Pardubice nechaly vykácet lipovou alej k budoucímu terminálu Jih

12. březen 2024

Lipovou alej v ulici K Vápence v Pardubicích se nepodařilo zachránit. Stane se z ní přístupová cesta k budoucímu terminálu Jih, kde bude stát parkovací dům a vyústí tam lávka od vlakového nádraží, aby se lidé z Dukly dostali rychleji na nádraží. Radnice původně hledala možnosti jak stromy zachovat nebo přesadit, to se ale nepovedlo.

Náměstek primátora Jan Hrabal (ANO) potvrdil, že existovalo víc než 10 variant, jak alej 30 stromů zachránit, reálná podle něj ale nebyla ani jedna. „Tam je jeden velký problém. Přímo pod lipami je vedeno veřejné osvětlení. To znamená, my vzhledem k tomu, že součástí opravy ulice K Vápence je právě i oprava veřejného osvětlení, jsme bohužel nemohli postupovat jinak.“

Čtěte také

Dopravní podnik totiž musí kvůli provozu autobusů a stavbě zálivů silnici rozšířit, a to bez odstranění stromů v místě možné není. Náměstek Hrabal ale slibuje, že radnice nechá stromy dosázet, i když na jiných místech: „Ne ihned, ale budeme se snažit ten úbytek lip kompenzovat. Budeme se snažit skutečně vytipovávat jednotlivé lokality tak, abychom lípy nahradili, ale nebude to v bezprostřední blízkosti vápenky.“

Práce na rozšíření komunikace už začaly a hotovo by mělo být nejpozději letos v listopadu. Radnice se ale doufá, že firma stihne úprav, aby tak město zpřístupnilo novou lávku k nádraží. „V květnu chce Správa železnic otevírat lávku přes nádraží, ale aktuálně je tam staveniště v celé šíři té ulice. Naší snahou je dokončit to všechno co nejrychleji,“ dodal Hrabal.

Lipovou alej v ulici K Vápence nechalo město pokácet kvůli rozšíření ulice. Bude to přístupová cesta k budoucímu terminálu Jih

Zmenšující se parkovací dům

Součástí projektu terminálu Jih je také parkovací dům, který bude stavět dopravní podnik. Původně byla v plánu pětipatrová železobetonová konstrukce s 550 parkovacími místy, což by stálo přes 500 milionů. Ve hře byla i  varianta s třemi patry pro 350 aut, to by stavbu zlevnilo asi o 100 milionů.

Teď bude dopravní podnik zastupitelům předkládat nejlevnější možnost, říká ředitel Tomáš Pelikán: „Varianta, která je teď na stole, není klasická železobetonová konstrukce. Jdeme do verze z nějaké lehčí montované konstrukce, která je na stavbu výrazně rychlejší a na cenu výrazně zajímavější.“

O budoucí podobě parkovacího domu budou rozhodovat zastupitelé města zřejmě v dubnu.

Spustit audio

Související