Nádraží ve Smiřicích zdobí lovecký zámeček. Jde o honosné uvítací sídlo
Vystoupit z vlaku rovnou do okázalého loveckého zámečku nebo luxusní restaurace mohli na konci 19. století cestující ve Smiřicích, malém městečku nedaleko Hradce Králové. Ačkoliv budova nádraží ve Smiřicích není památkově chráněným objektem, jde o skutečný unikát mezi českými nádražními budovami.
Za svůj vzhled, připomínající lovecký zámeček, vděčí libereckému průmyslníkovi a jednomu z hlavních akcionářů Pardubicko-liberecké dráhy Johannu Liebiegovi, který se stal roku 1863 majitelem smiřického panství.
S rozhodnutím udělat si ze zdejšího zámku své sídlo a ve Smiřicích vybudovat průmyslové podniky souvisela i přeměna dosavadní zastávky na stanici a stavba nové výpravní budovy, jež měla nahradit zvětšený strážní domek z roku 1857. Liebieg odmítl standardní staniční budovu podle návrhu dráhy a nechal v roce 1864 postavit objekt podle svých představ a na své náklady.
Patrovou stavbu nesymetrického půdorysu, s průčelím v romantickém slohu, ukončuje na uličním nároží pětiboká věž, na protilehlé straně pak pětiboký schodišťový trakt. Dojem loveckého zámečku navozuje i „zvířecí příkop“ na uliční straně, překlenutý schodištěm s klenbou. Autorem projektu byl pravděpodobně liberecký stavitel a architekt Gustav Sachers, kterého Liebieg v roce 1864 povolal do Smiřic k úpravám zámku.
Další plány překazila válka
Stávající budova je údajně pouze jižním křídlem, na něž mělo navazovat mnohem honosnější severní křídlo. Z Liebigovy vize honosného uvítacího sídla se stihla dokončit ještě luxusní restaurace „U lednice“ (dříve se často vlakem přepravoval led pro hostince a na nádražích se také skladoval), která měla údajně kapacitu až 200 hostů.
Liebigovy plány ale nejspíš v roce 1866 přerušila válka, a tak pozornost zaměřil jinam. V Prusko-rakouské válce hrála železnice a tedy i nádraží významnou roli a přes Smiřice se provezlo velké množství vojenského materiálu. To už je ale úplně jiná historie. V malém městečku zůstala ojedinělá budova, která překvapí každého, kdo kolem projíždí.
Nádražní budova prošla i různými opravami a úpravami, za první republiky bylo přistavěno křídlo s kioskem a sociálním zařízením. V roce 2005 dostalo nádraží nynější fasádu v zelené barvě. O dva roky později se umístilo v anketě o nejkrásnější nádraží a druhé prý bylo jen proto, že ve vítězné Ostroměři měli víc květin.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
ONLINE: Povodně zatím hrozí na malých tocích, říká ministr Hladík. Meteorologové opět rozšířili výstrahu
-
Hladík: Povodně by neměly zásadně ohrozit Prahu. Záležet bude na přítocích Sázavy a povodí Berounky
-
Za posledních 20 let se protipovodňová opatření výrazně zlepšila, zdůrazňuje ředitel Povodí Vltavy
-
Podívejte se na mapu aktuálních stavů řek a jejich průtoků v celém Česku