Poslední český řetězový most v jihočeském Stádleci slouží dodnes

Stádlecký most - pohled z levého břehu
Stádlecký most - pohled z levého břehu

U obce Stádlec v jižních Čechách najdete poslední empírový řetězový most v České republice – 157 metrů dlouhá a 6 metrů široká stavba bývá častým cílem turistů a oblíbeným objektem pro fotografy. Jen se špatně v sevřeném údolí řeky Lužnice hledá.

U zrodu mostu stál známý podnikatel gründerského období Vojtěch Lanna. Český průmyslník a loďař v jedné osobě ho nechal roku 1848 postavit podle projektu inženýra Bedřicha Schnircha.

To, že se obrátil právě na tohoto stavitele, nebyla náhoda. První řetězový most na evropském kontinentu vyprojektoval totiž právě rodák z Pátku u Loun už v roce 1824. Šlo o řetězový most přes rameno řeky Moravy ve Strážnici. Na rozdíl od stádleckého mostu se ale tato stavba nedochovala. Byla zbourána za První republiky při regulaci řeky a stavbě Baťova kanálu.

Stěhovavý most

Vedle mostu se nachází bývalý mlýn

I osudy stádleckého mostu byly neobvyklé. Původně totiž stála stavba jinde, na řece Vltavě. Přemosťovala řeku na trase Písek – Tábor u obce Podolsko. Poměrně malý most ale časem přestal vyhovovat, a tak byl vedle něj v letech 1938 až 1942 postaven obří železobetonový most, dlouhý přes půl kilometru a vysoký kolem 70 metrů. Doprava byla svedena na něj, ovšem původní řetězový most dál sloužil, i když jen jako jakási lávka.

V roce 1954 se ale začalo s přípravami na stavbu Orlické přehrady. Bylo jasné, že po jejím dokončení bude empírový most zatopen. Jenže stavba byla prohlášena za národní technickou památku, a tak se nakonec rozhodlo, že bude rozebrána a přemístěna o dvacet kilometrů dál, na řeku Lužnici.

Most byl rozebrán v roce 1960. Jednotlivé kameny stavby byly očíslovány a spolu s železnou konstrukcí složeny mimo zátopové území. Ke Stádleci se rozebraná stavba převezla na začátku 70. let. Opětovné zkompletování mostu pak trvalo několik let, dopravě začal sloužit znovu v roce 1975.

Uchycení řetězů

U Stádleckého mostu je křižovatka turistických tras. Proti proudu řeky vede cesta po červené až do Tábora. Po proudu pak po červené nebo po modré, vhodné též pro jízdní kola, na zříceninu hradu Dobronice a do Bechyně. Po žluté značce lze jít na pravý břeh do Stádlece nebo na levý břeh do Dobřejic a Malšic. Na most je také povolen vjezd autům do hmotnosti 1,5 tuny, sloupky u vjezdů na most omezují však šířku vozidel na dva metry.

<iframe src="https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!1d2685.432953078401!2d14.51469761417624!3d49.36800993289387!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0x470ca13efc38eb09%3A0x2e6d4541ac2cb107!2zMTM3MTEsIFN0w6FkbGVj!5e1!3m2!1scs!2scz!4v1435743143419" width="610" height="450" frameborder="0" style="border:0" allowfullscreen></iframe>