V muzeu v Hradci Králové si můžete prohlédnout historickou dopravní kancelář
Výpravčí jsou nepostradatelnou součástí vlakových nádraží. A bylo tomu tak vždy. Jak se vyvíjela technika od prvních telegrafů a železničních závor až po současná moderní zařízení, ukazuje rozsáhlá expozice v Muzeu sdělovací a zabezpečovací techniky v Hradci Králové.
V dopravní kanceláři z 20. let minulého století najdete i řadu věcí, které se na železničních stanicích vyskytují dodnes. První republika byla doménou staré poctivé mechaniky a přejít na novou techniku ve stovkách stanic nebylo jen tak. Navíc těžké litinové zařízení se ani po 100 letech používání jen tak neopotřebuje. A tak právě ve zdejším muzeu můžete vidět, jak některá zařízení fungují.
Třeba mechanické návěstidlo s řídícím a stavědlovým panelem představovalo několik úkonů a zároveň dobré zabezpečení, než byla cesta pro vlak postavena a výpravčí mohl telegrafem nebo telefonem „přijmout“ nebo „odeslat“ vlak.
Prvními semafory byly proutěné koše
Aby se na jedné koleji nepotkaly dva vlaky a nedošlo k tragédii, musela se hned od počátku rozvoje tohoto druhu dopravy zajistit bezpečnost. K tomu sloužila postupně stále propracovanější a důmyslnější zařízení.
Například předchůdcem semaforu byl veliký proutěný koš zavěšený na šibenici vedle kolejí. A podle jeho polohy strojvůdce viděl, zda může na trať vyjet nebo nikoliv. Později toto zařízení doplnilo ještě dřevěné žezlo, které si ve stanicích nebo v meziúsecích strojvůdci předávali jako štafetový kolík. Kdo měl žezlo, mohl jet. Na systém návěstí pomocí praporků, kterými mávali zaměstnanci dráhy, byl vydán dokonce celý předpis. Tak složitá byla pravidla.
Zabezpečit vlakovou cestu znamenalo také domluvit se s ostatními železničními stanicemi. Proto k nutné výbavě výpravčího nebo zaměstnance dopravní kanceláře patřila znalost morseovky. K telegrafu brzy přibyl telefon, záhy pak jednoduché telefonní ústředny a přepojovače. V historii sdělovací techniky dojdeme až k dálnopisu a sálové telefonní ústředně.
Ve venkovní expozici představuje Muzeum sdělovací a zabezpečovací techniky v Hradci Králové celý vývoj soustav návěstidel a semaforů, zabezpečení přejezdů a závor. Jednoduchou mechaniku či elektromechaniku, která leckde pracuje na železnici ještě dnes.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
A pak přijde kolaps? Jak (ne)fungují protiruské sankce
-
Kdo povede Spolu v Praze a jaké trumfy může vytáhnout hnutí ANO? Sestavování kandidátek hodnotí komentátorka
-
‚Skoro všichni se tu znají.‘ Obyvatelé Spišské Staré Vsi vzpomínají na oběti útoku studenta ve škole
-
Desítky zraněných po nehodě lanovky v lyžařském středisku ve Španělsku. Lidé vypadli ze sedaček