Adéla Moravcová - ilustrátorka

29. prosinec 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Adéla Moravcová v Tandemu
0:00
/
0:00

Ilustrátorka Adéla Moravcová přišla do Tandemu Jana Rosáka. Prozradila například, jak se od hydrobiologie dostala až k ilustrování a jaké úspěchy v tomto uměleckém oboru dnes sklízí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den vám z Tandemu přeje Jan Rosák. Asi každý z nás měl vysněnou profesi. Někomu se podaří hned si svůj sen taky splnit. U někoho jiného je zase cesta poněkud delší a s oklikami, někoho ta vysněná profese bohužel mine docela. Můj dnešní host také neměl cestičku úplně hladkou, ale nakonec se podařilo. Hostem Tandemu je dnes úspěšná ilustrátorka Adéla Moravcová, dobrý den, vítám vás.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Dobrý den, děkuju za krásný úvod.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já musím říct, že Adéla Moravcová je úplně poprvé v rádiu. Doufám, že ale nebudete nervózní, byla by to škoda, protože já se od vás chci dozvědět spoustu věcí o vašem životě a také o ilustracích. Hezký poslech všem.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Adéla Moravcová je hostem našeho Tandemu. Kdepak jste se narodila, Adélko?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Tak já jsem se narodila v Hradci Králové, ale celé dětství jsem prožila v nádherném městečku v podhoří Orlických hor v Dobrušce.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Dobrušce? To je město, které je přímo prodchnuto historií. Vnímala jsem to tam taky takhle?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
No, když jsem tam bydlela, tak tolik ne, ale když jsem potom studovala v Praze, tak vždycky když jsem řekla, že jsem z Dobrušky, tak všichni ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
F. L. Věk.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Přesně, přesně tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jistě. Mimochodem víte, že jsem, když jsem samozřejmě sledovat F. L. Věka hlavně v televizi, já se přiznávám, že dřív, než jsem ho četl, tak jsem ho koukal na televizi, tak mě docela zaujalo, jak dlouho tehdy z té Dobrušky jeli do Prahy. To trvalo skoro týden s nějakejma přestávkama. To byla hrozně dlouhá cesta, no.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Ale nebo když on to šel pěšky, když neměl peníze.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No právě, hrůza hrůzoucí, no. Vy to dneska uděláte za pár minut. No, a v té Dobrušce jste měla nepochybně nějaké takové dětské touhy o vašem budoucím povolání. Myslím si, že vám to kreslení, které nás samozřejmě všechny ve škole provázelo, vám šlo asi nějak mimořádně dobře, viďte.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Mě to hodně bavilo, ale nevnímala jsem, že bych v tom byla nějaká mimořádná.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak to? Já jsem koukal, že už ve 14 letech jste se úspěšně zúčastnila nějaké soutěže.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
To byla opravdu jako taková legrační historka ta soutěž, protože já jako malá jsem zbožňovala Foglarovky, Rychlé šípy, měli jsme i klub jako Rychlé šípy a v jednom časopise byla vyhlášena taková soutěž jako komiks, něco podobného jako Rychlé šípy, tak jsem se toho zúčastnila.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, no a?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
A když byly výsledky vyhlášeny, tak jsem nevyhrála. Já jsem, já jsem jako viděla ty komiksy, které jako vyhrály, a říkám si, no ale ten můj komiks, vždyť se mi tak povedl, jsem byla tak jako tenkrát odrzlá, že jsem jim normálně zavolala do té redakce a říkám, no co se teda stalo s tím mým komiksem? A oni říkali - no nám se ten komiks tak líbil, že jsme ho rovnou nechali vytisknout v novinách a vůbec jsme ho zapomněli zařadit do tý soutěže.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to možný? Takže on by normálně vyhrál, protože ty ostatní, ...

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Možná.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... předpokládám, vůbec zařazeny do toho, ne vysílání, ale do toho vytištění nebyly, viďte? Jenom ten váš.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
No, jenom ten můj vytiskli, takže jako jsem nakonec ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak to bylo vítězství.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
... ráda, že jsem tam zavolala.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No to bylo vítězství vlastně. A co to bylo? O čem byl ten komiks?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
To byly takový příběhy Tonda a Čenda spolu táboří někde a pak bojovali s nějakýma další, další partou kluků, prostě ta tématika jako Foglar.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili hodně pod vlivem toho Foglara.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Ano, přesně, úplně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha. A drží vás to dodneška ještě trošku?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Ještě trošku jo. Mám to ráda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je dobře, to je dobře. Já tady dokonce vidím, že jste na některých vašich obrázcích, které jste přinesla, ta tématika takhle ten, to dobrodružství a malinko ta romantika je tam pořád. No, ale víte že, Adélko, v kontextu s tím, co jste mi tady teď všechno řekla a co jsem si taky přečetl, mě zaujalo, že jste tedy jaksi docela skoro až rozladilo, proč jste to nešla studovat? Proč jste studovala hydrobiologii? Co to má znamenat?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Jak jsem vyrůstala v přírodě hodně, protože hnedka kolem Dobrušky jsou lesy, tak jsem k tomu hodně tíhla a už jako odmalička jsem začla toužit studovat biologii. Ještě jsem se dívala na přírodovědné dokumenty, dnešní Geographic, a úplně jsem toužila po tom zažívat ty dobrodružství někde v Africe jako bioložka. No, takže ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže proto jste ...

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
To byla prostě taková volba, že budu prostě bioložka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha. A to, to kreslení a malování, že bude jenom tak jako mimo, tak bokem.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Mě toho bavilo hodně. Já jsem hrála na klarinet, spoustu věcí jsem dělala, takže to kreslení jsem brala jako další volnočasovou aktivitu a taky jsem si neuměla představit, jak bych se tím mohla uživit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdy vám to došlo, že by to šlo?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
No až na vysoké škole, kdy jsem začla potkávat lidi, kteří se živí na volné noze, tím pádem jsem viděla, že jsou ty možnosti, jak se uživit i jako ilustrátorka třeba.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem Tandemu je dnes úspěšná ilustrátorka, ovšem před časem také hydrobioložka Adéla Moravcová. No, vy jste jako hydrobioložka mohla být taky hodně úspěšná, kdybyste se rozhodla, že se ta hydrobiologie stane vaší prioritou, tak by vám to určitě taky šlo, protože koukám, že jste přímo publikovala v odborných časopisech, zkoumala jste mikroskopické řasy z Antarktidy, tam jsou řady v Antarktidě?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
No samozřejmě. Ono toho tam moc jiného není.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? No jo, kromě řas tam asi není nic jiného. No, ale kdy přišly první ilustrace opravdu na zakázku? Protože to je asi to, o čem si tady budem povídat hlavně.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
No, během mých studií hydrobiologie mě oslovil provozovatel portálu Na volné noze Robert Vlach, jestli bych pro něho udělala ilustraci na výroční samolepku pro prostě jeho klienty.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kde se to dozvěděl, že to umíte?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
My jsme se znali.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha, takhle, jo, jo, jo, jo.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Jako já jsem teda to sama nevěděla, že to tak umím, ale on nějak má schopnost vytušit v lidech jejich potenciál, prostě mě požádal, ať udělám tu ilustraci. No a ta měla obrovský úspěch a najednou mě lidi začali žádat, já bych chtěl taky obrázek, já taky a najednou jsem měla tolik zakázek, že jsem už nestíhala tu biologii.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A kdy k tomu zlomu došlo, že jste tu mikrobiologii jaksi zamkla na klíč a klíč do šuplíku?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
No asi dva roky trval tenhle stav, kdy jsem kreslila, už jsem třeba i dělala knížky, stolní hru, ale u toho jsem ještě studovala doktorát, takže to bylo hodně náročný a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže vy jste doktorka?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
No, já jsem ho právě nedokončila.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Áha.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Protože už jsem věděla, že si musím vybrat buď jednu nebo druhou cestu a byl to jako hodně krušný okamžik, kdy jsem už měla, dostala jsem grant na stáž do Nature History Museum v Londýně a já jsem tu stáž zrušila, protože jsem věděla, že když tam odjedu, tak už to bude vážný, už se opravdu tý biologii budu věnovat hodně a kdyby přišla zakázka třeba na nějakou knížku ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že už na to nebudete mít čas.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Nebudu na to vůbec čas.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zeptám se vás tak trošičku jaksi rovnou, nelitujete toho, že jste se takhle rozhodla?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Ne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste rovnou odpověděla, takže je to jasný.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Ani na okamžik.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to jasný. Ale víte co se mi líbí? Že ty vaše obrázky mají takovou jednotnou, jednotný styl. Kdy jste se propracovala k tomu, že jste najednou zjistila, že máte styl? Protože znám spoustu kreslířů, kteří jaksi jsou schopni namalovat leccos, ale chybí jim třeba takový ten jednotný styl.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
No, u mě je zajímavé, že já jsem to vzala oklikou přesně z druhého směru. Já jsem nejdřív měla styl a postupně se učím všechno to řemeslo, protože jak jsem bioložka, tak vlastně si stále dokončuju výtvarné vzdělání, učím se realistickou kresbu, tím zase můžu ten svůj styl vylepšovat, ale já ho mám do začátku. Tohle ze mě vyprýštilo samo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha, tak takhle, vy to berete obráceně, čili to, co dejme tomu ostatní vaši vrstevníci třeba zažívali na umělecko-průmyslových školách a učili se třeba, já nevím, základům, malovat jabko a hrušku se stínem, tak vy se to učíte teď.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Ano, přesně. Já se to učím teď. Teď se seznamuju s výtvarníky a jsem z toho nadšená, když vidím zase jejich pohled na věc. Jsem ráda, že ten styl mám.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já myslím, že je to dobře a že to hodnotí hlavně ti, kterým jsou určeny ty vaše cykly. O těch si dneska taky popovídáme, co to je zdravá kuchyně nebo zdravý talíř.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Portfolio mého hosta, ilustrátorky Adély Moravcové je docela široké. Jsou to nejrůznější obrázky, které jsou třeba prezentovány jako nálepky, nebo takové letáčky a taky svatební oznámení, tady koukám, že máte v portfoliu, jo?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Ano, určitě. Těch jsem udělala už spoustu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano? To si myslím, že je lidmi docela žádané.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
To ano, lidi jsou rádi, když mají něco originálního, co se nedá jen tak někde koupit. A když se to přímo váže k jejich příběhu nebo osobnosti.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No anebo třeba stolní hry.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Ano, to jsem taky ilustrovala.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Perníkovou chaloupku, koukám, no. No a pak přijdou na řadu samozřejmě knížky. Já jsem viděl vaší knížku Můj první atlas Evropy, ovšem to už je jaksi druhý díl, protože prvním byl můj, tedy váš První atlas České republiky aneb Putování Vítka a Štěpánky. Jak vznikl nápad na něco takového jako atlas pro děti?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Tak tenhle nápad nebyl můj, oslovilo mě před lety nakladatelství, jestli bych chtěla knížku pana Víta Štěpánka ilustrovat. Já jsem s tím souhlasila a vzniklo to asi tak, že on je původně geograf, teďka žurnalista, spisovatel na volné noze, takže to propojil a všechny ty svoje vědomosti, který má opravdu úžasný, široký, tak dal do svý knížky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jakým způsobem, protože to je nepochybně zajímavé pro ty, pro nás, kteří s tím nemáme sebemenší zkušenosti, jaksi se tvoří takhle ve spolupráci s autorem toho libreta? Jakým způsobem se vy inspirujete? On vám přímo dejme tomu zadává úkol, namaluj tohle to, tohle to, aby to vypadalo takhle, jo?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
No u téhle knížky, protože je faktografická, tak tam bylo potřeba dodržet určité věci, tak mi dal přesně seznam věcí, které bych měla kreslit, já jsem si k tomu našla fotografie, abych věděla, jak to vypadá, protože na spoustě míst jsem nebyla samozřejmě, a podle toho jsem to kreslila.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No bylo by hezké, kdyby vám dal neomezené prostředky, aby mohl objet Evropu, že jo.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
To by bylo úžasný, to bych pak možná kreslila i atlas světa.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To vás třeba ještě čeká. No ale když třeba dejme tomu jste dělala tu stolní hru Perníková chaloupka, tak tam jste se inspirovala tím, to, co jste znala jaksi z toho, když vám někdo vyprávěl pohádku?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Tam jsem hodně vycházela ze svojí vlastní fantazie, co jsem si pamatovala ze svých představ jako dítě. A taky bylo zadání, aby ježibaba nebyla moc strašidelná.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo takhle a aby neděsila.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Aby se jí děti nebály, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže jsem musela oslabit trošičku ty atributy té strašidelnosti.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Já jsem udělala tak milou ježibabku, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? No jo no, ale potom to zase oslabí ten účinek. Děti se trošku bát zase musej. No ale v jakým smyslu je to hra? Jak si můžou děti hrát s perníkovou chaloupkou?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Ta hra Perníková chaloupka je vytvořená úžasným tvůrcem her Vláďou Chvátilem, on vlastně dělá ty nejlepší hry naše český, a ty pravidla jsou dost složitý, to bych tady asi úplně nerozváděla. Postaví se chaloupka, která je celoilustrovaná ode mě, po ní chodí postavičky Jeníčka a Mařenky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili po ní, jako po střeše a loupou perníček.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Po střeše, ano a oni opravdu mohou loupat na střeše ten perníček, přesně jako to je v té pohádce.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo takhle, aha.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
A občas na ně vykoukne ježibaba a perníčky jim sebere.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha. A tam jaksi co perníček, to bod?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Tak nějak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha. A budou ještě nějaké jiné hry? Šípková Růženka třeba nebo něco takového?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
To nevím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To třeba přijde zadání.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Možná.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale každopádně už jsem tady trošičku anoncoval zdravý talíř, zdravá kuchyně, tak jak vypadá tohle to, tenhle cyklus?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
To je spolupráce, která mě hodně těší. Je to s Margit Slimákovou, která je poradkyně pro zdravou výživu, dělá osvětu momentálně v České republice, má iniciativu skutečně Zdravá škola, snaží se zavést zdravou výživu do škol a školek. Já jsem ráda, že jí aspoň obrázkem můžu pomáhat. Dělaly jsme třeba tenhle zdravý talíř, na který se díváte, to je výživové doporučení, které když budete dodržovat ty poměry stravování, které jsou na talíři, tak máte takový solidní základ zdravé stravy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili to, co tady vidím, je v podstatě taková propagace zdravé výživy, když si tohle někdo vezme do ruky, a na druhé straně vidím vizitku Margit Slimákové, tak z té vaší stránky to, co jste malovala, tak vidí, co dejme tomu jaksi, kdyby nevěděl, jak vypadá třeba zelenina, jak vypadá mrkev nebo jak vypadá třeba co, obilovina, tak se koukne, jo?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
To je spíš tak, aby věděl, v jakém poměru si skládat jídelníček ze zeleniny, ovoce, bílkoviny.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Á takhle, aha.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Polysacharidy a ty obrázky jsme použili proto, protože se to používá ve školách jako osvěta pro děti.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
A jim je to bližší. Dokonce třeba se dělají takové, že si tam můžou skládat samy ten jídelníček.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je zajímavé. Co ta zdravá kuchyně, jak to vypadá?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Zdravá kuchyně, to je takový praktický průvodce pro nákupy, pro maminky. Je to interaktivní webová stránka, kde je obrázek kuchyně, děti si tam můžou klikat a hledat, co v takové zdravé kuchyni všechno je, takže třeba i takový obskurní, by se dalo říct, jídla jako pohanka, bulgur, všechno tam najdou, jsou tam o tom hodně vtipně napsané texty od spisovatele Martina Gato, zároveň maminky tam najdou spoustu informací o tom, kde se které potraviny dají sehnat, které by vůbec v té kuchyni měly být, a je to i třeba když máte nějakou dietu, třeba bezlepkovou, tak se vám to tam vyfiltruje a vidíte ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A najdou tam taky nezdravá jídla, ale ta nejlepší, jako třeba pečenou kachničku, smažený řízeček?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Samozřejmě pečená kachna je tam přímo nakreslená v troubě, ta nemohla chybět.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano? No proto, protože zdravá kuchyně jo, ale odsud až posud.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Doufám, že svým povídáním dělá radost Adéla Moravcová vám, našim posluchačům, tak teď to obrátíme a my, tedy rádio, uděláme radost Adéle Moravcové tím, že si může vybrat písničku na přání, která jí těší, kterou ráda poslouchá a kterou si poslechne i dneska. Tak, říkejte, mluvte, předem splněno, ale ještě nevíme co.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Tak já jsem vybrala písničku od Petra Hapky, kterého mám hodně ráda, Kocour se schoulil na tvůj klín.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, přesně tak, ano, ano. No já myslím, že jste si vybrala hezky. Navíc to bude taková hezká vzpomínka na Petra Hapku, který bohužel nás před časem opustil. Petr byl, nevím, jestli to víte, on byl vystudovaný dokonce operní pěvec, on klidně moh zazpívat operu, když na to přišlo. To, že zpíval, to vůbec nebyla žádná náhoda, ale jak skvěle skládal, viďte.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Nádherně. A i ten jeho hlas mám moc ráda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak dobře, tak si ho teď spolu a díky Adéle Moravcové, spolu s ní a spolu s vámi, vážení a milí posluchači, můžeme poslechnout.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Abyste si nemysleli, Adéla Moravcová, můj dnešní host, je opravdu velice úspěšnou ilustrátorkou, a to dokonce oceněnou ilustrátorkou, přestože tehdá v té komiksové soutěži nevyhrála, ačkoliv měla, protože ten její komiks byl opravdu uveřejněný jako jediný z těch zúčastněných, to je takový malý dluh, který vůči ní mají vydavatelství, tak teď se to povedlo a ten váš první Atlas Evropy se ocitl v takovém prestižním katalogu. Povídejte, v jakém?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Knížka se ocitla v katalogu, který se jmenuje Nejlepší knihy dětem 2013-2014. Vyšel druhým rokem již u nás, i když třeba v Německu nebo ve Francii vychází už dlouhá léta podobný katalog. Vydal ho Svaz českých nakladatelů a knihkupců a je to taková pomůcka pro knihovníky, knihkupce, ale i třeba rodiče a školy, aby se orientovali v té obrovské produkci dětských knih, která je momentálně na našem trhu. Třeba minulý rok jsem se dočetla na internetu, že vyšlo přes 2 tisíce dětských knížek.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jejdamane.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Že jako nikdo přesně neví, co by mohl třeba koupit k Vánocům a tenhle katalog tu je od toho, abychom se podívali a získali inspiraci. Je v něm 35 kvalitních dětských knížek.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Víte, ono je samozřejmě velice snadné říct, že jsou kvalitní, ale kdo o tom rozhoduje, že jsou kvalitní? Kdo je tím, kdo ty knížky kvalitní zařadí do toho katalogu, to znamená, že to musí být určitě nějací renomovaní odborníci a tvůrci?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Ano, jsou to odborníci knižní z komise toho svazu nakladatelů a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jaká jsou kritéria, víte to třeba?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Ty jo, já jsem v té komise nebyla, ale určitě hodnotili jak texty, tak i výtvarnou stránku. Určitě i témata, protože jsou tam knížky jak beletrické, tak literatura faktu pro děti. A zároveň jsou to všechno původní české knížky, nejsou tam překladové, i když třeba i takové můžou být kvalitní. A jsou to jen knížky, které vyšly v tom uplynulém roce.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, kam byste zařadila tuhle tu vaši knížku? Je to beletrie nebo je to naučná věc?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Rozhodně naučná.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale co si budem povídat, i takové naučné věci je potřeba dělat tak, aby byly poutavé, to znamená, aby nebyly suchopárné, aby nenudily, což tahle ta knížka nepochybně nenudí, když je zařazena mezi ty nejúspěšnější. Řekněte, jak asi jste postupovala vy? Dejme tomu, co jste si vybírala jako takové jako nejdůležitější momenty z té které země, které jsou potřeba jaksi dětem obrazově znázornit?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Já bych ještě chtěla zdůraznit, že ta knížka jenom mým dílem, vlastně se na ní, napsal jí ten Vít Štěpánek jako autor, ještě se na tom podílela editorka, kteří vybírali ty kapitoly, o čem budou, vybírali témata a já jsem třeba potom ještě řekla, když jsem to kreslila, no, tohle bychom mohli, tady by to bylo třeba vtipnější, tohle by se mohlo líbit dětem, vymýšlela jsem třeba nebo pomáhala vymýšlet komiksové takové vsuvky, kdy postavičky Vítka a Štěpánky doprovázejí děti v každé kapitole, něco zažívají, mají tam různé otázky, jo, ještě tam je jejich pes Křupka, který tam dělá takové různé legrácky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, toho jste si tam vymysleli nebo ...

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Toho jsem teda vymyslela já.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No prosím. Vidíte, to je ten autorský přístup, ano. No a vy je zavádíte do různých takových jaksi situací, ve kterých vlastně děti nebo prostřednictvím již děti objevují tu kterou zemi asi, že jo.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Přesně tak. Někdy to byla hodně detektivní práce.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V jakým smyslu?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Třeba když jsme dělali myslím v kapitole o Španělsku, děti mluvily o věži v Seville, jmenuje s Giralda, taková zvonice, a já jsem chtěla jako nakreslit tu věž do toho dialogu, ale nevešla se nám tam na výšku. Měli jsme jenom prostor na šířku, takže jsme rozhodli, že se budou jako na tu věž dívat z dálky od řeky. A teď já jsem zjišťovala na mapách, z kterého místa z té řeky by mohlo být vidět na tu věž, jestli by mohly slyšet zvony, jak zvoní na tu dálku, aby se mohly bavit o tom, že je opravdu jako slyší, je to velký rámus to zvonění, pak jsem vymyslela, že pojedou na té řece na šlapadlech, tak jsem zjišťovala, jestli se tam půjčují šlapadla.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a, půjčují?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Půjčují. Nakreslila jsem dokonce i ten správnej typ.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je krása. No vidíte. Já si myslím, že když budete dělat potom ten katalog toho světa, tak bude nezbytné, aby vás vyslali do světa, abyste si tohle to všechno mohla ověřit na vlastní kůži.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Posloucháte Tandem a v něm povídání s ilustrátorkou Adélou Moravcovou. Adéla se mi jen tak mezi řečí svěřila taky, že existuje něco jako spolek Volnonožci. Já jsem si myslel, domníval jsem se, že to je něco kolem toho portálu Na volné noze, o kterém jsme tady už mluvili, ale to je něco jiného Volnonožci?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
To jste zmatený jako spousta lidí, protože to má podobný název.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vidíte.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Já se nedivím, my se s tím setkáváme neustále, ale Volnonožci, to je něco úplně samostatného. Je to pražský spolek nezávislých profesionálů. Já jsem spoluorganizátorka toho spolku a pravidelně se scházíme, máme moderované večery, kde se věnujeme podnikatelským tématům.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V jakém smyslu?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
No, jsou to témata, která jdou napříč profesemi. Tam chodí různí, chodí tam webdesignéři, stavitelé, stylistka, interiérové designérky, já jako ilustrátorka, všechny profese, co si umíte představit, a bavíme se o tom, co řešíme ve svým podnikání, abychom byli úspěšní, abychom vlastně mohli žít ten svůj sen a pracovat sami na sebe. Takže třeba jsme tam měli témata, jak zvládat prokrastinaci nebo Tomáš Rektor, známý psychoterapeut, nám tam vyprávěl o workholismu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To se týká asi hodně z vás, viďte?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
No.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jste workholik jinak?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Já doufám, že ne, ale někdy si nejsem jistá.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To já docela chápu. Člověk je někdy workholikem i dokonce proti své vůli, prostě ho přinutí okolnosti, aby pracoval nadmíru, no. No ale to je zajímavý tohle to, jak často se scházíte?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Teďka jednou měsíčně, příští rok to možná bude jednou za dva měsíce, ale je to úžasné hlavně v tom, že se tam člověk potká s ostatníma lidma, co jsou na stejný lodi jako on, protože když pracujete jako na volné noze sám doma, tak se nepotkáte tolik s lidma, jako když chodíte někde třeba do kanceláře, do zaměstnání.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkejte, jsou mezi vámi třeba taky lidi z naší profese? Herci nebo moderátoři? Protože ti jsou velmi často na volné noze.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Moderátoři ano, ale přemýšlím, jestli nám tam někdy přišel nějaký herec, teď si nevzpomenu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nemůžou, ti jsou tak zaneprázdněni na té své volné noze, že na to nemají čas asi.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
A já si hlavně myslím, že ten showbyznys je ještě něco trochu jiného než takové to klasické naše podnikání.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale říkáte, že to máte moderované, tak tam asi moderátoři chodí.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
No to my si to moderujeme sami.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo takhle, dokonce vy, jo, někdy?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Já ne. Já jsem uvítací výbor.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak to vypadá uvítání?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Snažím se být milá, všechny tam uvést, aby věděli, kam si mají sednout, že tam je občerstvení, co se bude dít, kontroluju, jestli přišli všichni, co se přihlásili.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo takhle. A to míváte na jednom místě vždycky?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Momentálně jsme se přesunuli do většího, protože už nás chodí docela hodně se scházet.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kolik?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Už jsme měli třeba i 50 lidí na jednom setkání.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jejda.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Takže teďka to máme v hospodářské komoře hlavního města Prahy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo takhle, začala jste nadějně, já jsem se už těšil v hospodě, a ono ne, ono jenom hospodářská komora, no tak taky dobrý, taky dobrý. Třeba časem ještě přijdete na to, že to prostředí bude ještě milejší, lepší, tak uvidíme.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když už jsem si tady s ilustrátorkou Adélou Moravcovou popovídal o spolku Volnonožci a byl jsem poučen, že to není to samé jako portál Na volné noze, tak by si zasloužil zase ten portál, abychom to trošičku víc zmínili, protože tady přede mnou leží několik takových, to jsou samolepky?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Ano, tohle jsou výroční samolepky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak výroční?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Výroční, ty se tisknou vždycky na konci roku pro lidi, pro příznivce toho portálu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha. A jaký má ten portál vlastně význam? Čím se zabývá hlavně portál Na volné noze?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
To je katalog, který sdružuje profesionály na volné noze, ale zároveň si myslím, že velký význam má pro tu komunitu lidí, kteří podnikají, že se schází, vědí o sobě, konají různé srazy, setkání.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jsou tam taky, koukám, muzikanti asi, ne? Protože tady vidím nějakou hudebnici.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
No my každý rok přemýšlíme o nějakým tématu, které by se týkalo podnikání, ale i svobody, prostě toho dobrodružného života, který zažíváte, když podnikáte, a ta cikánka, která hraje na housle, je taková bohémka, nám přišla jako hezký téma.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mám takový pocit, že to mluvíte, tak to je poměrně dost věc, kterou děláte ráda, že to je taková srdeční záležitost pro vás.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Ano, určitě, protože ten portál Na volné noze, pro něj jsem vlastně kreslila svojí úplně první ilustraci a všechno další odstartovala právě, právě tenhle obrázek.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a potom se dostanete i takovým zajímavým věcem, jako třeba že děláte etiketu pro medaře a dokonce tak hezky, že jste byla oceněna spolu s tím medařem, viďte?

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
No ano, z toho mám velkou radost. Teďka na podzim bylo vyhlášení soutěže Český med 2014.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já říkám medaře, on to byl včelař, asi takhle spíš, že jo.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
No já mu taky říkám medař, když vyrábí med.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to je pravda, no.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Ale určitě i včelař.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jak vypadala ta vaše etiketa? Až jí někde uvidíme, ať víme, že to je ona.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Já myslím, že to se nespletete. Ona je celoilustrovaná, je na ní duhová včelka, protože to včelařství se jmenuje Duhový dvůr, takže jsem pro ně vymyslela včelku, která místo těch žlutočerných proužků má duhové. Podle toho to rozeznáte. Říkal mi pán z Výzkumného ústavu včelařského, kteří vlastně tu cenu udělovali, že tam měli různé etikety, na některé se nedalo vůbec dívat, pak byly takové, které se líbily třeba starým lidem nebo dětem, a pak jich bylo jenom pár, které se líbily všem. A to zrovna byla tahle moje, takže mě potěšil.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No prosím. Já myslím, že můžete být docela spokojená. No tak já vám samozřejmě přeju, Adélo, aby se vám dařilo, aby vaše obrázky těšily ty, jimž jsou určeny, aby se dařilo taky Volnonožcům, prostě na co šáhnete, ať má úspěch. Moc děkuju. Adéla Moravcová, úspěšná ilustrátorka, byla dnes hostem Tandemu. Na shledanou.

Adéla MORAVCOVÁ, ilustrátorka
--------------------
Moc děkuji, bylo mi potěšením.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio