli gólem v samotném závěru








