Největší historická jízdárna v České republice ve Světcích vypadá jako zámek

Na tomto balkoně seděl i anglický král
Na tomto balkoně seděl i anglický král

Víte, kde byste našli vůbec největší jízdárnu v České republice? Ve Světcích u Tachova v Plzeňském kraji. Spíš než technickou halu pro koně připomíná ovšem novorománská stavba z roku 1861 honosný zámek. Nechybělo mnoho a budova, kterou si tu v závěru svého života nechal postavit slavný generál a majitel zdejšího panství Alfréd Windischgrätz, šla navždy k zemi.

Po desetiletích chátrání byla totiž v roce 1981 určená k demolici. K té naštěstí nakonec nedošlo a od roku 2000 jízdárnu pečlivě opravuje město Tachov. Zámek pro koně doslova rozkvetl do své původní krásy druhé poloviny 19. století.

Už z dálky užasnete nad velikostí a zdobností stavby. Vystavěna byla během pouhých tří let. Se stavbou tehdejší majitel panství ve Světcích u Tachova opravdu spěchal. Alfréd I. Windischgrätz si chtěl splnit svůj sen a mít pro své hosty a známé velkou reprezentativní jízdárnu. Lepší než ve Vídni. Jízdárna byla slavnostně otevřena a proudily do ní vzácné návštěvy z řad tehdejších mocných. Sám generál necelý rok po dokončení jízdárny zemřel.

Jízdárna Světce u Tachova byla určena k demolici

I přes pečlivou zdobnost stavby do posledního detailu byla na prvním místě funkčnost jízdárny. Nechyběl důmyslný a dokonalý větrací systém ani dvojitá střecha, jejíž unikátně řešenou prosklenou částí pronikal do jízdárny dostatek přirozeného světla. Vše bylo promyšlené tak, aby se tu cítili dobře jak koně, tak jejich jezdci a diváci.

Stáje pro celkem 24 koní měly chytře řešená malá dvířka pro odstraňování hnoje a doplňování krmiva. Vše probíhalo tak, aby hosty při zábavě nic nerušilo. Propracované zázemí pro koně včetně kovárny a dalších místností doplňovalo zázemí pro návštěvníky. Ubytovací místnosti, salonky, balkony pro dobrý výhled obecenstva, včetně nejhonosnějšího knížecího balkonu v čele jízdárny. I dnes, po více než 150 letech, je z knížecího balkonu ohromující výhled. Plocha pro rajtování na koních je obrovská: 40 krát 20 metrů.

Dokonalost i zdobnost střešního větrání a osvětlení jízdárny

Symbol přepychu a marnotratnosti šlechty šel málem k zemi

Jízdárna byla aktivně využívána ještě v první polovině 20. století. Po roce 1945 přešly
všechny majetky rodu Windischgrätzů včetně jízdárny na Československý stát. Jaký byl vztah státu k symbolu aristokracie 19. století po takzvaném vítězném únoru 1948, není třeba rozvádět. Budova jízdárny dlouhá desetiletí chátrala. Hrál se tu například fotbal anebo zde trénovali šampioni v kolové.

Důmyslná dvojitá střecha a cesta pro seno

Neudržovaný objekt dál pustl, až nakonec visel ve vzduchu ten nejhorší ortel: demolice. Ta byla doporučena v roce 1981. Naštěstí k ní ale nikdy nedošlo. Stavbu jízdárny ve Světcích zachránila její kvalitní konstrukce. Tím, že měla a dodnes má dokonalý systém větrání a střechu, která bez zásadních oprav vydržela po dlouhá desetiletí. Záměr demolice se podařilo definitivně zrušit až po roce 1989. Pak pozvolna začaly pro jízdárnu dobré časy.

Stavba přežila nezájem díky dokonalé dvojité střeše

V roce 1997 získalo objekt do svého vlastnictví město Tachov. Od roku 2000 tu i díky potřebným dotacím a grantům probíhají rekonstrukční a restaurátorské práce. A po letech nezájmu a devastace sem znovu mohou přicházet lidé. A to nejen návštěvníci a turisté. Město tu pořádá kulturní a společenské akce, divadelní představení a koncerty.