Pražská koňská dráha měla šest tratí a jezdila od půl sedmé ráno do deseti hodin do večera. Postupně ji nahradila tramvaj

11. říjen 2023

Koněspřežné tramvaje v Praze uvedl do provozu belgický podnikatel Eduard Otlet. První trať Otletovy koňky byla slavnostně zprovozněna v září roku 1875.

Trať vedla od právě budovaného Národního divadla do Karlína k Invalidovně, tedy zhruba ve směru dnešní trasy metra B. Byla dlouhá přes 3 a půl kilometru. Tratě postupně přibývaly, linky nebyly číslované, ale rozlišovaly se barevným označením.

Po dokončení celé sítě jich bylo šest. Jezdilo se od půl sedmé ráno do deseti hodin do večera průměrnou rychlostí osm kilometrů za hodinu. Vozy dodávala firma Ringhoffer. Po pěti letech fungování měla koňka už 117 vlečných vozů a 528 koní.

V srpnu 1883 byl zahájen provoz na trati od Národního divadla na Křižovnické náměstí a přes Karlův most na Malostranské náměstí. Do mostovky Karlova mostu byly poprvé v historii zapuštěny koleje a trať tudy vedená byla dvoukolejná.

Poslední spoj koňské tramvaje v Praze vyjel 12. května roku 1905 v 18 hodin z Křižovnického náměstí. Romantickou koňku postupně vytlačila a nahradila tramvaj elektrická.

autor: Jitka Škápíková
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.